زمان مطالعه: 1 دقیقه
محوطه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی هفت تپه

  محوطه باستانی هفت تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه از مرکز...

محوطه باستانی هفت تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه از مرکز استان (اهواز) 100 کیـلومتـر و از چغازنبیل 23 کیلومتر فاصله دارد.محوطه باستانی هفت تپه شامل بقایای یک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوره ایلام میانه بوده که از تپه های متعددی تشکیل شده است و حدود 3500 سال قدمت دارد. محوطه باستانی هَفت تَپه حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و همانطور که از نام آن پیداست از تپه های متعددی تشکیل شده است. گستردگی این محوطه باستانی به مراتب باعث جلب توجه کاوشگران مختلف قرار گرفته است.

sfc
هفت تپه


  در هفت تپه قسمتی از یک دیوار خشتی و طاقی آجری در هنگام تسطیح زمین و راه سازی توسط بولدوزرهای طرح نیشکر هفت تپه نمایان گردید. این محل توسط هیأت حفاری به عنوان نقطه شروع کار انتخاب شده و با ایجاد شبکه ای که دارای خانه های 10 × 10 متر بود که عملیات حفاری از این محل به سمت جنوب ادامه پیدا می کرد. خاک های ناشی از حفاری در قسمت شمال غربیِ محوطه حفاری، در مجاورت تپه ای که مجموعه آرامگاه ها بر روی آن واقع شده، انباشته شده اند.در آرامگاه سکوی بزرگی ایجاد شده که توسط دیوارچه های کوتاهی به سه بخش تقسیم می شده است. در بخش شمالی هفت اسکلت قرار داشته، بخش میانی که کوچکتر از دو بخش دیگر است، بدون اسکلت و بخش جنوبی دارای دو یا سه اسکلت بوده است. در پای سکو در جنوبی ترین قسمت آرامگاه، مجاور درب ورودی تعداد ده اسکلت بصورتی بی نظم بر روی هم قرار داشتند. به این ترتیب مجموعاً حدود 21 یا 22 اسکلت در معبد پیدا شده اند. تقسیم بندی سکوی آرامگاه به بخش های مختلف خود گواه اینست که این مقبره برای تدفین اشخاص متعددی ساخته شده و احتمالاً یک آرامگاه شاهی نمی باشد. وجود اسکلت های متعدد بر روی سکو و انباشته کردن اسکلت های قدیمی در گوشه آرامگاه نیز این مسئله را تأیید می کند. با توجه به اکتشافاتی که در نقاطِ مختلفِ منطقه انجام شده است، درب ورودی آرامگاه پس از هر تدفین با سنگ یا آجر بسته و در هنگام تدفین های بعدی مجدداً باز می شده است. مشاهداتی که در هفت تپه شده، نیز حاکی از این مسئله می باشد. موزه هفت تپه حاوی تمامی اکتشافات فوق است.

safc
محوطه باستانی هفت تپه

 

dsx
محوطه هفت تپه
نظر خود را درباره «محوطه باستانی هفت تپه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محوطه باستانی هفت تپه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.