زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا

بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا

داستان این سریال به اواخر زمان جنگ جهانی اول به سال 1297درصد سال قبل بازمی گردد. این مجموعه روایتگر دورانی از تاریخ معاصر ایران است که حوادث نهضت مشروطیت و انقلاب جنگل و هجوم بی رحمانه دولت هایی مانند انگلستان و روسیه به ایران می باشد.

بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا
بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا

نقد از مرجان دلپسند اختصاصی آسمونی

جنگ ها و اتفاقات مرتبط با آن به لحاظ دراماتیک بودن به گونه ای است که پتانسیل های زیادی برای تبدیل شدن به فیلم و روایات و داستان ها و سریال های تلویزیونی دارد. فیلم ها و سریالهایی که سرشار از عشق، امید، دلدادگی و زندگی می باشند. اگر به تاریخچه فیلم های سینمایی و سریالهای تلویزیونی با ژانر دفاع مقدس و جنگ نگاهی گذرا بیاندازیم به نام کارگردانان صاحب سبک بسیاری بر می خوریم از جمله "رسول ملاقلی پور"،"سعیدحاج میری"،"مجتبی راعی"،"کمال تبریزی" ،"سیف اله داد"، "ساموئل خاچکیان"،"محسن مخملباف"،"ابراهیم حاتمی کیا "، مسعود کیمیایی و ... . فیلم ها و سریال هایی که با موضوعات متنوعی که داشتند، حوادث و رویدادهای آن زمان را به تصویر کشیدند، به نحوی که در ذهن مخاطب خصوصا مخاطبان دهه 70 و 80 بماند. موضوعاتی از قبیل به تصویر کشیدن وقایع سیاسی و اجتماعی و فضای ملتهب آن دوران، روایت داستان زندگی زنان تاریخ ساز مانند "زهرا حسینی "نویسنده کتاب" دا " یا پرستارانی که در جبهه های جنگ و شهادت جان فشانی کردند مانندسریال "سفر به چزابه" و"کیمیا "بانویی که در بهبوبه جنگ شجاعانه نجات گر جان خانواده اش بود، سرگذشت پزشکانی خدمت رسان به رزمندگان در آن دوران وشهدای گمنامی که علی رغم جانفشانی ها و رشادتهایشان نخواستند که نامی از خود به جای بگذارند. این فیلم ها و سریال ها هرکدام به نوعی روایت گر داستان شجاعت و رشادت دلیر مردانی همچون "شهید چمران"،"شهید متوسلیان"،"شهید شیرودی"،"شهید کشوری"،"شهید محمدجهان آرا" ، "شهید عباس بابایی "و تاریخ سازانی همچون" میرزا تقی خان امیر کبیر" و"میرزا کوچک خان جنگلی" و... است. تلویزیون نیز به مثابه سینما خود یکی از رسانه هایی است که نقش مهمی در به تصویر کشیدن حوادث دوران جنگ وتاریخ معاصر ایران و رویدادهای آن دوران داشته است.

بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا
بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا

شبکه سوم سیما نیز در آبان ماه سال جاری با پخش یک مینی سریال بامضمون جنگ وحوادث مرتبط با آن توانست مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. سریالی با نام "گیله وا "به کارگردانی "اردلان عاشوری "و تهیه کنندگی "امیر بنان "که به یادآوری انقلاب جنگل و قیام بزرگ مردی با نام" یونس استاد سرایی" ملقب به میرزا کوچک خان جنگلی می پردازد. بزرگ مردی از خطه زیبای گیلان و مردم میهمان نوازش که در آن دوران با آغوش باز پذیرای مردمی بودند که از فرط گرسنگی و تشنگی و قحطی به آنها پناه آورده بودند و گاها به خاطر اوضاع ملتهب سیاسی و اقتصادی آن زمان به مرده خواری روی آورده بودند، حتی مردمی که از اقلیت های دینی متفاوت بودند. داستان این سریال به اواخر زمان جنگ جهانی اول به سال 1297درصد سال قبل بازمی گردد. این مجموعه روایتگر دورانی از تاریخ معاصر ایران است که حوادث نهضت مشروطیت و انقلاب جنگل و هجوم بی رحمانه دولت هایی مانند انگلستان و روسیه به ایران می باشد.

studying-the-history-and-war-in-iranian-film-and-serials-under-the-pretext-of-broadcasting-by-gile-va
studying-the-history-and-war-in-iranian-film-and-serials-under-the-pretext-of-broadcasting-by-gile-va

سریالی که با بازی بازیگرانی از جمله حمیدرضا پگاه، شمال ایران و سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی آن دوران پرداخته است. یکی ازنکات مثبت این سریال شخصیت هایی است که کاملا با هم متفاوت هستند و در قسمت های پایانی سریال می بینیم تبدیل به مهره ها اصلی در مبارزات علیه دولت اشغالگر انگلیس می شوند. پایان فصل اول این سریال خود جای سوالات فراوانی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. شاید این مسئله خود بهانه ای باشد برای اینکه منتظر زمان پخش فصل دوم این سریال باشیم. نقد از مرجان دلپسند

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بررسی تاریخ و جنگ در فیلم و سریال های ایرانی به بهانه پخش سریال گیله وا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.