زمان مطالعه: 1 دقیقه
25 شهریور؛ سالروز زلزله هولناک طبس

25 شهریور؛ سالروز زلزله هولناک طبس

امروز سالروز زمین ‌لرزه مخرب طبس در 25 شهریور ماه سال 57 است که این روز، تلخ ‌ترین روز زندگی همه طبسی‌هایی است که آن شب وحشتناک را به چشم خود دیدند.

حدود ساعت 7:36 بعدازظهر روز 25 شهریور سال 1357(ساعت 15:35:56 به وقت گرینویچ روز 16 سپتامبر سال 1978 میلادی) استان خراسان به‌وسیله یکی از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های قرن اخیر ایران به لرزه درآمد و شهر زیبا و تاریخی طبس با قدمت بیش از یک‌هزار سال به کلی ویران، 30 آبادی آن خراب و به 100 آبادی دیگر خسارت وارد شد.

خسارت‌های عمده این زمین‌لرزه 7.7 ریشتری در شعاع 30 کیلومتری طبس بود که این زمین‌لرزه حتی در تهران به فاصله مستقیم 540 کیلومتر و در مشهد به فاصله مستقیم 380 کیلومتر نیز احساس شد.

آمار رسمی مرکز آمار ایران، 6 هزار و 363 نفر کشته را بر اثر این زمین‌لرزه اعلام کرد که این تعداد شامل 3 هزار و 662 نفر در شهر طبس و 2 هزار و 701 نفر در روستاهای اطراف بودند، اما با توجه به جو هیجان‌زده پس از زلزله، امکان ثبت دقیق تعداد کشته‌ها وجود نداشت به طوریکه بنابر گفته برخی کارشناسان، تعداد تلفات زمین‌لرزه طبس حدود 12 هزار نفر برآورد می‌شده است.

گسل عامل این زمین‌لرزه حدود 80 کیلومتر طول دارد و در عمق حدود 10 کیلومتری سطح زمین واقع است که از فاصله حدود 10 کیلومتری شهر طبس عبور می‌کند و کانون این زمین‌لرزه هم در نزدیکی روستای کریت طبس واقع بود و خرابی‌ها از شهر دیهوک در جنوب شرق تا روستای اصفهک و سپس خود شهر طبس گسترش می‌یافت.

شهر طبس شهری با بناهای تاریخی فراوان و میراث فرهنگی مختلف بود که در زلزله سال 1357 به‌طور کامل از بین رفت و در واقع دیگر چیزی از شهر باقی نماند و علاوه بر این در این حادثه تلخ بسیاری از مردم نزدیکان خود را از دست دادند که در سالروز این حادثه علاوه بر گرامی داشتن یاد رفتگان باید از این حوادث عبرت بگیریم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «25 شهریور؛ سالروز زلزله هولناک طبس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 25 شهریور؛ سالروز زلزله هولناک طبس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.