زمان مطالعه: 3 دقیقه
شماره تلفن اطلاعات دارویی تهران

شماره تلفن اطلاعات دارویی تهران

ممکن است تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که نیازمند اطلاعات دارویی شده باشید. چند سالی است که یک شماره...

ممکن است تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که نیازمند اطلاعات دارویی شده باشید. چند سالی است که یک شماره تلفن برای کسب اطلاعات دارویی راه اندازی شده است که با استقبال خوب مردم مواجه شد. پورتال آسمونی در این بخش اطلاعات جامعی در همین مورد عنوان می کند که در ادامه می خوانید

سازمان غذا و دارو طی انتشار اعلامیه‌ای عنوان کرد: تمامی شهروندان تهرانی از این پس می‌توانند با شماره‌گیری کدخدماتی 1490 تحت عنوان "مراکز پاسخگویی سلامت" سئوالات دارویی خود را با کارشناسان مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم مطرح نمایند.

از سال 1386، شماره تلفن 09646 به طور یکپارچه درتمام کشور متعلق به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم بوده است و هموطنان در کل کشور با شماره‌گیری 09646 به مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در همان شهر متصل می‌شدند و سوالات و یا موارد مسمومیت را مطرح و کارشناسان مراکز با مراجعه به منابع علمی به سوالات پاسخ می‌دادند.

با توجه به تعدد کدهای خدماتی مرتبط با وزارت بهداشت «مرکزپاسخگویی سلامت1490» با کد جدید 1490 راه‌اندازی شده است که در استان تهران با شماره‌گیری 1490 پس از شنیدن پیغام ضبط شده، شماره 3 باید انتخاب شود تا تماس گیرنده به بخش اطلاع‌رسانی داروها سموم متصل شود.

با توجه به تغییر شماره 09646 به 1490 در کل کشور به تدریج مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره جدید 1490فعالیت خود را در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهند داد.

بر اساس این گزارش، سئوالاتی که به این ترتیب می‌توان از مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم پرسید به شرح زیر است:

- اطلاعات کلی در خصوص داروهای مصرفی بیمار، تداخل داروهای مصرفی با داروهای دیگر و یا غذا و نتایج آزمایشگاهی، نحوه مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی داروها، مقدار و نحوه مصرف، نحوه نگهداری ، نحوه اختلال داروها و محلول‌های تزریقی با هم و سازگاری آنها.

- ارائه اطلاعات لازم به همراهان فرد مسموم و یا همکاران گروه پزشکی در خصوص نحوه برخورد با یک فرد مسموم و انجام اقدامات اولیه پیش از رسیدن به مراکز درمانی و در صورت لزوم معرفی پادزهر لازم به گروه درمانی از دیگر وظایف مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم است.

در پایان توصیه می‌شود شهروندان و همکاران گروه پزشکی ساکن تهران از این پس سئوالات دارویی و موارد مسمومیت را با شماره‌گیری 1490از مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم که به طور شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند، مطرح نمایند.

 

medical-information2
medical-information2

 



شماره گویای 1490 آماده پاسخگویی به سوالات دارویی

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و داروبا بیان اینکه اکنون شماره تماس گویای 1490 در تمام کشور آماده پاسخگویی به سوالات دارویی هموطنان است، اظهار کرد:اکنون شمار پایگاه‌های اطلاع رسانی دارویی در کشور به عدد 34 رسیده است.همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران یک مرکز مستقل اطلاع‌رسانی دارویی دارد.

دکتر طلعت قانع‌ به ارائه پیشینه راه‌اندازی مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم پرداخت و گفت: این مرکز از سال 1375 زیر نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت راه‌اندازی شد.

وی افزود: اکنون شمار پایگاه‌های اطلاع رسانی دارویی در کشور به عدد 34 رسیده است. البته علاوه بر فعالیت این مراکز،‌ بسیاری از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده دارو نیز مراکز ویژه اطلاع‌رسانی را در خصوص تولیدات خود دایر کرده‌اند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران یک مرکز مستقل اطلاع‌رسانی دارویی دارد.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با بیان اینکه اکنون شماره تماس گویای 1490 در تمام کشور آماده پاسخگویی به سوالات دارویی هموطنان است، اظهار کرد: البته برخی استان‌ها شماره تماس‌ محلی هم اعلام کرده‌اند.

قانع در توضیح نحوه خدمت‌رسانی این مراکز به مردم گفت:‌ در هر استان حدود دو تا سه نفر مشغول پاسخگویی هستند و در برخی شهرستان‌ها نیز تنها یک نفر در پایگاه مشغول بکار است. در تهران هم 11 نفر به صورت ثابت ارائه خدمت می‌کنند، اما مجموع نیروهای مرکز تهران به 40 نفر می‌رسد.

وی در ادامه از کمبود نیروی انسانی در مراکز اطلاع رسانی دارویی سخن به میان آورد و عنوان کرد:‌ همه این نیروها 24 ساعته فعال نیستند. علاوه بر این نیاز به گسترش امکانات نیز وجود دارد. درخواست کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد ساعات ارائه خدمت را افزایش داده و تا پایان شب پاسخگویی داشته باشند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم درباره تخصص پرسنل این مراکز افزود: همه افراد پاسخگو، داروساز نیستند اما دوره‌های آموزشی تخصصی را پشت سر می‌گذارند زیرا لازم است اطلاعات دارویی و پزشکی‌ بالایی داشته باشند.

تهیه داروهای کمیاب با پیامک به 1490

دبیر مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم، شماره پیامک 1490 را برای تهیه داروهای کمیاب و دریافت اطلاعات مسمومیت‌ها اعلام کرد.

طلعت قانع اظهار داشت: بیماران می‌توانند با ارسال کد 1 به شماره تلفن 1490 برای تهیه داروهای کمیاب خود به صورت شبانه‌روزی اقدام کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی متخصصان سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران ادامه داد: دریافت اطلاعات دارویی و کنترل مسمومیت‌ها نیز به صورت شبانه‌روزی با ارسال (کد 2 شماره تلفن 1490) امکان‌پذیر است.

قانع در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: 38 مرکز اطلاع‌رسانی با شماره تلفن کشوری 1490 در شهرهای مختلف ایران دائر است و در این راستا برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فعالیت مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در سطح کشور به همراه آموزش تخصصی و پاسخگویی توسط کارشناسان صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بیاموزند که در زمان بروز خطر چگونه مانع تشدید صدمات ناشی از مسمومیت در عزیزان خود شوند که این امر با انجام اقدامات اولیه پیش از رساندن مصدوم به بیمارستان، از طریق تماس با کد 2 شماره تلفن 1490 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم و شماره 115 اورژانس، عملی خواهد شد.

همچنین در لینک زیر با داروهای مختلف آشنا شوید:



اطلاعات دارویی

 

نظر خود را درباره «شماره تلفن اطلاعات دارویی تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شماره تلفن اطلاعات دارویی تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.