زمان مطالعه: 1 دقیقه
موقعیت جغرافیایی تهران

موقعیت جغرافیایی تهران

تهران پایتخت ایران و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا می باشد به همین دلیل آگاهی در مورد موقعیت جغرافیایی...

تهران پایتخت ایران و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا می باشد به همین دلیل آگاهی در مورد موقعیت جغرافیایی تهران از اهمیت زیادی برخوردار است. آسمونی در این بخش در مورد موقعیت جغرافیایی تهران صحبت می کند.

موقعیت جغرافیایی تهران
موقعیت جغرافیایی تهران

موقعیت جغرافیایی تهران

شهر تهران در 51 درجه و 6 دقیقه تا 51 درجه و 38 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 34 دقیقه تا 35 درجه و 51 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد بین 1800 متر در شمال تا 1200 متر در مرکز و 1050 متر در جنوب متغیّر است. تهران در میان دو وادی کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز گسترده شده‌است. از جنوب به کوه‌های ری و بی‌بی‌شهربانو و دشت‌های هموار شهریار و ورامین و از شمال توسط کوهستان محصور شده‌است.

استان تهران با 18909 کیلومترمربع مساحت و 2/1 درصد مساحت کل کشور ایران از آن جهت از دیگر استانهای کشور متمایز است که به عنوان مرکزیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر است. ولی استان و شهر تهران برخلاف آنچه که تصور می‌شود علاوه بر محوریت سیاسی که ویژگی آن محسوب می‌شود دارای ابعاد مختلفی همچون سایر استانهای ایران و همه شهرها و استانهای کشورهای دنیا است. استانی با 13 شهرستان شهریار، رباط‌ کریم، کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، ورامین، اسلامشهر، شمیرانات، ری، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و تهران و 43 شهر و 1358 آبادی دارای سکنه را از دو جنبه باید شناخت. تهران قدیم که پشتوانه و هویت فرهنگی مردم و ساکنان آن است و تهران جدید که ویژگیهای خاص اعم از مثبت و منفی خود را در میان سایر استانهای کشور دارد.

مشخصه اصلی زمین‌شناسی تهران قرار گرفتن آن بین توده عظیم رشته‌کوه البرز (متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی) و فلات ایران (متعلق به دوران چهارم زمین‌شناسی) است. مهم‌ترین نمود این مسئله وجود گسل‌های فعالی چون گسل مشاء، گسل شمال تهران و گسل ری است که موجب شده همواره زمین‌لرزه‌های خفیف و نامحسوسی در محل این گسل‌ها به وقوع بپیوندد.

تهران را می‌توان به سه منطقه طبیعی تقسیم کرد:

  • کوه‌های شمالی. بلندترین نقطه این کوه‌ها قله توچال به ارتفاع 3933 است.
  • دامنه کوه‌ها. این منطقه شامل قسمت‌های شمالی شهر مانند اوین، درکه، نیاوران، حصارک و سوهانک می‌شود.
  • دشت جنوبی. بخش اعظم شهر در این دشت قرار گرفته و شیب ملایمی از شمال به جنوب دارد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «موقعیت جغرافیایی تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره موقعیت جغرافیایی تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.