زمان مطالعه: 4 دقیقه
به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان

به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان

استعداد داشتن یکی از ویژگی هایی است که به طور ذاتی در افراد وجود دارد. چند سالی است که برنامه استعدادیابی در...

استعداد داشتن یکی از ویژگی هایی است که به طور ذاتی در افراد وجود دارد. چند سالی است که برنامه استعدادیابی در اغلب کشورها به منظور پیدا کردن افراد با استعداد در همه زمینه ها برگزار می شود. اما آیا می دانید به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ آسمونی در این بخش در مورد استعداد صحبت می کتد و به معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان می پردازد.

به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان
به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان



به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان

به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟

استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می کنند. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوت هایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می دهند. برخی افراد در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود نشان می دهند و پیشرفت آنها در آن زمینه سریع تر است، در حالی که افراد دیگر در زمینه های دیگری ممکن است از خود کارایی و مهارت و سرعت پیشرفت بیشتری نشان دهند. در واقع چنین تفاوتی به تفاوت آنها در استعدادهایشان مربوط می شود. همه افراد دارای استعداد هستند؛ اما تنها افرادی که برای استعدادشان تصمیم بگیرند و برای توسعه آن سرمایه گذاری کنند، افراد مستعد هستند. و این امر در شغل است که افراد می توانند شایستگی خود را با ایجاد ارزش نشان دهند.

talent-planning-programs
talent-planning-programs

معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان

«پاپ استارز» اولین تلنت شو تاریخ بود. شخصی نیوزلندی به دنبال تشکیل یک گروه موسیقی 5 نفره بود و به همین دلیل این برنامه را به راه انداخت تا بتواند گروه موسیقی خودش را تشکیل دهد. تا به امروز و در بین تلنت‌شوهای متنوع، سری برنامه‌های «استعداد دارد» یا «گات تلنت» معروف‌‌ترین و جذاب‌‌ترین آن‌ها بوده است. بخش‌‌های جذابی از این برنامه را حتما در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. این برنامه در 58 کشور جهان برگزار شده است و در هر کدام اول نام کشورشان را می‌‌آورند. برای مثال «آمریکا استعداد دارد» یا «بریتانیا استعداد دارد» و حتی برنامه‌ای با نام «عرب‌‌ها استعداد دارند» بین کشورهای عرب زبان برگزار می‌شود.

در سال 2010 برنامه بریتانیا استعداد دارد جایزه بهترین برنامه سرگرم کننده تلویزیونی را از مراسم بفتا گرفت. بعد از این جایزه بود که صاحب حق امتیاز این برنامه تصمیم به برگزاری مسابقه ای در سطح جهانی گرفت. با جایزه یک میلیون یورویی و تخمین 300 میلیون بیننده. اما اختلافات تهیه کننده و داوران برنامه نگذاشت این برنامه به سرانجام برسد.

تلنت شو از چه زمانی در ایران محبوب شد؟

تلنت شو از اواخر دهه 90 میلادی در تلویزیون‌های نقاط مختلف دنیا شروع شد اما در ایران مدت کوتاهی است که اجرا می‌شود. و البته صداوسیمای ما تا زمانی که شبکه‌های فارسیزبان ماهواره‌ای به سراغ این سبک رفتند، تلنت شویی نداشت. به همین خاطر بسیاری گمان می‌کنند که تلنت شوهای تلویزیونی ما کپی برداری از نمونه‌های شبکه‌های فارسی زبان است اما در واقع آ‌ن‌‌ها خودشان نیز تقلید هستند.

شب کوک The Voice VS

برنامه The Voice از پرمخاطب‌ترین تلنت شوهاست. برنامه‌ای با هدف کشف استعدادهای خوانندگی. این برنامه در 145 کشور جهان برگزار شده و مجموعا 335 شرکت کننده داشته است. جذابیت بسیار بالای این برنامه به دلیل ابداع بخشی به نام «اجرای کور» است. در همان ابتدای کار شرکتکنندگان اجرایی دارند که داوران پشت‌شان به خواننده است و تنها صدای او را می‌شوند. اگر صدا برایشان زیبا بود با فشار دادن دکمه‌ای صندلی‌شان برمی‌گردد و شرکتکننده را می‌بینند. فشار دادن دکمه برای داور به این معناست که او فرد خواننده را برای وارد شدن به گروه خود می‌پذیرد و تا انتهای مسابقات مربی او می‌شود. این برنامه از سال 2010 در حال اجراست اما برندگان آن تاکنون نتوانستند موفقیتی در عرصه موسیقی داشته باشند.

معادل ایرانی این تلنت شو «شب کوک» بود. این برنامه تا حدودی در جذب مخاطب موفق بود اما همانند نمونه خارجی خود تاثیری در زندگی هنری برندگان آن‌ها نداشت. از طرفی جنجال بین برندگان و مجری آن برنامه نیز بسیار عجیب بود. برندگان ادعا کردند که مجری و تهیهکننده برنامه راه‌یافتگان به نیمه‌نهایی را مجبور کردند که برای ادامه حضور در برنامه قراردادی را امضا کنند و تمام حقوق مادی و معنوی موسیقی‌هایشان تا پنج سال را به عوامل شبکوک واگذار کنند.

به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان
به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان

خنداننده شو Last Comic Standing VS

برنامه Last Comic Standing با موضوع استندآپ کمدی اجرا شد. عوامل سازنده شهر به شهر آمریکا را طی می‌کنند و از علاقه مندان تست می‌گیرند. 40 نفر از بهترین‌ها به سالن ضبط برنامه دعوت می‌شوند و باهم دو به دو رقابت میکنند تا به مرحله فینال 5 نفره برسند. برنده نهایی در فینال بر اساس رای مردم مشخص می‌شود. برندگان این مسابقات نسبت به سایر تلنت‌شوها اوضاع حرفه‌ای بهتری داشتند. برندگان این برنامه در چند نوبت شوهای مربوط به خودشان را اجرا کردند و همچنین تعدادی از آن‌ها وارد دنیای سینما شدند.

رامبد جوان و تیم‌اش در طول این 5 فصل ثابت کرده اند که همیشه می‌توانند ایدههای جدید را به صداوسیمای ما وارد کنند. استندآپ کمدی و خنداننده شو از ایده‌های بسیار بسیار جذاب آن‌ها بود. خنداننده شو به خصوص در فصل اول توانست در جذب مخاطب موفق باشد و با وجود تمام حواشی بر سر شوخی‌های استفاده شده توانست فضای خاک‌خورده صداوسیما را تکانی اساسی بدهد. رامبد جوان برندگان این مسابقه را رها نکرد و در سایر برنامه‌های خودش از آن‌ها استفاده کرد.

بی‌همتایان ایرانی

برنامه «آقای گزارشگر» با هدف شناسایی گزارشگران ورزشی جدید در چند فصل برگزار شده است. این برنامه اولین تلنت شو جدی صداوسیما بود. برندگان این مسابقه در سازمان صداوسیما به گزارشگری مشغول هستند. برنامه دیگری که بدون مشابه خارجی برگزار شد «جادوی صدا» نام داشت. از آنجایی که هنر دوبله در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد برنامه‌ای برای کشف استعدادها در این زمینه تهیه شد. اما جذابیت چندانی نداشت و نتوانست در جذب مخاطب خوب عمل کند. داوران این برنامه همگی از باتجربههای عرصه دوبله انتخاب شده بودند. تماشای چهره کسانی که صدایشان را سال‌هاست در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شنیده‌ایم مهم‌ترین جذابیت این برنامه بود.

نظر خود را درباره «به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره به چه چیزی استعداد گفته می شود ؟ معرفی برنامه های استعداد یابی در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.