زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یکی از سازمان های دولتی ایران است.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می باشد. اگر می خواهید در مورد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین تاریخچه و آدرس سایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می پردازیم.

تاریخچه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعهٔ وزارت صنعت و معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود در سال 1358 از ادغام مرکز بررسی قیمتها و صندوق حمایت مصرف کنندگان بوجود آمد و اساسنامه آن به تصویب شورای انقلاب رسید. درسال1384 با مصوبهٔ85081/ 1901 شورای عالی اداری به تاریخ 12 مرداد 1384 همهٔ وظیفه‌ها و اختیارات سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات به سازمان حمایت رسید.
در تیر 1354 برای وارسی بهای تولیدهای درونی و کالاهای وارداتی خدمت‌رسانی و جلوگیری از تورم مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد. همان ماه صندوق حمایت مصرف‌کنندگان نیز شکل گرفت. سال 1358 نهادها ادغام شد و شورای انقلاب اساس‌نامهٔ سامان حمایت را تصویب کرد. سازمان شرکت سهامی وابسته به وزارت بازرگانی بود. درسال1384 با مصوبهٔ85081/ 1901 شورای عالی اداری به تاریخ 12 مرداد 1384 همهٔ وظیفه‌ها و اختیارات سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات به سازمان حمایت رسید.

ارکان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

ارکان سازمان بشرح زیر است:

  1. مجمع عمومی
  2. هیئت مدیره
  3. هیئت‌های تعیین و تثبیت قیمت (که در این اساسنامه هیئت نامیده می‌شود)
  4. حسابرس (بازرس)

فعالیت های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

  1. حمایت از تولید و فرآورده‌های داخلی و عرضه خدمات متناسب در جهت افزایش آنها.
  2. حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمتهای داخلی و خارجی و کنترل آنها.
  3. همکاری و تحقیقات لازمه در تشویق صادرات محصولات و فرآورده‌های داخلی با سازمانهای مربوطه و شناسائی امکانات بازارهای خارجی در جذب تولیدات داخلی.
  4. بررسی و تعیین و تعدیل و کنترل قیمت انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی صنعتی و معدنی و همچنین بررسی‌های لازمه در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی.
  5. تعیین و اعلام قیمت کالاهائی که دارای نمایندگی انحصاری است ودر رابطه با نیاز سازمانهای دولتی و شهرداری ها و سایر موسسات بخش عمومی کشور میباشد.
  6. بررسی و محاسبه و کنترل عوامل موثر در قیمت تمام شده کالا وخدمات و سیستمهای مربوط به توزیع تا مرحله مصرف.
  7. مراجعه به مراجع و سازمانهای تولیدی و واسطه‌ها و بازارهای بین المللی در داخل و خارج از کشور در تعیین بهای تمام شده کالاها.
  8. تمرکز و نظارت بر کلیه اعتبارات پرداختی مربوط به کالاهای مورد حمایت حمایت.
  9. توصیه و طرح و اجرای برنامه‌های لازم مربوط به تقلیل و یا حذف تدریجی ضرر و زیان کالاهای مورد حمایت.
  10. سازمان فهرست کالاهای اساسی مورد نیاز عامه اعم از تولیدی و صادراتی و وارداتی تهیه و مبلغی را که طبق ضوابط قانونی وسیله سازمان باید دریافت یا پرداخت شود مشخص نموده و پس از تایید وزیر بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد بر طبق مقررات این اساسنامه مورد عمل قرار میدهد.

آدرس و شماره تلفن سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

آدرس تهران- خیابان ولیعصر، مقابل پارک ملت، خیابان ارمغان غربی، خیابان مهرشاد شمالی، پلاک 66
تلفن 021-22059371
ایمیل info_cppo@mimt.gov.ir
سایت https://cppo.mimt.gov.ir
ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 08:00 الی 16:00
  • شکایات مردمی پیرامون کالا و خدمات : 124
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.