زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماهی سفید شکم پر

ماهی سفید شکم پر

در این بخش 2 روش پخت ماهی سفید شکم پر را برای شما عزیزان همراه با چند نکته طلائی فراهم کرده ایم.

این هم دستور پخت ماهی سفید شکم پر خصوصاً برای مهمانی ها و سفره های نوروزی! در ادامه بخش آسمونی همراه باشید.

موارد لازم ماهی سفید شکم پر

ماهی سفید 1 عدد
سیر 2 حبه
نعنا، جعفری، گشنیز 300 گرم
انار جنگلی یا رب انار 3 قاشق غذا خوری
گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری
ادویه ماهی به مقدار لازم
آبلیمو طبیعی به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه ماهی سفید شکم پر

  • بر روی گاز

  1. در انتخاب ماهی شکم پر توصیه می‌شود که از ماهی سفید استفاده کنید اما اگر به این ها دسترسی ندارید می‌توانید هر گونه ماهی که مد نظرتان است، استفاده کنید.
  2. بعد از اینکه ماهی سفید را تهیه نمودید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. با استفاده از یک چاقوی تیز ماهی را به صورت طولی برش دهید و محتویات داخل شکم آن را کاملا خالی کنید و خوب داخل و خارج ماهی را با آب بشویید تا هیچ گونه رد خون در آن باقی نماند و در ادامه مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید.
  3. در گام بعدی نوبت تمیز کردن سبزی‌ها است. بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید، آن را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.
  4. سپس به سبزی خرد شده انار جنگلی ساییده شده یا رب انار را اضافه کنید و در ادامه به آن گردو خرد شده، نمک، ادویه ماهی و فلفل سیاه اضافه کنید و خود مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و طعم یکدیگر را بگیرند.
  5. بعد از اینکه مایه داخل شکم ماهی آماده شد، آن را به داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند.
  6. در ادامه یک تابه مناسب تهیه کنید و درون آن روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. سپس ماهی را در داخل تابه قرار دهید و همچنین حرارت را کم کنید. سپس دو طرف ماهی را در آن سرخ کنید و برای ناهار میل کنید.
  • در فر

  1. بعد از اینکه مایه را به داخل شکم ماهی اضافه کردید و شکم آن را با نخ آشپزی دوختید. فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی 200 درجه سانتیگراد یا 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید و صبر کنید تا فر کاملاً گرم شود.
  2. مقداری پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت ورقه ای و با ضخامت 3 تا 4 سانتی متر بر کف ظرفی که می‌خواهید در فر قرار دهید بگذارید تا ماهی به کف ظرف نچسبد.
  3. ماهی‌ها را درون ظرف پیرکس بر روی پیاز و فلفل ورقه ای قرار دهید و سپس با فویل آلومینیومی روی ظرف را بپوشانید. به این نکته توجه کنید که ماهی ها نباید با فویل تماس برقرار کنند. اگر ظرف به گونه ای بود که فویل با ماهی در تماس بود، بر روی ماهی مقداری کاغذ نسوز قرار دهید، سپس فویل را بر روی آن قرار دهید.
  4. بعد از اینکه فر کاملا داغ شد، ظرف پیرکس را در وسط فر قرار دهید و به مدت 45 دقیقه صبر کنید. سپس فویل و در صورت استفاده از کاغذ نسوز آن را از روی طرف بردارید و فر را در حالت گریل قرار دهید تا روی ماهی نیز به خوبی برشته شود.
  5. ماهی شکم پر را بعد از آماده شدن می‌توانید در کنار سبزی پلو، پلو زعفرانی یا به همراه نان سرو کنید.

نکاتی در مورد ماهی سفید شکم پر در فر

برای پخت ماهی در فر 2 روش وجود دارد:

  1. یکی آنکه ماهی را به صورت درسته یا تکه شده به همراه مخلفات و طعم دهنده های مختلف بدون در پوش داخل ظرف مخصوص فر قرار داده و داخل فر بپزید.
  2. روش دیگری که شکم ماهی را از مواد طعم دهنده پر کرده و پس از پیچیدن داخل لایه ای از فویل آلومینیوم یا کاغذ مخصوص ، داخل فر قرار دهید.

برای اینکه ماهی داخل کاغذ الومینیوم پوستی سرخ شده پیدا کند، یک عدد تخم مرغ را در 2 قاشق آب سرد بزنید و با قلم مو روی ماهی بمالید، سپس کمی پودر سوخاری روی آن بریزید.
اگر می خواهید ماهی را به صورت تکه تکه در فر بپزید، راهکار دیگر، ریختن مقداری کره، چند حبه سیر خرد شده، 2 عدد پیاز خلال شده و مقداری برگ رازیانه در کف ظرف مخصوص فر و قرار دادن ماهی روی این مواد است؛ البته تکه های ماهی را با نمک و فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر طعم دار کنید و سپس روی این مواد بچینید.

نکات طلایی در تهیه ماهی سفید شکم پر

  •  میزان موادی که برای داخل شکم ماهی استفاده می‌کنید را با توجه به اندازه ماهی انتخاب کنید و همچنین داخل شکم ماهی را خیلی با مواد پر نکنید، چونکه مانع از دوختن آن می‌شود.
  •  در دستور تهیه ماهی شکم پر شمالی از سبزی معطری به اسم نارلنگ استفاده می کنند، در صورت عدم دسترسی به آن از سبزیجاتی مانند نعنا، گشنیز، جعفری و ترخون استفاده کنید.
  •  در دستور شمالی ماهی شکم پر از تخم ماهی به اسم اشپل استفاده می‌کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از آن را ندارید می توانید مقدار گردو، سیر و سبزی را بیشتر کنید.
  •  برای خوشمزه تر شدن ماهی شکم پر، به مواد داخل شکم آن مقداری زرشک و زعفران دم کرده اضافه کنید، تا ماهی شما طعم بی نظیری به خود بگیرد.
  •  در جنوب در تهیه ماهی شکم پر حتما از ادویه کاری استفاده می کنند که طعم ماهی را بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد کرد.
  •  خوشمزه ترین نوشیدنی که می توانید در کنار این غذا بنوشید، شربت آبلیمو که از لیموی تازه تهیه شده است.
  • برای طعم دار کردن ماهی بهترین روش، آغشته کردن ماهی به مخلوطی از زعفران ساییده شده، زردچوبه، پودر سیر، نمک، پودر فلفل سیاه و یا تمبر هندی، گاهی آرد سوخاری است.
  • گاهی می توانید برشهایی بر روی ماهی ایجاد کنید و زنجبیل تازه را در روغن ریخته یا از پودر آن برای مزه دار کردن استفاده کنید .
  • سیر تازه هم طعم و عطر و بویی خاص برای طعم دار کردن ماهی به آن می‌بخشد.
نظر خود را درباره «ماهی سفید شکم پر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ماهی سفید شکم پر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.