زمان مطالعه: 5 دقیقه
عوارض شهرداری

عوارض شهرداری

عوارض شهرداری به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که می توان آنها را به روش های مختلف پرداخت کرد. شهرداری ها با استفاده از عوارض ها، به شهرها رسیدگی می کنند.

عوارض نوعی مالیات است که سازمان های رسمی در مقابل ارائه خدمات معینی از مردم دریافت می کنند. عوارض شهرداری یکی از مهمترین و به بیانی دیگر اصلی‌ ترین منبع درآمد شهرداری ها می باشد که برحسب مقررات قابل دریافت است. در ادامه مطلب آسمونی به شرح عوارض شهرداری و انواع عوارض می پردازیم.
عوارض شهرداری، عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی و عوارض خودرو و موتور سیکلت و عوارض کسب و پیشه تقسیم می شود. پرداخت عوارض شهرداری، از طرق حضوری و غیر حضوری انجام می پذیرد. پرداخت عوارض شهرداری، در روش غیر حضوری، از طرق پیامکی، اینترنتی و سامانه تلفنی و همچنین از طریق یک سری اپلیکیشن ها انجام می شود.

انواع عوارض شهرداری

  • عوارض محلی شهرداری 

 به عوارضی اطلاق می گردد که اختیار برقراری و وضع آن مطابق بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/12/1 با اصلاحات بعدی عهده شورای اسلامی شهر می باشد. عوارض محلی عوارضی است که فارغ از تولید اعم از کالا و محصول و یا خدمات به منبع عوارض مستمر و یا موجود در محدوده شهر و حریم شهر تعلق می گیرد از انواع عوارض محلی می‌توان عوارض وضع شده برای زمین ساختمان ماشین آلات و عوارض کسب و پیشه حرف و مشاغل خاص را نام برد.

  • عوارض ملی شهرداری

به کلیه عوارضی اطلاق می‌شود که مرجع برقراری آن شورای اسلامی شهر نبوده و قانونگذار صلاحیت برقراری آن را تعیین نموده است؛ مانند: عوارض ناپایدار، مانند عوارض مازاد بر تراکم مجاز جرائم ناشی از آراء قطعی کمیسیون ماده 100 و…

  • عوارض پایدار شهرداری

مانند عوارض ملی نوسازی یا سطح شهر خودرو 5 درصد بلیط مسافر صدور پروانه ساختمانی کسب و پیشه حرف و مشاغل خاص و….
تامین منابع درآمدی و مالی از ابتدای تاسیس شهرداری ها مورد تاکید بوده و مدیریت شهری با دغدغه فراوان باید درآمد مورد نیاز شهرداری را برای تامین اداره شهر به گونه ای تامین نمایند که فرآیند حرکت آن به سمت توسعه پایدار شتاب گیرد و فرصت زندگی برای نسل های حال آینده نیز فراهم آید. برای تحقق این امر و برای نگهداشت، توسعه و عمران شهر نیاز به برنامه ریزی دقیق بر اساس میزان درآمدها است که درآمدهای پایدار مناسب ترین منبع تامین مالی مورد نظر می باشد.
شهرداری تهران از سال 1386 رویکرد وصول درآمدهای پایدار را در اولویت برنامه های خود قرار داده تا شهرداری با فرهنگ اسلامی،ایرانی و مدرن درخور شهروندان مشارکت پذیر تهرانی ایجاد نماید.

آشنایی با برخی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران

  • عوارض نوسازی و عمران شهری

عوارض نوسازی و عمران شهری
عوارض نوسازی و عمران شهری

عوارض نوسازی و عمران شهری، یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری هاست که به موجب قانون نو سازی و عمران شهری از سال 1348 تا کنون در تمام شهرها دریافت می شود. به استناد دستورالعمل وزارت کشور عوارض نوسازی سال جاری (1393) بر اساس مبالغ سال گذشته و (به صورت علی الحساب) محاسبه و اعلام می گردد.

  • عوارض کسب و پیشه (مشاغل)

عوارض کسب و پیشه (مشاغل) نیز به عنوان یکی دیگر از منابع درآمدی پایدار شهرداری ها تعریف شده و شامل کلیه موسسات، شرکت ها، واحدهای صنفی و واحدهای شغلی دارای مقررات خاص از قبیل، پزشکان، موسسات درمانی، بهداشتی، وکلای دادگستری، روزنامه نگاران، دفاتر اسناد رسمی و ... می گردد.

  • بهای خدمات مدیریت پسماند (مسکونی، غیر مسکونی)

بهای خدمات مدیریت پسماند ( رفت و روب، جمع آوری، حمل و دفع) توسط شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 1386/04/12 تصویب و اصلاحیه های بعدی آن پس از طی مراحل قانونی، برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد. پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند در واحدهای مختلف اعم از مسکونی و غیر مسکونی، به عهده بهره بردار آنمی باشد.

  • عوارض سالیانه خودرو

به منظور تامین درآمدهای پایدار شهرداری تهران، عوارض خودروهای سواری بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دریافت می شود. مبنای محاسبه عوارض سالیانه خودروهای سواری تولید داخل 1/5 در هزار قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی 1/5 در هزار ارزش گمرکی و حقوق ورودی می باشد.

تذکر:به استناد بند (و) ماده (46) قانون مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض سالیانه پس از موعد مقرر موجب تعلق جریمه ای معادل 2 درصد به ازای هر ماه تآخیر می شود.

نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو

  1. پرداخت غیر حضوری: مراجعه به پرتال شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir و وارد نمودن شماره 17 رقمی شناسه خودرو (VIN) و دریافت مفاصا حساب اینترنتی پس از پرداخت. (با انتخاب گزینه ارسال از طریق پیک)
  2. پرداخت حضوری: شهروندان محترمی که اطلاعات خودروی آنها در سامانه موجود نباشد و یا بنا به دلایلی قادر به پرداخت اینترنتی عوارض نباشند، با در دست داشتن مدارک خودرو، شامل (سند مالکیت، برگه فروش کارخانه یا برگ گمرکی و قبوض پرداختی سنوات قبل) به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران مراجعه نمایند.
  • عوارض سالیانه موتور سیکت

بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اخذ عوارض سالیانه موتورسیکلت ها در محدوده شهر تهران از ابتدای سال 1383 اجرایی گردید. شهروندان گرامی می توانند با مراجعه به پرتال شهرداری تهران و یا مراجعه حضوری به نواحی مناطق 22 گانه شهرداری تهران و یا کلیه دفاتر خدمات الکترونیک شهر، پس از ثبت اطلاعات موتور سیکلت و صدور قبض و پرداخت آن، مفاصا حساب دریافت نمایند.

از دیگر عوارض پایدار شهرداری تهران می توان به عوارض فعالیت شرکت های دولتی و عوارض تابلو (تبلیغاتی و اختصاصی) اشاره کرد.

روش های پرداخت عوارض شهرداری

پرداخت عوارض شهرداری
پرداخت عوارض شهرداری

در راستای توسعه خدمات غیر حضوری و نیل به شهر الکترونیک، به منظور جلوگیری از ترددهای غیرضروری و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، امکان پرداخت قبوض و عوارض از طریق غیر حضوری و پرتال اینترنتی شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir فراهم است. سایر روش های غیر حضوری عبارتند از:

سامانه تلفنی 137، همراه بانک، اینترنت بانک، تلفنبانک و کلیه درگاههای غیر حضوری بانک ها و یا مراجعه به کلیه دفاتر خدمات الکترونیک شهر و مراجعه به ادارات درآمد مناطق 22 گانه شهرداری تهران.

شهروندان محترم در صورت وجود هرگونه پرسش در خصوص قبوض عوارض به آدرس اینترنتی اداره کل تشخیص و وصول درآمد به نشانی daramad.tehran.ir و یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ستادهای ویژه پاسخگویی مستقر در ادارات درآمد مناطق 22 گانه مراجعه و یا با تلفن 137 و 188 تماس حاصل نمایید.

ضمنآ در صورت تمایل به منظور دریافت الکترونیکی قبوض از طریق پیامک در سنوات آتی، بترتیب شماره شناسایی ملک/واحد، نام مالک، نام خانوادگی مالک و شماره تلفن همراه مالک را مانند نمونه زیر به سامانه 30004285 پیامک نمایید.

نمونه پیامک: 244820170003001 علیرضا احمدی 091200000

با توجه به هزینه های نگهداشت و عمران شهر، شهروندانی که وظیفه خود می دانند عوارض متعلقه ملک خود را در موعد مقرر پرداخت نمایند، در زمره خوش حسابان شهرداری تهران قرار می گیرند. این شهروندان با پرداخت به هنگام عوارض پایدار شهری علاوه بر بهره مندی از مزایای مربوطه در قانون و اعطای جوایز خوش حسابی، در ساختن شهری زیبا و پویا نیز مشارکت و همیاری می نمایند.

(شایان ذکر است از سال 1386 به شهروندانی که عوارض سالیانه ملک خود را تا مهلت اعلامی پرداخت نموده اند، به قید قرعه جوایز نفیسی علاوه بر 10% جایزه خوش حسابی اعطا گردیده است.)

ساخت ماندگارترین پروژه های عمرانی شهری با پرداخت عوارض به هنگام شما شکل می گیرد و خدمتگزاران شما در شهرداری تهران تلاش می کنند، تا فعالیت ها و اقدامات خود در زمینه فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و شهرسازی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی به منظور افزایش رفاه شهروندی در اختیار همشهریان گرامی قرار دهند و کلانشهر تهران را به شهری سبز و زیبا، ایمن و پویا تبدیل نمایند. از شما شهروند مسئولیت پذیر که با پرداخت به هنگام عوارض ملک خود، شهرداری تهران را در تحقق آیین خوش حسابی یاری می رسانید، سپاسگزاریم.

با پرداخت به هنگام عوارض پایدار، در توسعه و

عمران شهر خود سهیم باشیم.

نظر خود را درباره «عوارض شهرداری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره عوارض شهرداری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.