زمان مطالعه: 5 دقیقه
تیم ملی تایلند؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی تایلند؛ از آغاز تا امروز

فیل های جنگی تایلند در بازگشتی درخشان به جام ملتهای آسیا حالا با رکوردی منحصر بفرد در دور حذفی مسابقات قطر حضور دارند.

تایلند در یک نگاه

لقب : چانگ سوئک ( فیل های جنگی )

کد فیفا : THA

بیشترین بازی ملی : کیاتیسوک سناموآنگ ( 134 بازی ملی )

بیشترین گل ملی : کیاتیسوک سناموآنگ ( 71 گل ملی )

بهترین رتبه فیفا : 43 ( سپتامبر 1998 )

بدترین رتبه فیفا : 165 ( اکتبر 2014 )

اولین بازی ملی : تایلند (1 - 6) تایوان ( 20 آگوست 1948 در بانکوک ؛ تایلند )

بهترین برد : تایلند (10 - 0) برونئی ( 24 می 1971 در بانکوک ؛ تایلند )

بدترین شکست : تایلند (0 - 9) بریتانیا ( 30 نوامبر 1956 ؛ ملبورن ، استرالیا )

حضور در جام ملت های آسیا : 8 بار

سرمربی : ماساتادا ایشی

Bangkok Post - Ishii handed key role in national side
ماساتادا ایشی سرمربی تیم تایلند

نگاهی به تاریخ ، « فیل‌ها »

چانگ سوئک ( فیل‌های جنگی ) لقبی است که تیم ملی تایلند یدک می‌کشد . تیمی که اکنون در رنکینگ جهانی فیفا - کوکاکولا در رتبه 113 قرار دارد؛ پنج پله بهتر از رتبه این تیم قبل از شروع دوره قبلی جام ملتهای آسیا!

با این وجود نمی‌تواند چندان از این رتبه ناراضی باشد . زیرا ، تایلند در اکتبر 2014 ، به پایین‌ترین رتبه تاریخ خود دست یافت و در جایگاه 165 رنکینگ فیفا - کوکاکولا قرار گرفت ! با این حال تایلندی‌ها تا دو دهه قبل شرایطی بسیار بهتر از امروز داشتند تا جایی که در سپتامبر 1998 ، تا مقام 43 این رده‌بندی صعود کردند ! در روزگاری که رشته‌های تیمی در مسابقات المپیک ، فاقد مسابقات مقدماتی بودند ، تایلندی‌ها در ماه نوامبر 1956 بدون مسابقه مقدماتی راهی ملبورن می‌شوند .

File:Thai team at 1956 Summer Olympics.jpg

دلیل این سفر نیز مشخص بود . استرالیا فاصله چندانی با تایلند نداشت و به این ترتیب تایلندی‌ها هشت سال زودتر از ایران در فوتبال المپیک حضور یافتند . هر چند که حضور این تیم با شکستی تحقیر آمیز همراه بود . آنها در 26 نوامبر1956 سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال خود را متحمل شدند و با نتیجه (9 - 0) از بریتانیا شکست خوردند !

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ تایلند
آندیساک کرایسورن مهاجم سابق تیم ملی تایلند

 

شکل گیری تیم ملی « سیام »

تولد فوتبال تایلند حتی از آن چه گفتیم نیز قدیمی‌تر است و اولین بار در سال 1915 بود که « تیم ملی فوتبال سیام » شکل گرفت . اولین مسابقه این تیم در بیستم دسامبر همان سال بود که « سیام » در استادیوم « رویال بانکوک اسپورت کلوپ » و در دیداری غیر رسمی مقابل تیمی از بازیکنان اروپایی قرار گرفت . در 25 آوریل1916 ، پادشاه « راما » ششم (1925 - 1880) اتحادیه فوتبال سیام را تأسیس کرد.

اولین مسابقه رسمی سیام در 1930 مقابل تیم « هندوچین » بود . هندوچین منطقه‌ای بود متشکل از کشورهای برمه ، کامبوج ، لائوس ، مالزی ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام ، اما بازیکنان تیم هندوچین را مردانی از ویتنام جنوبی و فرانسه تشکیل می‌دادند . سالها بعد و در 1949 « سیام » به « تایلند » تغییر نام داد و اتحادیه فوتبال تایلند جایگزین « اتحادیه فوتبال سیام » شد 

File:Siam Football Team.jpg

حضور در سه تورنمنت

دهه 50 میلادی . دهه شکل‌گیری مسابقات ورزشی در قاره آسیا بود . رقابت‌هایی که عمدتاً در شرق و مرکز قاره متولد شدند و کشورهای غرب آسیا ( به جز ایران ) کاملا ً در تحولات ورزش قاره کهن ، بی‌تاثیر بودند . بازی‌های آسیایی از 1951 آغاز شد ، جام ملت‌های آسیا از1956 و رقابت‌های آسیای جنوب شرقی ( SEA ) از 1959 تایلندی‌ها تیم فوتبال خود را به همراه کاروان ورزشی خود در اولین دوره بازی‌های SEA شرکت دادند .

tailand-national-football-team
نقشه و پرچم تایلند

 

نخستین افتخار

در سال 1965 فوتبال تایلند در چهارمین دوره بازی‌های جنوب شرق آسیا به اولین افتخار خود دست یافت و قهرمان شد . یک سال بعد نوبت به میزبانی بازی‌های آسیایی رسید و تایلند به لطف این میزبانی برای اولین‌بار در رقابت‌های فوتبال بازی‌ها شرکت کرد . این تیم ابتدا با 3 گل کره‌جنوبی را شکست داد و پس از تساوی (1 ـ 1) با برمه صدرنشین گروه خود شد . تایلند در مرحله دوم با دو شکست (0 ـ 2) مقابل سنگاپور و (1 ـ 5) در برابر ژاپن از رسیدن به نیمه نهایی بازماند . تایلندی‌ها در بازی‌های آسیایی 1970 نیز میزبان بودند و با تساوی (2 ـ 2) مقابل هند و پیروزی (1 ـ 0) در برابر ویتنام جنوبی از گروه خود صعود کردند . اما تساوی (2 ـ 2) مقابل برمه و باخت (1 ـ 2) از کره‌جنوبی سبب شد فیل‌ها باز هم موفق به صعود تا دور نیمه نهایی نشوند !

یک میزبان ثابت برای همه تورنمنت‌ها!

محلی که کشور تایلند قرارداد ، بهترین مکان برای سوخت‌گیری هواپیماهای قاره‌های مختلف است . خواه این هواپیماها از آمریکا به سمت غرب حرکت کنند ، خواه از اقیانوسیه و استرالیا و یا کسانی که از آسیا و اروپا به سوی شرق در حرکتند . از طرف دیگر ، بی‌بندوباری مطلق در تایلند ، سب شد تا پول‌های فراوانی از جیب این مسافران وارد کشور تایلند شود و به این ترتیب هر نوع میزبانی برای تایلند ، فواید اقتصادی فراوانی دارد . چنین است که این کشور تاکنون چهار بار میزبان بازی‌های آسیایی شده است . همچنین دو بار در سالهای 1972 و 2007 در جام ملت‌های آسیا و 6 بار در سالهای 1959 ، 1967 و 1975 ، 1985 ، 1995 و 2007 پذیرای تیم‌های حاضر در بازی‌های آسیای جنوب شرقی بوده است . به این میزبانی‌ها ، رقابت‌های جوانان آسیا و جام باشگاه‌های آسیا را نیز باید افزود تا مشخص شود تایلند تا چه حد علاقه‌مند به میزبانی تورنمنت‌های مختلف است . ضمن آن‌که بزرگ‌ترین افتخار این تیم در جام ملّت‌های آسیا ( عنوان سوم جام ملت‌های 1972 ) و بهترین نتیجه تایلند در بازی‌های آسیایی ( مقام چهارم در سال 1998 ) هر دو در نتیجه میزبانی حاصل شده است !

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ تایلند
لوگوی فدراسیون فوتبال تایلند

 

آخرین تورنمنت جهانی

المپیک 1968 ، آخرین المپیکی بود که فوتبال تایلند در آن حضور یافت . هرچند که باز هم توفیقی در انتظار فیل‌ها نبود و آنها پس از شکست (0 ـ 7) مقابل بلغارستان ، در برابر گواتمالا هم (1 ـ 4) باختند و سرانجام با شکست (0 ـ 8) در برابر چکسلواکی برای همیشه از المپیک دور شدند !

تایلند در جام ملت های 2019  

تایلندی ها برای حضور در مرحله نهایی بازیها و همگروهی با امارات، بحرین و هند ، نتایجی درخشان به دست آوردند و بالاتر از عراق، صدرنشین گروه ششم مسابقات شدند . نتایج تایلند چنین بود :

تایلند (2 - 2) عراق / تایلند (1 - 0) ویتنام / تایلند (4 - 2) چین تایپه

عراق (2 - 2) تایلند / ویتنام (0 - 3) تایلند / چین تایپه (0 - 2) تایلند 

در جام ملتها این تیم کار خود را با شکست سنگین(4-1) از هند آغاز کرد و در شرایطی که به نظر می رسید دیگر شانسی برای صعود از گروه اول مسابقات ندارد، در برابر بحرین(1-0) پیروز شد. تساوی(1-1) برابر امارات میزبان، تایلند را به مقام دوم گروه رساند. در حالی که هم تایلند و هم بحرین 4 امتیاز داشتند اما تایلند با وجود تفاضل گل کمتر، به دلیل برد در بازی مستقیم، بالاتر از بحرین ایستاد. تایلند در مرحله دوم هم یک نیمه از چین پیش افتاد، اما سرانجام(2-1) شکست خورد و به شکلی آبرومندانه از جام کنار رفت. 

جام ملتهای 2023

شرایط تایلند در سال 2023 کاملا متفاوت از دوره قبل رقابتهاست. تایلند در مرحله انتخابی پایین تر از امارات، ویتنام و مالزی قرار گرفت و تنها بالاتر از اندونزی ایستاد! در حالی که طی هشت مسابقه تنها یک برد مقابل امارات و یک برد در برابر اندونزی به دست آورده بود! اما شرایط کم کم دستخوش تغییر شد. تایلند در دور دوم مرحله مقدماتی دو تیم مالدیو و سری لانکا را شکست داد و با وجود باخت(2-0) از ازبکستان به عنوان تیم دوم راهی جام ملتهای آسیا شد.

در جام ملتها این تیم ابتدا عمان را(0-0) متوقف کرد و با برد(2-0) مقابل قرقیزستان، به دومین برد خود در تاریخ جام دست پیدا کرد و سرانجام با تساوی بدون گل مقابل عربستان، بدون گل خورده راهی مرحله بعدی مسابقات شد؛ نتیجه ای درخشان برای فیل های جنگی!

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی تایلند؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی تایلند؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.