زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های  کور

نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های کور

اختصاصی آسمونی:  لاله عالم اتاق تاریک،جدیدترین اثر روح الله حجازی در مقام کارگردان است که فیلم های در...

نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های  کور
نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های کور
اختصاصی آسمونی:  لاله عالم اتاق تاریک،جدیدترین اثر روح الله حجازی در مقام کارگردان است که فیلم های در میان ابرها، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و مرگ ماهی را در کارنامه دارد.داستان اصلی فیلم مربوط به کودک آزاری است و کارگردان در به تصویر کشاندن اوج و فرود های آن موفق است و در کنار آن داستان های فرعی دیگری نیز بیان می شود. این فیلم در ادامه دیگر آثار کارگردان و نشان از تعلق خاطر وی در طرح مسائل خانوادگی و مشکلات زوج ها دارد. فیلم شروع قابل قبولی دارد و با گم شدن کودک در جذب مخاطب موفق است. سپس مسأله دیگری را طرح می کند و پدر با بازی ساعد سهیلی را به جستجوی فرد خاطی وا می دارد. اسم فیلم، اتاق تاریک در ظاهر به مکانی دلالت دارد که مادر کودک، با بازی ساره بیات ، کودک را برای تنبیه به آنجا می فرستد اما شاید در واقع تاریکی ها و نقطه های کور افراد است که پس زمینه های آن در کودکی است و در ضمیر ناخود آگاه جا دارد و ناخواسته آن را به شیوه های متفاوت یا مشابه برای کودکان خود ایجاد می کنند.
the-dark-room
the-dark-room
در این فیلم تمام شخصیت ها گره های کور دارند؛ مادر که خود ویرانگر است ، اشاره به صحنه بالکن و نرده ها ، پدر که از ارتفاع و سگ می ترسد، اشاره به صحنه ای در شهربازی از فراز بلندی که کودک به پدر می گوید ، می ترسی که نگاه نمی کنی و پدر می گوید خیر و کودک باز سوال خود را تکرار می کند و گویی یقین دارد که پدرش از بلندی می ترسد یا صحنه ای که پدر و مادر در خانه با هم بحث می کنند و هریک دیگری را به میل پرتاب از بلندی محکوم می کنند. همچنین دختر همسایه که معتاد است یا پسری که اطراف آپارتمان پرسه می زند و ساقی است.این اتاق تاریک، گره های کور ، اگر روشن نشود یا به عبارت دیگر اگر درمان نشود اثرات جبران ناپذیری بر زندگی فرد خواهند گذاشت، چنانکه کسب علم و سواد و تسلط به زبان فرانسه و آشنایی با اسامی و آثار نویسندگان معروف عملا برای مادر سودی نداشته ، همچنان که موسیقی و نواختن پیانو برای دختر همسایه.ضعف و استیصال پدر در بیان ماجرا به مادر و حل مشکلات نیز ناشی از همین گره های کور است. اتاق تاریک فیلمی است پر از نماد و نشانه که گاه به سورالیزم نزدیک می شود، مثل صحنه رویارویی پدر با سگ به صورت موتیف و مخصوصا در یکی از نماهای پایانی که سگ در بالکن دیده می شود که شاید نشان از همان سایه ها و گره های کور دارد و تلاش وی برای رهایی از آن.اتاق تاریک ، نام فیلم ، در اصطلاح روانشناسی یکی از روش های درمانی در درمان اختلالات کودکان است که اینجا در معنای ضد خود به کار گرفته شده است تا هم نشانه ای از فیلم روانکاوانه ای باشد و هم برگرفته از مضمون فیلمنامه. اتاق تاریک در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ، فیلم قابل تأملی است.

نظر خود را درباره «نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های کور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدی بر فیلم اتاق تاریک : نقطه های کور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.