کد مطلب: 49964 درج نظر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما

نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما

نگاهی به چند فيلم كوتاه، به بهانه نمايش آنها در خانه سينما
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما-Take a look at some of the short films because of showing them in cinema house
نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما-Take a look at some of the short films because of showing them in cinema house
نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما-Take a look at some of the short films because of showing them in cinema house

اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم

روز یکشنبه اول دی ماه ، منتخبی از برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران در خانه سینما به نمایش در آمد و به همین مناسبت، نگاهی داریم به این فیلم ها. اولین فیلم "جونده " بود که جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفته است. این فیلم نوزده دقیقه ای به کارگردانی "نوید صولتی" و بر اساس فیلمنامه ای از" کریم لک زاده" می باشد. همچنین در "جونده " بابک کریمی، علیرضا مهران، علیرضا لبیبیان و ازاده مشعشعی بازی می کنند."جونده" تا نزدیک به انتهای فیلم می تواند تماشاگر را با خود همراه سازد و با شروع خوبی آغاز می شود، لوکیشن ایستگاه قطار به خودی خود برای وقایع یک فیلم جالب است، فیلمبرداری آن نیز از دیگر ویژگی های مثبت آن می باشد اما در نزدیک به انتهای فیلم، تماشاگر درک نمی کند که صحنه کتک کاری فیلم برای چیست و چرا پیرمرد به سمت گروه شکار می رود. بهرحال به بخش انتهائی فیلم ایرادهایی وارد است، هرچند که خود سوژه انسان در کسوت جونده  از جذابیت برخوردار است. فیلم کوتاه "دابر " یکی دیگر از فیلم های به نمایش در آمده است که کارگردان آن "سعید نجاتی "است. او برای این فیلم جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرده است. دابر داستان دختر بچه ای است که در کشاکش اختلافات پدر و مادرش به مرحله دیگری از زندگی قدم می گذارد، جایی که باید مادر در کنارش باشد نه پدر، در حقیقت فیلم نقدی است بر اختلافات خانوادگی و جدال های زن و شوهری که چوب آن را فرزندان می خورند. فیلم از درون یک رنگرزی شروع می شود، جایی که مادربزرگ کودک در آن کار می کند و پدر برای بردن فرزندش و جدا کردن او از مادر به آنجا آمده. بازیگر مرد به خوبی توانسته نقش یک پدر خشن را ایفا کند، فرد خشنی که معلوم است، علی رغم آنچه که واقعا هست از خودش شخصیت دیگری نشان می دهد و شاید فیلم نقدی است به آدم هایی که می توانند مهربان و منعطف تر عمل کنند  تا خانواده آنها از هم نپاشد و فرزندان آنها در محیطی پر از تنش و استرس بزرگ نشوند. دخترک نیز در نقش آفرینی خود به خوبی توانسته اضطراب و استیصال موقعیتی که در آن قرار دارد را نشان دهد. جایزه بهترین کارگردانی در بخش تجربی به فیلم "به سبک زمین" از پیام رضائی تعلق گرفته است، فیلم دیگری که به نمایش در آمد. فیلم به سبک زمین یک کار تجربی و فرم گرایی است. این کار از جهتی جالب است که تمام اتفاقات و داستان فیلم در لانگ شات فیلم برداری شده و ما هیچ رخدادی را در نمای متوسط یا نزدیک نمی بینیم، خب از نظر اینکه این فیلم، یک شیوه تازه برای داستان گویی پیدا کرده جالب است اما اگر کارگردان با این شیوه موفق می شد، داستان فیلمش را به مخاطب خوب انتقال بدهد، کار بی نقص بود. اما در اینجا کارگردان فقط یک کار فرم انجام داده که البته جسارت و ورود وی به حیطه های کمتر آزمایش شده، قابل تحسین است. اما یادمان نرود که سینما یک رسانه است و یک وسیله ارتباطی که باید بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و  مفاهیم خود را انتقال دهد. فیلم " بی ریختی" از "محمد رحمتی " از دیگر فیلم های موفق جشنواره فیلم کوتاه بوده است . "بی ریختی "، موضوع جالبی دارد، فیلم داستان دارد و کارگردان توانسته در بیان داستان فیلمش موفق عمل کند، بازی ها فوق العاده و میزانسن ها دقیق است. فیلمبرداری هم که مشخص است، کار پیچیده ای بوده به خوبی انجام شده، از ایراداتی که به فیلم وارد شده، دیالوگ های زیاد است که البته به نظر من با اینکه فیلم دیالوگ محور است اما به کار خللی وارد نکرده است و در تاریخ سینما بسیار فیلم های مطرحی وجود دارند که پر از دیالوگ است. " امتحان " به کارگردانی " سونیا حداد" فیلم مطرح دیگری است که اشاره ای دارد به وضعیت فرزندانی که خانواده هایشان به نوعی درگیر اعتیاد و مواد مخدر هستند. این فیلم نیز به دلیل فیلمنامه داستانی و نحوه صحیح کارگردانی قادر به ارتباط با مخاطب هست. بازیگر  نوجوان فیلم نیز توانسته، بازی خوبی از خودش ارائه کند. "عزیز"فیلم تحسین شده دیگری است که توانست چند جایزه در جشنواره بدست بیاورد و به عنوان بهترین فیلم در بخش ملی شناخته شود ، این فیلم هم داستان جالبی دارد، هم کارگردان به خوبی توانسته در ارتباط با مخاطب موفق عمل کند. عزیز درباره زنی است که به مراسم ختم پدر یک خانواده می رود و ناگفته هایی را می گوید. یکی از دلایل جذابیت فیلم ، استفاده از گویش محلی همراه با زیر نویس است که هم فیلم را قابل باورتر می نماید و هم تماشاگر دیالوگی را از دست نمی دهد. گرچه یکی از اصول ساختن فیلم کوتاه این است که باید تعداد بازیگر کم باشد اما کارگردان این فیلم و همچنین بی ریختی ثابت کردند که با تعداد نسبتا زیاد هم می توان فیلم جذاب ساخت و هردوی این فیلم ها با کمی تغییر و شاخ و برگ قابلیت سینمایی شدن را هم دارند.

معرفی نویسنده:

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماى ايران (بازرس على البدل)
تحصيلات: كارشناس ارشد روزنامه نگارى
سمت ها: مدير مسئول نشريه پرونده تاتر، مشاور سردبير ماهنامه شهر سالم.،دبير سرويس فرهنگي روزنامه عصر ازادگان سرى اول مسئول صفحه فرهنگستان(حيات نو)، مدير تحريريه هاى دو نشريه فيلم و سينما و جشنواره. مسئول بخش چهره ها و اهالي سينما(دنياى تصوير) ، مسئول ستون گپ و گفت (آسيا)

ثبت نظر درباره «نگاهی به چند فیلم کوتاه، به بهانه نمایش آنها در خانه سینما»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

4 * 8 = ?