زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان

علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان

افت قند خون، استرس و فشار عصبی، صرع و کم خونی و حمله ی صرع از علل اصلی بیهوشی هستند. در این بخش آسمونی علل و...
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان

افت قند خون، استرس و فشار عصبی، صرع و کم خونی و حمله ی صرع از علل اصلی بیهوشی هستند. در این بخش آسمونی علل و روش های پیشگیری و درمان بیهوشی ناگهانی یا غش کردن ناگهانی و اقدامات مهمی که پس از به هوش آمدن باید انجام دادرا بررسی می کنیم.

علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن ناگهانی

افت میزان قند خون: با افت ناگهانی قند خون، فرد دچار بیهوشی می شود که اغلب در بیماران دیابتی دیده می شود. نخوردن برای مدت طولانی می تواند باعث افت قند در بیماران دیابتی شود.

گرما زدگی: گرما زدگی بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما و خشک شدن آب بدن رخ می دهد. بنابراین باید به فردی که بیهوش شده است، مخلوطی از قند، نمک و آب داده شود.

افزایش اسید معده: هنگام افزایش اسید معده، قفسه سینه دچار گرفتگی عضلانی شده و نفس کشیدن سخت می شود. در حالی که احساس خفگی می کنید، جریان خون به مغز به طور موقت قطع می شود و دچار بیهوشی می شوید.

حمله صرع: برخی افراد دچار حمله صرع یا بیماری عصبی می شوند.

دوران بارداری: در این دوران فرد مستعد به بیش فعالی هورمونی می شود که یکی از علل بیهوش شدن است. در دوران بارداری فرد دچار متابولیزم بالا نیز می شود. بنابراین اگر به اندازه کافی برای 2 نفر غذا نخورید، دچار افت فشار خون می شوید و از حال می روید.

مشکل گردش خون: اگر دچار مشکل گردش خون هستید و خون در پاها جمع می شود، خون رسانی به مغز قطع می شود؛ از این رو از حال می روید. این امر در رگ های خونی انسداد ایجاد می کند.

استرس و فشار عصبی: تغییر هورمون ها باعث بیهوشی می شود.

حمله قلبی: گاهی هنگام حمله قلبی فرد از حال می رود و گاهی نیز در این هنگام برای چند ثانیه قلب متوقف می شود.

کم خونی: اگر تعداد گلبول های قرمز خون در بدن که اکسیژن به مغز حمل می کند کم باشد، فرد به علت ضعف از حال می رود.این مشکل به علت کمبود آهن در زنان شایع است.

sudden-unconsciousness-or-fainting
sudden-unconsciousness-or-fainting

پیشگیری و درمان بیهوشی ناگهانی یا غش کردن ناگهانی

صرف نظر از علت غش کردن، کمک فوری به فردی که غش کرده است شامل انجام این موارد ضروری است:

  • فرد را به پشت بخوابانید و به او استراحت دهید.
  • لباس های تنگ او را خارح کنید.
  • اکسیژن کافی به او برسانید.
  • پاهای او را بالا ببرید.
  • در صورت نیاز، تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی به او بدهید.
  • نبض و فشار خون او را چک کنید.
  • اگر فرد بعد از چند دقیقه هیچ علامتی نداشت، به آرامی او را کمک به ایستادن کنید.

اگر علائم غش عود کرد، مجددا به او اجازه بدهید که علائمش فروکش کند. اگر فرد بعد از چند دقیقه هوشیاری اش را به دست آورد، علت غش او احتمالا سنکوپ وازوواگال است ولی اگر مطمئن نیستید، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

اگر در اثر غش کردن و زمین خوردن فرد دچار آسیب‌هایی شده، هر نوع کوفتگی، کبودی یا جراحت را مداوا کنید و اگر این صدمات جدی است از اورژانس تقاضای کمک کنید.

علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان

هر کدام از علائم مانند ضعف عضلانی یا خواب رفتگی اندام بیمار، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که باید به دقت توسط متخصصان بررسی شود:

  • اگر فرد چند دقیقه قبل از غش، علائم قلبی مانند تپش قلب داشت، نیاز به ارزیابی فوری قلبی دارد.
  • اگر غش بعد از ورزش رخ داد می تواند یک نوع سنکوپ وازوواگال باشد اما برخی از موارد نیز نشانه های قلبی مطرح هستند که می توانند خطر مرگ ناگهانی هنگام ورزش در آینده را افزایش دهند.
  • سردردهای شدید قبل از غش می تواند نشان دهنده میگرن یا سکته مغزی باشد.
  • دو بینی نیز حاکی از سکته مغزی، میگرن یا تومور مغزی می تواند باشد.
  • اگر غش همراه با شکم درد باشد، آنوریسم آئورت را می توان مطرح کرد؛ وضعیتی که نیاز به انتقال فوری بیمار به بیمارستان را دارد.
  • غش کردن و بیهوشی را باید مانند یک فوریت پزشکی تحت درمان قرار داد تا هنگامی که نشانه‌ها برطرف و علت آن مشخص شود.
sudden-unconsciousness-or-fainting
sudden-unconsciousness-or-fainting

ممکن است نبض فرد ضعیف و کند باشد، بنابراین به دقت او را بررسی کنید:

  1. اگر نفس نمی‌کشد، ممکن است مشکل جدی‌تر از یک حمله غش باشد. بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید و احیای قلب و ریه را آغاز کنید.
  2. اگر نفس می‌کشد پاهای بیمار را روی صندلی یا هر شیء بلند بگذارید، به طوری که پاها بالاتر از سر قرار گیرند. این وضعیت به نیروی جاذبه این امکان را می‌دهد تا خون را به سمت مغز بکشد. کمربند، یقه یا هر لباس تنگی را شل کنید. اغلب فرد به سرعت هوشیاری خود را باز می‌یابد.
  3. سایر علایم و نشانه‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا بیمار درد قفسه سینه دارد یا نه؟ آیا مشکل تنفسی واضح در او وجود دارد؟
  4. آیا بیمار از خواب‌رفتگی اندام یا ادامه ضعف عضلانی شاکی است؟ این‌ها ممکن است علایم یک بیماری زمینه‌ای باشند، در صورت بروز هر کدام از این علایم و نشانه‌ها به سرعت به اورژانس مراجعه کنید.
  5. هنگامی که حمله غش و ضعف تمام شد، رنگ چهره بیمار به حالت طبیعی برمی‌گردد. اغلب اوقات ممکن است تا مدتی پس از غش، فرد همچنان احساس ضعف و بی‌حالی داشته باشد، بنابراین استراحت کردن و صحبت کردن به مدت چند دقیقه کمک کننده است.
  6. اگر در اثر غش کردن و زمین خوردن فرد دچار آسیب‌هایی شده، هر نوع کوفتگی، کبودی یا جراحت را مداوا کنید و اگر این صدمات جدی است از اورژانس تقاضای کمک کنید.
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان
علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان

برخورد با بیمار

هرچند این عارضه در اغلب موارد ممکن است دارای اهمیت پزشکی نباشد، اما در مواردی می‌تواند نشان از یک بیماری جدی در فرد نیز باشد.

دکتر صدرالاسلامی با بیان این که معمولاً در عرض یک دقیقه دراز کشیدن، جریان خون فرد غش کرده به حالت قبلی بازگشته و هوشیاری دوباره باز خواهد گشت، می‌گوید: بایستی بیمار در وضعیت درازکش قرار گرفته و پاها بالاتر از سر قرار گیرد تا جریان خون به سمت مغز برود. در صورتی که امکان دراز کشیدن نباشد، می‌توان سر بیمار را در حالت نشسته وسط دو زانو قرار داد.

می‌توان با پاشیدن کمی آب سرد به صورت بیمار یا وارد کردن محرکی به او باعث انقباض دوباره عروق بدن فرد و برگشت به حالت هوشیاری شد، اما اگر فرد به محرک‌ها پاسخ نداد، ارزیابی علائم حیاتی (نبض و تنفس) و در صورت لزوم، اقدامات اولیه چون احیای قلبی و ریوی تا رساندن بیمار به مراکز درمانی ضروری است.

اقدامات پس از به هوش آمدن

هرگز، یک باره از جا بلند نشوید. بهتر است که دراز بکشید یا بنشینید. با ایستادن، جریان خون رسانی به مغز افت می کند و احتمال زمین خوردن وجود دارد.

پس از به هوش آمدن بهترین ماده غذایی که فشار را به حالت عادی برمی گرداند، نمک است. کافی است کمی نمک زیر زبان فردی که به هوش آمده است قرار دهید، تا به حالت طبیعی برگردد.

جرعه جرعه آب بنوشید. ممکن است علت از حال رفتن کم آبی باشد؛ جرعه جرعه نوشیدن آب علاوه بر بهبود حال فرد، نفس کشیدن را نیز راحت می کند.

برای یک ساعت پس از به هوش آمدن، آب میوه مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش، آناناس و… را بنوشید.

نظر خود را درباره «علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره علت بیهوشی ناگهانی یا غش کردن + راه پیشگیری و درمان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.