زمان مطالعه: 6 دقیقه
تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم

تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم

واژه هایی مانند ترور، تروریست، تروریسم از جمله کلمه هایی هستند که نیاز به توضیح و تفسیر دارند. آسمونی در این...

تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم
تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم
واژه هایی مانند ترور، تروریست، تروریسم از جمله کلمه هایی هستند که نیاز به توضیح و تفسیر دارند. آسمونی در این بخش مطالب کاملی در مورد این واژه ها برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده است که امیدواریم مورد استفادتان قرار گیرد.

ترور چیست؟

واژه تروراز ریشه لاتین Terror و به معنای ترس ، هراس و وحشت افکنی است . در سیاست به کارهای خشونت آمیز و غیر قانونی گفته می شود که حکومتها برای سرکوب مخالفان خود و ترساندن آنها  از این روش استفاده می کنند  .

 و نیز به کردار گروههایی که برای رسیدن به هدفهای سیاسی خود دست به کارهای خشونت آمیز می زنند ، اطلاق می شود . ترورپدیده نوینی نیست بلکه می توان گفت بشر قرون متمادیی است که با تروریسم دست و پنجه نرم می کند . در طول تاریخ هم اقویا و هم ضعفا برای ترساندن یکدیگر از ترور بهره جسته اند. این اصطلاح  زمانی که در فرانسه حکومت ژیرونن ها ( قرن 18) ساقط و حکومتی معروف به حکومت انقلابی سرکار آمد و عمال این حکومت با  قتل مخالفان ، غارت اموال و آتش زدن منازال آنها و ... دست به سرکوب شدید زدند ، مصطلح گردید.

ترور ، اقدامی ترس آفرین ، وحشت آمیز ،غیر قانونی ، پنهانی ، غافلگیرانه و رعب انگیز است که با کشتن افراد مخالف و تخریب اماکن متعلق به آنها از طریق روشهای زورمدارانه با وسایل و ابزار خشن صورت می گیرد . این روش آخرین تیر ترکش  درماندگان است و وقتی نتوانسند از طریق گفتمان  راه به جایی ببرند دست به کشتار افراد بی گناه می زنند تا به اهداف خود برسند .  تجربه نشان داده  که تروریسم در نهایت محکوم به شکست است . این عمل راه به جایی نمی برد و برخلاف انتظار عاملان ترور ،  نتیجه عکس در اذهان عمومی دارد .

تجاوز و جنگ های خونین در اعصار گذشته ، جنایات اسکندر مقدونی در ایران ، جنگهای صلیبی ، حمله مغولها به ایران ، شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش ، جنایات کفار علیه رسول اکرم در صدر اسلام ، سرکوبی مخالفان و آزادی خواهان توسط دیکتاتورها  در سراسر جهان ، جنایات صهیونیست ها در فلسطین ، حمله نظامی آمریکا به عراق ، افغانستان و ویتنام ، جنگ عراق علیه ایران ، شهادت و آزار مخالفان قبل از انقلاب اسلامی ،  ترور بیش از هفده هزار نفر ، پس از پیروزی انقلاب تا کنون و... نمونه های از تروریسم هستند  که در جهان رخ داده است  .

terrorism
terrorism
تروریسم چیست؟ تروریست کیست؟

حیدر رحیم پور ازغدی از اندیشمندان پرسابقه کشورمان است که با توجه به خاستگاه حوزوی خود دیدگاه های پخته تری نسبت به مسایل و حوادث روز دارد. مطلب حاضر از ایشان در مورد تروریسم و به خصوص جریان شناسی این حرکت در ایران است.

«ترور» واژه ای غربی است که در فرهنگ سیاسی بر کشتارها و تخریب های رعب آوری گفته می شود که هدفمندند اما مدرکی قانونی به کسی نمی دهد.

تروریست کسی است که اگر هم تواناتر از ترور شونده باشد به دلیلی، شرایط جنگ رویارو را ندارد زیرا ترور ابزار کار کلان باندهای جنایتکار، باجگیر و مافیایی بین المللی، و یا حکومتهای غاصب و متجاوز و غیرمردمی می باشد؛ که اسرائیل بهترین نمونه و سمبل تروریست دولتی است. گرچه نهادهای حقوق بشری امروزه اسراییل را تروریست نمی خوانند زیرا اکنون اسراییل با مجوز سازمان ملل آمریکا آشکارا به ترور می پردازد و همانند نازیها و خمرهای سرخ و صرب ها آدم می کشد از این رو محققان، اسرائیل را -گرچه در ترورهای پنهانی هم عالیترین مدال را بر گردن دارد- امروزه از گروه نیوفاشیستهای غرب می دانند، فرهنگی که مخالفان خود را با ترور و ارعاب از سر راه برمی دارد.

تروریسم دولتی نمونه ای از تروریسم است که کشوری برای رسیدن به اهدافی در کشوری دیگر ، خود یا با همکاری سایر دول  اقدام به عملیات خرابکارنه و بمب گذاری و قتل و خونریزی و در نهایت به خاک این کشور تجاوز می نماید مانند حمله عراق به ایران ، عربستان به یمن ،جنایات صهیونیستها در فلسطین و لبنان، آمریکا به عراق و...

تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم
تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم

تروریست های غیردولتی نیز بر سه گونه اند:

  1. تروریست حرفه ای:

از قبیل تروریستهای ساخته و پرداخته کلان سرمایه داران آمریکای شمالی پس از سرکوب آمریکای جنوبی در دورانی است که ساختار آمریکای امروزی، ریشه می بست و هر یک از چند قوم حاکم امروز برای ارعاب دیگران و اثبات توانمردی خود، اشرار گستاخی را به نام مزدور در اختیار می گرفتند و به تعظیمشان می پرداختند. این نوع فرهنگ سازی را می توان در فیلم های وسترنی که برای بزرگ نمایی چنین مزدورانی ساخته شدند، سراغ گرفت و دید که نطفه تمدن آمریکایی چگونه در خون و خشونت بسته شد. از مشخصات این الگوی تروریستی این است که با مفهوم دوستی و دشمنی، آشنایی ندارد و به هیچ چیز به جز حرفه پای بند نمی باشد و تعبد و تعصبی هم ندارد گرچه نوعی آداب حرفه ای را رعایت می کند. او فروشنده گلوله های خود به کسانی می باشد که گلوله را گرانتر می خرند و تا آنجا که اگر به او بگویی چنانچه آن خوک مفلوک گرفتار باتلاق را بکشی پاداشت ده هزار دلار است اما اگر آن جوانی را که دست زن و فرزند را در دست دارد و به خانه می رود یازده هزار دلار، تروریست حرفه ای گلوله اش را جایی خرج می کند که درآمدش بیشتر است.

terrorism
terrorism

      2. تروریست کور:

این نمونه تروریست، بیمار مملو از عقده های پنهان و آشکار است و با محرومیت هایی که بر دوش می کشد همواره کوفته و فرسوده است و شاید بارها به فکر خودکشی افتاده باشد و مردارگونه زندگی می کند. نمونه گویای تروریست کور، سمپاتهای گروه منحط مجاهدین خلق می باشند که پس از چرخش رهبرانشان همچنان که مجسمه ای را جابجا کنند پا به پای چرخشهای کاسبکارانه و منافقانه رهبران حزبی خود تا 180درجه چرخش داشتند. بنیانگذارانشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان انقلاب را می کشتند لیکن از سال 52 که رجوی با لو دادن 17خانه تیمی ده ها هم پیمان خود را به بهاء نجاتش به کشتن داد و به برکت تبلیغات همه جانبه ساواک به رهبری سازمان رسید ناگهان سمپاتها و لجاره های سازمان هم که از بی شخصیتی و بی جایی در ساختار رسوب کرده بودند به پیروی استبداد رجوی به خودزنی و خودفروشی پرداختند، سرآغاز به ترور شخصیت های ممتاز انقلاب اسلامی کمر بستند و اندک اندک کارشان به آنجا کشید که برای مبارزه با رهبران انقلاب اسلامی به یاری صدام دشمن ایران رفته و به تخریب کشور و ترور بی هدف مردم پرداختند و امروز به فرمان CIA در عراق در جنایات کثیف تری غرق شدند و احتمالاً در کنار بعثی ها در بمبگذاریهای تحت فرمان آمریکا علیه مردم بیگناه دخالت مستقیم دارند.

تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم
تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم

     3. تروریست هدفمند:

اینان فداکارند اما یک بعدی و مبتلا به تعصبی کور و به راحتی با توجیهات متعصبانه دست به کشتار افراد بیگناه می زنند. زیرا اصولاً نه عقل، تغییر فرهنگی را با ترور میسر می داند و نه شرع مقدس چنین مجوزی را برای اصلاحات داده است بنابراین اگرچه اینان معتقد و هدفمند لیکن از آنجا که حرکتشان بی پایه است همیشه شکار تزویری می گردند که ترورهایشان به زیان اهدافشان می باشد، مگر گاندی بزرگ ناجی هند را یک دانشجوی بودایی نکشت؟ و یا خانم گاندی را که اگر می ماند، هند امروزه دارای استقلال بیشتری بود، سیکهای متعصب هند نکشتند؟ چرا به دورها برویم مگر مطهری و مفتح را بچه های احمق و متعصب فرقان به تزویر CIA ترور نکردند. من چندی پیش از آغاز ترورهایشان شبی را با بعضی اعضا و هواداران گروه بودم و همه اشکالاتشان را پاسخ دادم تا آنجا که مجادله ما به منازعه کشید و یکی می گفت بودن شما هم برای انقلاب خطرناک است و من در پایان کار دریافتم که اندیشه آنان آنچنان فسیل گشته که حضرات در همان سیاه چاهی که ابن ملجم افتاده و اسیر دشمن بود دربندند، و اگر کار دست من بود آنان را پیش از جنایاتشان بازداشت و زندانی می کردم تا خود بمانند و جنایتی نکنند لیکن بعضی از ترورشوندگان فردای آن به پاسخم گفتند ما قصاص قبل از جنایت نداریم.

و اما فرق آشکار حملات استشهادی دین شناسان با تروریست های متعصب و محدود اندیش، این است که تزویر زشتی های معاویه را به عاشقانی که اهل جهادند و اما اهل اجتهاد نیستند نشان می دهد زیرا تروریست جاهل و متعصب با یک چرخش، علی را به جای معاویه ترور می کند. من قاتل شهید هاشمی نژاد را در جلسات حزب جمهوری اسلامی در مشهد (که عضو شورای مرکزی آن بودم) بارها دیده و از مزایای تعصب کور او را چشیده بودم. سوگند به خدا که او هدفمند اما متعصبی کور بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تروریست کیست + تعریف ترور و تروریسم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.