زمان مطالعه: 1 دقیقه
نقاشی قهوه خانه‌ای چیست؟

نقاشی قهوه خانه‌ای چیست؟

آسمونی، در این پست همراه آسمونی باشید تا با یکی از سبک‌های نقاشی رایج در ایران، یعنی نقاشی قهوه خانه‌ای...
قهوه خانه‌ای آشنا شوید.

جنگ روز عاشورا اثر حسن اسماعیل زاده
جنگ روز عاشورا اثر حسن اسماعیل زاده
جنگ روز عاشورا اثر حسن اسماعیل زاده

نقاشی قهوه خانه‌ای

یکی از انواع متداول در نقاشی سده‌ی اخیر ایران نوعی نقاشی روایی موسوم به قهوه خانه‌ای است که آن را خیالی نگاری هم می نامند. اگرچه سابقه‌ی این نوع نقاشی عامیانه را تا روزگار صفوی ( دوران رونق و رسمیت یافتن تشیع در ایران) می توان پی جویی کرد ولی رشد و شکوفایی آن به موازات عصر مشروطیت و در دوران پهلوی بود.

عاشورا اثر محمد فراهانی
عاشورا اثر محمد فراهانی
عاشورا اثر محمد فراهانی

 

این مکتب بر اساس سنت‌های مردمی و دینی و با اثر پذیری از طبیعت نگاری مرسوم آن زمان به دست هنرمندانی آموزش ندیده ولی خلاق پدید آمد. ابزار کار این نقاشان، رنگ روغنی بود و بر روی بوم‌های بزرگ، تصاویری روایی را جهت نصب بر دیوار قهوه خانه‌ها، تکیه‌ها، حسینیه‌ها، یا زورخانه‌ها و حمام‌ها به وجود می آوردند.

نقاشی قهوه خانه‌ای
نقاشی قهوه خانه‌ای
نقاشی قهوه خانه‌ای

 

داستان‌های شاهنامه، وقایع کربلا، قصه‌های قرآنی و یا حکایات عامیانه و مردمی موضوع این پرده‌ها را تشکیل می داد که، توسط افرادی از طبقه پایین و متوسط جامعه، به هنرمند نقاش سفارش داده می شد. هدف نقاش، صراحت بیان و اثرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب عام بود و از همین روی در پرده‌هایش غالبا نام اشخاص یا موضوع روایت را در کنار افراد و صحنه‌ها می نوشت. هم چنین شخصیت اصلی را بزرگ تر نشان می داد و افرادی را که دوست می داشت، خوش سیما و دشمنان را بد منظر به تصویر در می آورد.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای با نقاشانی همچون حسین قولر آقاسی و محمد مدبر در اوایل سده‌ی حاضر به اوج خود رسید. این نقاشان، شاگردانی چون حسین همدانی، حسن اسماعیل‌زاده و عباس بلوکی‌فر را پرورش دادند.

اختصاصی آسمونی

مطلب پیشنهادی: انواع سبک نقاشی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقاشی قهوه خانه‌ای چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقاشی قهوه خانه‌ای چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.