لابد بارها درباره عوارض مبتلا شدن به ویروس کرونا شنیده اید. در ادامه پست اطلاعات سلامت و بهداشت آسمونی به این موضوع نگاهی انداخته ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از 10 ماه از همه گیری کووید19 در کره زمین می‌گذرد. تاکنون بیش از 41 میلیون و 500 هزار تن در جهان به این ویروس آلوده شده و از این میان، یک میلیون و 131 هزار تن جان خود را از دست داده اند. شیوع ویروس کرونا از ماه سپتامبر تاکنون روند صعودی پیدا کرده است و مقامات بهداشتی پاییز و زمستان سیاهی را برای نیمکره شمالی پیش بینی می‌کنند.

نرخ مرگ و میر کرونا بین یک تا نیم درصد است که رقم بسیار قابل توجهی محسوب می‌شود. با این حال، تنها آمار جان باختگان مایه نگرانی دانشمندان نیست. تحقیقات نشان داده است علائم ابتلا به کووید 19 ماه‌ها پس از بهبودی نیز در بدن مبتلایان باقی می‌ماند. محققان به تازگی موفق شدند ابعاد جدیدی از این ماجرا را روشن کنند.

سیاه ترین عوارض بلند مدت کرونا در انتظار بهبودیافتگان/ چه کسانی گرفتار کووید19 طولانی مدت می‌شوند؟
سیاه ترین عوارض بلند مدت کرونا در انتظار بهبودیافتگان/ چه کسانی گرفتار کووید19 طولانی مدت می‌شوند؟

"کرونای بلند مدت" به چه معناست؟

کرونای بلند مدت درباره کسانی به کار می‌رود که دوره بهبودی کرونا را طی کرده اند، اما همچنان شاهد عوارض و علائم بلند مدت بیماری هستند. علائم بیماری در این افراد به طور معمول بسیار طولانی‌تر از دیگر بیماران است و ممکن است ماه‌ها پس از بهبودی نیز مشاهده شود.

تحقیقات کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد 10 درصد مبتلایان به کرونا بیش از دوره معمول علائم کرونا را با خود به یادگار دارند. از این میان، درصد کمی ممکن است علائم بیماری را برای ماه‌ها پس از بهبودی شاهد باشند. تحقیقات گسترده در انگلیس نشان داده است 250 هزار مبتلا به کووید 19 برای بیش از 30 روز علائم بیماری را داشته اند.

دانشمندان از وجود علائم پساکرونایی در بیماران خبر می دهند. دانشمندان دانشگاه تگزاس آمریکا اعلام کردند که بسیاری از بیماران کرونایی هفته‌ها و ماه‌ها پس از طی دوران ریکاوری همچنان علائم بیماری را با خود دارند و ما این موضوع را علائم پساکرونایی می‌نامیم.

استر ملامد، یکی از دانشمندان دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در این باره گفت: شواهد نشان می‌دهد بیش از یک سوم کسانی که تست کرونایشان مثبت اعلام شده است، هفته‌ها پس از بهبودی نتوانسته اند سلامت خود را به طور کامل بازیابند و به زندگی پیش از بیماری بازگردند. این موضوع هیچ ارتباطی به میزان شدت بیماری در آن‌ها نداشته است. این موضوع حتی در جوانان که آسیب پذیری کمتری نسبت به کهنسالان دارند نیز دیده می‌شود.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا یک نفر از هر 5 فرد، 18 تا 34 ساله که به کرونای خفیف مبتلا شده، نتوانسته است 14 تا 21 روز پس از ابتلا بهبودی خود را به طور کامل بازیابد و به زندگی پیش از بیماری بازگردد. علائم بلند مدت کرونا همچنان در این افراد باقی مانده است که رایج‌ترین آن‌ها شامل تنگی نفس، سردرد، مشکلات مربوط به حافظه، خستگی دائمی و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

دانشمندان انگلیسی نیز به موازات پژوهش‌های همکاران آمریکایی خود اقدام به تحقیقات در این زمینه کردند. تحقیقات آن‌ها نیز نشان داد برخی بیماران حتی 8 ماه پس از ابتلا به کرونا هنوز از علائم کرونا رنج می‌بردند. طبق تحقیقات این دانشمندان، بیش از 60 هزار بیمار کرونایی در این کشور 3 ماه پس از بهبودی همچنان علائم این بیماری را به همراه داشته اند.

با این حال، در بسیاری از موارد افرادی که از علائم بلند مدت کرونا رنج می‌برند سالم، فعال و تندرست هستند. علائم بلند مدت کرونا شامل هر دو جنبه جسمانی و عصبی می‌شود که در برخی موارد می‌تواند ماه‌ها پس از بهبودی نیز در فرد مشاهده شود.

چه کسانی در خطر ابتلا به کرونای بلند مدت قرار دارند؟

محققان کالج سلطنتی لندن اعلام کردند مطالعات گسترده نشان می‌دهد یک نفر از هر 20 مبتلا به کرونا بیش از 8 هفته علائم این بیماری را با خود به همراه دارد. با این حال، دانشمندان در این تحقیقات تمرکز خود را بر روی افرادی که در خطر بالاتر ابتلا به کرونای بلند مدت قرار دارند معطوف کردند.

شواهد نشان داد زنان، افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و نیز افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم هستند در صورت ابتلا به کووید 19 در خطر بسیار بالای داشتن علائم بلند مدت بیماری قرار دارند. این تحقیقات با این هدف صورت گرفت که دانشمندان بتوانند افراد نیازمندی را که در خطر ابتلا به کرونای بلند مدت هستند برای ارائه خدمات درمانی بیشتر شناسایی کنند.

با این وجود، دانشمندان می‌گویند خطر علائم کرونای بلند مدت می‌تواند در همه بهبودیافتگان از این بیماری دیده شود، اما برخی رخداد‌ها می‌تواند احتمال وقوع این علائم را بیشتر کند. دکتر کلاری استیوز، یکی از محققان کالج سلطنتی لندن در این باره می‌گوید: اگر افراد مبتلا به کووید 19 در هفته نخست بیماری بیش از 5 علامت ابتلا را به صورت همزمان داشتند، این بدان معنا خواهد بود که به احتمال فراوان این افراد پس از بهبودی علائم بلند مدت کرونا را با خود به یادگار خواهند داشت.

وی افزود: حقیقت این است که ابتلا به کرونا به یک سرفه سطحی خلاصه نمی‌شود و ویروس می‌تواند به اندام‌های بدن حمله کند. برخی اشخاص در زمان بیماری دارای علائمی مانند سرفه، بی حالی، سردرد، اسهال و از دست دادن حس بویایی و چشایی هستند. این افراد نسبت به کسانی که تنها دارای علامت سرفه بوده اند، پس از بهبودی در خطر بیشتر داشتن علائم بلند مدت کرونا هستند.

همچنین شواهد نشان می‌دهد با افزایش سن به میزان قابل توجهی به خطر ابتلای افراد به کرونای بلند مدت افزوده می‌شود. این افزایش سن به طور مشخص در افراد بالای 50 سال محسوس است. از سوی دیگر، اگر چه شواهد در گذشته ثابت کرده بود مردان بیشتر از زنان در خطر ابتلا به کرونای شدید هستند و متاسفانه آمار قربانیان این گروه جنسیتی بیشتر است، اما تحقیقات دانشمندان نشان داد زنان احتمال بیشتری دارد که به علائم کرونای بلند مدت دچار شوند.

کرونای بلند مدت در زنان باردار

دانشمندان آمریکایی به طور گسترده اقدام به انجام تحقیقات درباره ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد زنان باردار پس از ابتلا به کووید 19 و بهبودی برای چندین ماه علائم بیماری را با خود به همراه خواهند داشت. این تحقیقات نشان داد نیمی از زنان بارداری که به کرونا مبتلا شده اند، پس از 3 هفته از بهبودی از سرفه‌های مداوم، گلو درد و درد بدن رنج می‌بردند همچنین یک چهارم این زنان علائم بیماری را حتی پس از 8 هفته از بهبودی همچنان داشتند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا واحد سان فرانسیسکو و واحد لس آنجلس در این تحقیقات مشترک اعلام کردند کمتر از 10 درصد زنان باردار در طول ابتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند. این یافته‌ها به پزشکان و زنان باردار درک درستی درباره اتفاقات پس از ابتلا به کووید 19 می‌دهد.

وانسا ژاکوبی، مدیر این تحقیقات تاکید کرد: یافته‌های ما نشان داد زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا باید منتظر عواقب بلند مدت بیماری در بدن خود باشند. این امر می‌تواند تاثیرات زیادی بر سلامت جسمانی و تندرستی مادر داشته باشد.

یلدا افشار، یکی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا گفت: نزدیک به 60 درصد زنان باردار در 4 هفته نخست ابتلا هیچ علائمی از بیماری را نداشته اند. با این حال، 25 درصد از آن‌ها علائم بیماری را برای بیش از 8 هفته به همراه داشته اند. درصد قابل توجهی از بیماران علائم خفیفی از بیماری را نشان دادند و در بیمارستان بستری نشدند. ما شاهد آن بودیم که به طور میانگین 37 روز طول کشید تا علائم کرونا در این زنان از میان برود. با این حال، ابتلا به کرونا برای زنان باردار و جنین می‌تواند خطرناک باشد.

نظر خود را درباره «سیاه ترین عوارض بلند مدت کرونا در انتظار بهبودیافتگان/ چه کسانی گرفتار کووید19 طولانی مدت می‌شوند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سیاه ترین عوارض بلند مدت کرونا در انتظار بهبودیافتگان/ چه کسانی گرفتار کووید19 طولانی مدت می‌شوند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.