زمان مطالعه: 5 دقیقه
آموزش ترابرد پذیری اپراتورهای موبایل

آموزش ترابرد پذیری اپراتورهای موبایل

ترابردپذیری شماره تلفن همراه فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک...

ترابرد پذیری اپراتورهای موبایل

ترابردپذیری شماره تلفن همراه فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک اپراتور تلفن همراه به اپراتور دیگر تلفن همراه کوچ کند. آسمونی در این بخش اطلاعات بسیار مفید و کاربردی در مورد ترابردپذیری اپراتورهای موبایل عنوان می کند که در ادامه می خوانید. از اینکه آسمونی را همراهی می کنید سپاسگزاریم.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مصوبه 189 در تاریخ 1393/3/18 با تعیین مهلت 18 ماهه برای اجرای این طرح اپراتورهای تلفن همراه حداکثر تا 1394/9/18 ملزم به ارائه این خدمت نمود. در غیر اینصورت خدمات نسل‌های سوم و بالاتر با توجه به الزامی که در پروانه اپراتورها دیده شده قطع خواهد شد. یکشنبه 01 شهریور 94 و در همین راستا طی مراسمی تفاهم نامه ترابردپذیری شماره تلفن همراه منعقد شده و مورد توافق قرار گرفت. مطابق این تفاهم نامه، راه‌اندازی آزمایشی این سرویس در دهه فجر سال 1394 و راه‌اندازی تجاری این سرویس در روز 27 اردیبهشت 1395 (روز جهانی مخابرات) انجام خواهد شد. در ایران برای ایجاد این سرویس از روش ACQ/CDB استفاده شده است.

مزایای ترابردپذیری شماره تلفن همراه

1- تغییر اپراتور دو بار در هر سال
با اجرای این طرح هر مشترک می‌تواند اپراتورش را تغییر دهد. این مزیت برای افرادی که از هزینه، کیفیت و تنوع خدمات یک اپراتور خسته شده‌اند، بسیار مناسب است. زیرا می‌توانند بدون تغییر شماره خود این کار را انجام دهند. تنها محدودیت در این طرح دو بار تغییر اپراتور در سال بوده و محدودیت دیگری برای تغییر اپراتورها ندارد.

2- ارائهٔ سرویس‌های جذاب‌تر
با اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه ایران به خاطر اینکه مشترکان خود را از دست ندهند، به سمت ارائهٔ خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب خواهند رفت. این طرح‌های می‌تواند مانند دیگر کشورهای دنیا به صورت قراردادهای چند ساله به همراه باندلینگ باشد. البته این رقابت می‌تواند در زمینه کاهش تعرفهٔ برخی سرویس‌ها یا ارائهٔ بسته‌ها و خدمات نوین به مشترکان ارائه شود. این بازار رقابتی می‌تواند پیشترفت فنی و مالی اپراتورها را در برداشته باشد.

3- کاهش قیمت سیم‌کارت‌های عادی در بازار سیاه
با اجرای طرح ترابردپذیری از ارزش شماره‌های تلفن همراه در بازار کاسته می‌شود و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین می‌رود. با توجه به این موضوع شماره‌های عادی کدهای مختلف سه اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا می‌کنند؛ چون دیگر مشخص نمی‌شود که کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می‌یابد.

4- مهاجرت راحت کاربران بدون دغدغه شماره
بسیاری از کاربران به خصوص مدیران و مسئولان شرکت‌های خصوصی و دولتی و صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند راحت اپراتورهای خود را تغییر بدهند؛ زیرا شمارهٔ آنها در اختیار سازمان‌ها و افراد بسیاری است و باید با تغییر اپراتور شماره‌شان را تغییر داده و آن را به سازمان‌ها و افراد زیادی اطلاع دهند تا به کسب‌وکار و اعتبار آنها ضربه نخورد. اما با اجرای طرح ترابردپذیری دیگر مشترکان هیچ نگرانی بابت تغییر شماره در هنگام مهاجرت از اپراتور مبدأ به اپراتور موردنظرشان نخواهند داشت.

5- کاهش مشکلات ارتباطی اجاره‌نشین‌ها
آنتن‌دهی نامناسب شبکهٔ تلفن همراه در منزل جدید از دغدغه‌های اجاره‌نشین‌ها است. برخی از مستأجرها سالانه مجبور به تغییر منزلشان هستند. مشکل آنتن‌دهی موبایل در خانهٔ جدید در بیشتر مواقع مستأجران را کلافه می‌کند. اما با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، اجاره‌نشین‌ها می‌توانند با اطلاع از آنتن‌دهی اپراتورها در محلهٔ جدیدشان، به راحتی اپراتور مورد نظر را انتخاب کرده و به شبکهٔ مورد نظر کوچ کنند.

معایب ترابردپذیری شماره تلفن همراه

trans4
trans4

1- گران شدن شماره رند همه اپراتورها
پیش از این شماره‌های رند همراه اول گران‌تر از دیگر اپراتورها بود و قیمت شماره‌های رند ایرانسل و رایتل ارزان‌تر بود. پس از ترابردپذیری شماره‌ها، تفاوت میان شماره‌های اپراتورها از بین می‌رود و در این میان با حذف بازار سیاه کدهای مختلف، ارزش شماره‌های رند افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت شامل هر سه اپراتور می‌شود؛ اما شماره‌های رند ایرانسل و رایتل افزایش بیشتری پیدا می‌کنند و ارزش شماره‌هایشان به نزدیکی شماره‌های رند همراه اول می‌رسد.

2- مشکل تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه
اجرای ترابردپذیری باعث می‌شود، اپراتور انتخابی کاربران از شماره‌شان قابل تشخیص نباشد. به همین تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه قبل از برقراری تماس با مخاطبان سخت می‌شود. یعنی شما اگر شماره شما کد 0912 باشد و با شماره‌ای دارای همین کد تماس بگیرید شاید تماس برون شبکه حساب شود.

3- ناآشنایی با شماره‌ها و کدهای کاربردی اپراتور جدید
هر اپراتور تلفن همراه کدها و شماره‌های کاربردی دارد که کاربران در صورت تماس یا ارسال پیام می‌توانند عملیات خاصی انجام دهند. این شماره‌ها و کدها در اپراتورها متفاوت است. در صورت جابه‌جایی شماره در اپراتورها، کاربران با این شماره‌ها و کدها ناآشنا هستند و مدتی طول می‌کشد که آنها را به ذهن بسپارند.

4- عدم انتقال ودیعه
در صورت ترابرد به اپرتور دیگر ودیعه تلفن همراه (برای سیم‌کارتهایی که ودیعه دارند) منتقل نخواهد شد. این یعنی سقف مکالمه به اندازه ودیعه نخواهد بود و احتمالاً خود اپراتور (جدید) تصمیم خواهد گرفت که تا چه سقفی مشترک حق مکالمه دارد.

ترابرد به همراه اول

مشترکان اپراتورهای ایرانسل و رایتل می‌توانند از طریق این بخش به اپراتور همراه اول مهاجرت کنند. برای این کار لازم است تا از طریق لینک http://join.mci.ir/ وارد صفحه مشترکین همراه اول شده و در کادر مشخص شده شماره تلفن ایرانسلی یا رایتلی خود را برای دریافت پیامک حاوی رمز عبور وارد نمایید. توجه داشته باشید که رمز عبور دریافتی یک‌بار مصرف است پس در وارد کردن آن دقت کنید.اکنون لازم است تا با وارد کردن رمز عبور دریافتی در کادر جدید وارد صفحه درخواست آنلاین ترابرد به همراه اول شوید. در این صفحه فرمی وجود دارد که مالک اصلی خط با پر کردن آن می‌تواند از اپراتور فعلی خود به همراه اول مهاجرت کند. پس از پر کردن فرم و ثبت درخواست، پیامکی از سوی رگلاتوری همراه اول دریافت خواهید کرد. بعد از تایید این پیامک مدت زمان انجام ترابرد برای مشترکین اعتباری حداکثر 3 روز و برای مشترکین دائمی حداکثر 5 روز کاری خواهد بود.

ترابرد به ایرانسل

برای ترابرد از سیم‌کارت‌های همراه اول و رایتل به ایرانسل لازم است تا ابتدا با مراجعه به لینک http://eform.irancell.ir/Portal/Home/?188479/MNP فرم مربوط به ثبت درخواست را پرد کرده سپس با همراه داشتن کارت ملی و مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان ایرانسل اقدام به دریافت سیم‌کارت جدید خود با همان شماره قبلی کنید.

1- ترابردپذیری تنها برای مشترکان حقیقی امکان‌پذیر است.
2- اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه صرفا از طریق پیامک با سر شماره 667 انجام خواهد شد.
3- لازم است کاربر جهت تایید فرآیند، عدد 1 را ظرف 24 ساعت به شماره مذکور پیامک کند.
4- هزینه ترابرد رایگان است.
5- ترابردپذیری برای مشترکان حقوقی باید به‌صورت کتبی و از طرف صاحبان مجاز یا نمایندگان معرفی شده، از طریق مراجعه به یکی از مراکز خدمات انجام گیرد.

ترابرد به رایتل

کافی است برای تغییر اپراتور خود به رایتل با حفظ شماره کافی است تا ابتدا وارد لینک http://www.rightel.ir/mnp شده و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

1- درخواست ترابرد به رایتل به‌صورت الکترونیکی و یا حضوری (تکمیل فرم درخواست ترابرد)
2- پاسخ به پیامک تایید ترابردپذیری ظرف مدت تعیین شده
3- دریافت شناسه ترابرد، در صورت احراز شرایط لازم برای ترابرد
4- پرداخت صورتحساب بروز، توسط مشترکین دائمی در مدت تعیین شده
5- پاسخ به پیامک تایید فعال‌سازی شبکه رایتل
6- پایان فرآیند ترابردپذیری و آغاز بهره‌مندی مشترک از خدمات اپراتور رایتل

نظر خود را درباره «آموزش ترابرد پذیری اپراتورهای موبایل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آموزش ترابرد پذیری اپراتورهای موبایل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.