زمان مطالعه: 2 دقیقه
سامانه شاهکار

سامانه شاهکار

سامانه شاهکار: شبکه احراز هویت کاربران!

سامانه شاهکار مخفف "شبکه احراز هویت کاربران" در اصل سامانه متصل کننده اپراتور و مراجع تطبیق دهنده هویتی است، طوریکه اگر هر یک از اپراتورها بخواهند سرویس جدیدی را به مشترکین خود ارائه دهند حتماً باید هویت آنها را بررسی کنند، این سامانه به اپراتور کمک می کند تا هویت مشتری یا فرد مورد نظر را از نظر حقیقی، حقوقی، تابعیت و اطلاعاتی از این دست بررسی کنند، بنابراین می توان گفت شاهکار نوعی سامانه احراز هویت در بستر نوین به شمار می رود. در ادامه مطلب آسمونی با سامانه شاهکار و کاربرد آن بیشتر آشنا می شویم.

شاید بتوان گفت عمده ترین دلیل راه اندازی سایت شاهکار افزایش امنیت به مشترکین تلفن همراه، اینترنت و ... به هنگام ارائه خدمات است. نقطه قوت سامانه شاهکار در این است که ارائه خدمات در آن صرفا برای مشترکینی وجود دارد که دارای سیم کارتهایی به نام خودشان هستند که این عامل خود سبب می شود تا افراد دیگر نتوانند از سیم کارتهایی که به نام فرد دیگری استفاده کنند.

قابلیت ها و امکانات سامانه شاهکار

  • مشترکین را از ثبت سرویس های جدید مطلع می کند.
  • شماره تلفن هایی با نام مشترکین و همچنین تعداد سیم کارت های تلفن همراه را به اپراتورها اطلاع می دهد.
  • تطبیق شناسه سرویس به همراه شناسه هویتی را انجام می دهد.

انواع سرویس‌های سامانه شاهکار

  1. سامانه انطباق شناسه سرویس با کد ملی
  2. سامانه استعلام تعداد خطوط
  3. سامانه استعلام وضعیت سرویس تخصیص داده شده (کلاسه شاهکار)
  4. احراز هویت مشترک متقاضی دریافت سرویس‌های ارتباطی

تعرفه سامانه شاهکار چقدر است؟

با پیگیری‌های صورت گرفته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اداره کل امنیت سیستم‌های ارتباطی که ارائه دهنده مجوز شاهکار هستند، تعرفه شاهکار صفر ریال بوده و تعرفه اخذ شده بابت برقراری دسترسی شما به سامانه شاهکار از سوی سازمان فناوری اطلاعات می‌باشد.

به دستور بانک مرکزی از این پس وجود سامانه شاهکار در تمامی اپلیکیشن های پرداخت الزامی می باشد در صورت یکسان نبودن کد ملی مالک سیم کارت و کد ملی کارت بانکی مبدا تراکنش امکان پذیر نمی باشد.

تاریخچه سامانه شاهکار چیست؟

سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) سامانه‌ای برای احراز هویت کاربران اینترنت در ایران می‌باشد که توسط سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی تولیدشده است که در سال 1394 به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و پس ‌از آن کلیه اپراتورها و … در ایران موظف به استفاده در سیستم‌های خود شدند.طراحی و پیاده‌سازی این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی و احراز اصالت سرویس‌گیرندگانِ سرویس‌های ارائه‌شونده توسط سرویس‌دهندگان بوده است.این سیستم جهت فراهم آوردن امکان صحت‌سنجی اطلاعات اعلامی سرویس‌دهنده برای سرویس‌گیرندگان با مراجع تطبیق، اعمال سیاست‌ها و محدودیت‌های قانونی، تولید گزارش‌های مدیریتی و جست‌و‌جوی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شاهکار وظیفه احراز هویت سرویس‌هایی از قبیل سیم‌کارت‌ها، خطوط ثابت تلفن و اشتراک‌های اینترنت، PAP و SAP، Mobile Wi-Fi  و …. را دارد و در راستای هدف افزایش امنیت و همچنین ارائه خدماتی مانند صدور سیم‌کارت، صدور خط تلفن ثابت، صدور اشتراک اینترنت و … تولیدشده است.
سامانه شاهکار برای اولین بار در پروژه جاری Public Wi-Fi شرکت رایتل در بهمن 94 راه‌اندازی شد.
کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دارنده سرویس نظیر سیم‌کارت، خطوط تلفن ثابت، مشترکین سرویس‌دهندگان اینترنتی و … سرویس‌گیرنده این پروژه هستند که این خدمات از طریق مراجع تطبیق (سازمان‌هایی که احراز اصالت از طریق اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده‌ی آن‌ها صورت می‌گیرد) مشخص‌شده ارائه خواهد شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سامانه شاهکار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه شاهکار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.