زمان مطالعه: 4 دقیقه
سنگ کاری ساختمان

سنگ کاری ساختمان

سنگ کاری ساختمان در طرح های متنوع انجام میشود، رسیدگی به نمای ساختمان چه در ساختمان های در حال ساخت، و چه در...

سنگ کاری ساختمان در طرح های متنوع انجام میشود، رسیدگی به نمای ساختمان چه در ساختمان های در حال ساخت، و چه در ساختمان های قدیمی تر بسیار مهم است، اگر شما هم از سنگ کاری ساختمان خود خسته شده اید، و یا قصد استفاده سنگ نماهای جدید را دارید، می توانید با سپردن کار به شرکت مجرب در زمینه ساختمان نمای آپارتمان خود را لذت بخش تر و مطابق سلیقه خود کنید.

سنگ کاری ساختمان
سنگ کاری ساختمان

انواع نمای سنگی

نمای سنگ طبیعی:

دو گروه از سنگ های طبیعی که در نمای ساختمان به کار می روند سنگ های آهکی و سنگ های آذرین هستند. سنگ های آهکی معمولاً به دلیل وجود رگه هایی که در آنها دیده می شود استحکام چندانی ندارند. و مشکل سنگ های آذرین معمولاً جذب آب پایین و عدم چسبندگی با بدنه ساختمان است.

نمای ساختمان به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط جوی (باران، یخبندان، آفتاب و...) از اهمیت خاصی برخوردار است.

سنگ نما باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در برابر این عوامل دوام بیاورد.

بنابراین سنگی که جهت نما استفاده می شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

1. ترکیبات کانی شناسی آن باید در نظر گرفته شود

کانیهای مضر (کانیهای آهن) در برابر آب و هوا اکسیده شده و فرسودگی زودرس را به وجود می آورند.

وجود ناخالصی به صورت مجتمع در یک نقطه و یا یک امتداد، می تواند باعث تخریب سنگ شود .

2. قابلیت صیقل خوردن و برش را داشته باشد.

3. مقاومتهای کششی و خمشی نسبتا خوبی را دارا باشد.

4.سنگ انتخابی باید چسبندگی خوبی را با ملات داشته باشد (دارای جذب آب مناسب باشد.)

رنگ آن با ثبات باشد و در برابر بخارها و گازها و پرتو آفتاب پایدار باشد.

متناسب باآب و هوای منطقه باشد

سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد مثلاً در مناطق سرد و مرطوب، سنگ  باید دارای تخلخل بسیار کم باشد وگرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود یا در مکانهایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست – درنیکا سنگ :

سنگ مصنوعی نامی برای انواع مختلف محصولات سنگ مصنوعی است که از قرن 18 استفاده می‌شود.

سنگهای مصنوعی در پروژه‌های مهندسی عمران، ساختمان سازی ، مصارف صنعتی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنگ کاری ساختمان
سنگ کاری ساختمان

یکی از اولین سنگهای مصنوعی تحت عنوان Lithodipyra (AKA Coade stone) بین سالهای 1769 الی 1833 میلادی تولید گردید.

پس از آن تولید سنگهای مصنوعی به روشهای مختلف ادامه پیدا کرد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست-درنیکا سنگ بر اساس استفاده از بتن سیمانی تولید می‌شود که در آن ماسه به عنوان ذرات ریز پرکننده یکی از مهمترین مواد اولیه می‌باشد.  ترکیبات  پلیمری و افزودنیهای شیمیایی چسبندگی بین تمام اجزاء را ایجاد کرده و مقاومت سنگ مصنوعی را تامین می‌کند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن که مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و محیطهای قلیایی می‌باشد رنگ مورد نظر را به این سنگ‌هامی‌دهد.

ترکیبی که از این راه به دست می‌آید در قالب‌هایی از جنس سیلیکان و پلیمر ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ‌های طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها سیمایی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌های مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگ‌های طبیعی دارند، چرا که کارهای دشواری که روی سنگ طبیعی برای رساندن آن به بازار و قابل استفاده کردن آن انجام می‌شود در مورد سنگ‌های مصنوعی درنیکا غیرضروری می‌نماید و دارای وزنی کمتر و ضخامتی کوچکتر هستند که به ما این اجازه را می‌دهد که سه برابر سنگ‌های طبیعی بتوانیم آنهارا به‌کار گیریم.

نمای سنگی امروزه با انواع مختلفش ، کانون توجه بسیاری از فعالان در زمینه ساخت و ساز قرار گرفته است، نکته ای که بیش تر در نمای سنگی مهم است ،  نحوه ی اجراست .

ما اجرا را با ارزان ترین هزینه ، کم ترین پرتی و بهترین ظاهر برای شما خواهیم آورد.

نمای سنگ قلوه ای

این سنگ ها در هنگام حرکت و غلتیدن در مسیر رودخانه و برخورد با یکدیگر ، دارای سطح تقریباً گرد و صیقلی می شوند از این جهت می توان از این سنگ ها در نمای ساختمان ها استفاده کرد . برای استفاده ، این سنگ ها را با ملات ماسه سیمان بر سطح دیوار آجری یا بتی طوری نصب می کنند که قلوه سنگ ها ، جلوه خاصی به نما می دهد و مهارت و تجربه بنا هم در زیبایی نما نقش مهمی دارد . اما نکته ای که باید در مورد این سنگ ها رعایت کرد این است که در صورت بکارگیری سنگ های رودخانه ای و سنگ های ضخیم در نماهای سنگی باید تا گرفتن کامل ملات از قالب های مناسب استفاده کرد .

نمای سنگ قیچی

سنگ قیچی به طول 10 ، عرض 3 تا 4 و ضخامت 1،5 سانتی متر در کارخانه سنگبری به وسیله گیوتین (قیچی) تهیه می شود البته ممکن است از سنگ قیچی با طول بیشتر از 10 سانتی متر هم استفاده شود . زوایای سنگ قیچی ها 90 درجه و سطوح آن (قسمت هایی که در نما دیده می شود) دارای برجستگی های نامنظم هستند . لازم به ذکر است سنگ قیچی را در نمای ساختمان ، بدون بند نصب می کنند و پشت آنها را دوغاب سیمان می ریزند . معمولاً در نماسازی از یک نوع (یکرنگ) سنگ قیچی استفاده می کنند اما با تلفیق سنگ ها با رنگ های مختلف ، می توان نمای زیبایی در ساختمان به وجود آورد .

به علت گرفتن گرد و خاک و دوده هوا به خود ، این نماها خیلی زود کثیف می شوند و باید آنها را مرتب تمیز کرد .

سنگ پلاک

استفاده از پلاک سنگ برای نمای ساختمان در کشور از زمان های قدیم رواج داشته است . اما استفاده وسیع و فراگیر آن در کشور حدود 50 سال پیش با ورود اولین کارخانه ماشینی تولید پلاک و یک خط کامل آلمانی توسط آستان قدس رضوی در مشهد در سال 1317 رواج یافت .  در این نوع سنگ ها قطعات بزرگ سنگ را از کوه (معدن سنگ) استخراج می کنند و پس از حمل به کارخانه سنگبری ، در ابعاد و ضخامت های (1 تا 5 سانتی متری) به صورت سنگ پلاک می برند و صیقل می دهند .

اما نکته مهمی که باید همواره به آن توجه داشت این است که در صورت استفاده از سنگ های پلاک بایستی از این سنگ ها در برابر رطوبت یخبندان مراقبت نمود و مواد زاید را از سطح این سنگ ها پاک کرده و با استفاده از یکی از روش های زیر سنگ ها را کاملاً به سطح زیرین محکم کرد :

    لقمه گذاری

    پیچ و روپلاک کردن

    نصب سیم و اسکوپ یا قلاب برای اتصال بهتر و محکم تر

 

نظر خود را درباره «سنگ کاری ساختمان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سنگ کاری ساختمان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.