زمان مطالعه: 4 دقیقه
سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

رقابت های سوپرکاپ اسپانیا مسابقاتی است با قدمت 83 سال که بین قهرمان لیگ و جام حذفی اسپانیا برگزار می شود. رئال مادرید با برتری مقابل بارسلونا آخرین فاتح این جام شد.

رقابتهای سوپرکاپ 24-23 اسپانیا در ریاض عربستان برگزار شد و تیم فوتبال بارسلونا که با پیروزی( 2-0) برابر اوساسونا فینالیست سوپرکاپ اسپانیا شده بود، در برابر رئال مادرید قرار گرفت. تیمی که یک روز قبل از رقیب خود، با نتیجه( 5-3) اتلتیکو مادرید را شکست داد تا روز 14 ژانویه و در فینال سوپر کاپ، شاهد یک ال کلاسیکوی دیگر باشیم.

در این مسابقه یک بازیکن سرنوشت فینال را مشخص کرد. وینیسیوس جونیور خیلی زود و در دقایق 7 و 10 برای رئال گلزنی کرد و هرچند رابرت لواندوفسکی در دقیقه 33 و با یک ضربه والی شگفت انگیز اختلاف را کاهش داد، اما شش دقیقه بعد وینیسیوس از روی نقطه پنالتی هت تریک خود را کامل نمود.

رودریگو در دقیه 64 گل دیگری برای رئال زد تا این تیم (4-1) پیروز شده و سوپرکاپ اسپانیا را از ریاض به مادرید ببرد.

Real Madrid 4-1 Barcelona: Spanish Super Cup humiliation for ten-man  Blaugrana as Vinicius Jr bags hat-trick | Evening Standard

تورنمنتی دو تیمه که 4 تیمه شد!

 این رقابت چندی است که با فرمت جدیدی در حضور 4 تیم برگزار می شود. فرمتی که هم درآمد سوپرکاپ را بالا می برد و هم این رقابت را از حالت تک بازی خارج می کند. از فصل 20-2019 کشور عربستان میزبانی این رقابتها را بر عهده گرفته و امسال برای سومین بار شهر ریاض میزبان این رقابتها شده است. در حالی که امسال برای دومین بار پیاپی، سعودی ها شاهد برگزاری ال کلاسیکو در فینال سوپرکاپ خواهند بود.

 با هم مروری داریم بر این مسابقات از ابتدا تا امروز.

سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

در سال 1940 برای اولین بار مسابقه« سوپر کوپا د- اسپانیا» بین تیمهای اتلتیکو آویاسیون( اتلتیکو مادرید امروزی) و آر.س.د. اسپانیول به شکل رفت و برگشت برگزار شد. اتلتیکو در فصل 40-39 لالیگا قهرمان شده بود و اسپانیول هم فاتح جام حذفی سال 1940 که در آن زمان به« کوپا دل جِنِرالیسیمو» معروف بود. دیدار رفت دو تیم در اول سپتامبر 1940 در استادیو د- ساریا شهر بارسلون با تساوی(3-3) خاتمه یافت تا سرنوشت فاتح جام به مسابقه برگشت کشیده شود. در دیدار برگشت که روز 15 سپتامبر 1940 در « کمپو د فوتبول د وایِکاس» شهر مادرید برگزار شد، اتلتیکو حریف خود را(7-1) در هم کوبید و به این ترتیب اولین فاتح این مسابقات لقب گرفت.

supercopa-de-espana-from-the-beginning-to-the-present-day

در سال 1941 این مسابقات شکل رسمی به خود گرفت و نام« کوپا پرزیدنته اف.ای.اف» به خود گرفت. در این مسابقات دو تیم برتر لالیگا در فصل 41-40( اتلتیکو آویاسیون و اتلتیکو بیلبائو)، والنسیا( فاتح جام حذفی) و بارسلونا رقابتهایی دوره ای را به صورت رفت و برگشت با هم برگزار کردند که در پایان اتلتیکو آویاسیون با 4 برد و 2 باخت قهرمان شد و جام را از آن خود ساخت. پس از آن، مسابقات تا سال 1945 تعطیل شد.

سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

در سال 1945 هم رقابت های سوپرکاپ به صورت غیررسمی برگزار شد. در روز 23 دسامبر 1945 این بارسلونا فاتح لیگ بود که(5-4) مقابل اتلتیکو بیلبائو به برتری دست یافت و جام را از آن خود کرد. دو سال بعد مسابقات به« کوپا اِوا دوآرته» تغییر نام داد و رئال مادرید با برد(3-1) مقابل ولنسیا اولین فاتح جام حذفی بود که برای کسب سوپرکاپ، فاتح لیگ را شکست می داد. در سالهای 1949 و 1950 هم والنسیا و بیلبائو کار رئال را تکرار کردند و با برتری مقابل بارسلونا و اتلتیکو مادرید، بعد از جام حذفی، سوپرکاپ را هم به خود اختصاص دادند.

supercopa-de-espana-from-the-beginning-to-the-present-day

تیم بارسلونا در فصل 52-51 فاتح لالیگا و جام حذفی شد و به این ترتیب دیگر مسابقه سوپرکاپی برگزار نشد. فصل بعد هم همین اتفاق افتاد و بارسلونا در این دو فصل به لطف دبل در لیگ و جام حذفی، سوپرکاپ را هم از آن خود کرد. دو عنوان بارسلونا در سالهای 52و 53 تنها دو بار دیگر تکرار شد. یک بار در سال 1984 توسط اتلتیکو بیلبائو و در 1989 توسط رئال مادرید.

سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

از 1953 به بعد، سوپرکاپ از برنامه مسابقات فوتبال اسپانیا حذف شد و تا سال 1982 خبری از این تورنمنت نبود. رتا این که در 1982 رقابت ها با شرکت قهرمان لیگ و فاتح جام حذفی آغاز شد. در این مدت تنها دو بار در سالهای 1986 87 خبری از سوپرکاپ نبود. در آن سالها می بایست رئال مادرید با ساراگوسا و سوسیه داد به مصاف هم بروند که هرگز نرفتند!

supercopa-de-espana-from-the-beginning-to-the-present-day

هرچند در ابتدای دهه 80 قانونی برای تعیین میزبان بازی رفت و برگشت سوپرکاپ نبود، اما به مرور قرار شد که بازی رفت در خانه فاتح جام حذفی برگزار شود. تنها در سالهای 1983، 1988 و1992 فاتح لالیگا میزبان بازی رفت جام شد. در این ادوار بارسلونا، رئال مادرید و بارسلونا جام را از آن خود ساختند.   فصل 88-87 در حالی به پایان رسید که رئال مادرید لالیگا را از آن خود ساخت. در همان سال رئالی ها با شکست(5-0) مقابل سوسیه داد در نیمه نهایی جام حذفی کنار رفتند تا بارسلونا بدون رویارویی با رئال و به لطف برد(1-0) در برابر سوسیه داد قهرمان جام حذفی شود. این نتیجه سبب شد تا برای اولین بار ال کلاسیو درسوپرکاپ برگزار شود. در 21 سپتامبر 1988 دو تیم در حالی مقابل هم ایستادند که تمام بازیکنان اصلی و ذخیره بارسلونا اسپانیایی بودند و تنها مربی تیم( یوهان کرویف) هلندی بود. لئو بین هاکر مربی رئال هم هلندی بود اما رئال در بین بازیکنان خود یک مکزیکی( هوگو سانچز) و یک آلمانی( برند شوستر) را هم می دید. در حضور 70 هزار تماشاگر استادیوم سانتیاگو برنابئو این رئال بود که با گلهای میشل(51) و هوگو سانچز(78) بازی رفت را به سود خود خاتمه داد. دیدار برگشت در حضور 55 هزار تماشاگر نیوکمپ و در روز 29 سپتامبر انجام شد و گل دقیقه 15 امیلیو بوتراگوئنو برای رئال، تکلیف فاتح جام را مشخص کرد. دو گل خوزه ماریا باکرو در دقایق 37 و 78 تنها سبب برد بارسا شد اما این برد برای فتح جام کفایت نمی کرد.

سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز

در سال 2016 یکطرفه ترین سوپرکاپ اسپانیا رقم خورد. در این سال بارسلونا به عنوان فاتح لیگ و جام حذفی پا به مسابقه نهاد در حالی که حریف این تیم نایب قهرمان جام حذفی( سویا) بود. دو گل لوییس سوارز و  مونیر الحدادی در ورزشگاه رامون سانچز پیزخوآن تکلیف برنده بازی رفت را مشخص کرد و بارسا با خیال راحت پا به مسابقه برگشت گذاشت. در حضور 71803 تماشاگر آردا توران( 10 و 46) و لیونل مسی(55) سه بار دروازه سویا را گشودند تا بارسلونا در مجموع(5-0) برنده شده و سوپرکاپ را از آن خود سازد. عنوانی که تا امروز 14 بار به آن دست یافته است. رئال مادرید با 13عنوان در رده دوم پرافتخارترین تیمهای تاریخ سوپرکاپ جای دارد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سوپرکاپ اسپانیا از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.