زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی استیون هاوکینگ

بیوگرافی استیون هاوکینگ

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری دانشگاه کمبریج بود که در 2018 در سن76 سالگی درگذشت
نام و نام خانوادگی اِستیوِن ویلیام هاوکینگ
لقب انیشتن دوم
تاریخ تولد 8 ژانویهٔ 1942
تاریخ درگذشت 14 مارس 2018
سن 76 سال
محل تولد آکسفورد
ملیت انگلستان
حرفه فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس، نویسنده
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر جین وایلد (جدا شده) و الین میسون (جدا شده)

درباره استیون هاوکینگ

  • تولد و کودکی (1942 الی 1959)

استیون هاوکینگ یا استفن هاوکینگ (Stephen William Hawking) زاده 8 ژانویه 1942 (معادل سال 1320 شمسی) و درگذشته 14 مارس 2018 (معادل سال 1396 شمسی) است. او در شهر دانشگاهی آکسفورد، در روزهای جنگ جهانی دوم چشم به جهان گشود. مادرش، ایزابل پسرش را سالم به دنیا آورد. روز تولد او مصادف بود با سالروز مرگ گالیله، که دقیقاً 300 سال پیش اتفاق افتاده بود.

استیون از همان کودکی به ریاضی علاقه داشت و آروز میکرد دانشمند شود اما در مدرسه او را بعنوان یک شاگرد بدخط و خودسر می شناختند. همیشه مطالعه آزاد داشت و معلوماتش بالاتر از سایر شاگردان بود. در کتابهای درسی اشتباهاتی پیدا می کرد و به معلمین خود اطلاع می داد. پدر و مادرش از طبقه متوسط بودند، پدر او پزشک متخصص در بیماری های مناطق گرمسیری بود و زیاد بالای سر استیون نبود. استیون در سن هشت سالگی به علوم طبیعی نیز علاقمند شد و یک آزمایشگاه در خانه دایر کرد. 

پدرش از او توقع داشت زیست شناسی بخواند تا حرفه او را از حوزه پزشکی دنبال کند. اما استیون به ریاضیات بیشتر علاقمند بود. سرانجام به سازش رسیدند و قرار شد استیون ریاضیات، فیزیک و شیمی را مطالعه کند.

  • آغاز تحصیلات عالی (1959 الی 1963)

استیون هاوکینگ در 17 سالگی به کالج دانشگاه آمسفورد رفت. در آن موقع، به اخترفیزیک و کیهانشناسی هم علاقمند شد. سال های دهه 60 میلادی عصر طلایی کشف فضا، پرتاب اولین ماهواره ها و سفر فضانوردان به کره ماه بود.

استیون هاوکینگ در کالج خود شاگرد اول شد و در پاییز 1962 در 20 سالگی به ترینیتی هال کمبریج رفت. ورودش به کمبریج خوشایند نبود زیرا ورودش به کمبریج بسی بدتر اتفاق افتاد. در همان ابتدا، پی برد که با همهٔ این‌ها فرد هویل تصمیم گرفته او را به عنوان دانشجوی خود نپذیرد. دستیار هویل به عنوان استاد راهنمای وی برگزیده شد. به غرور هاوکینگ ضربهٔ سختی وارد آمد: این بی‌اعتنایی و تحقیر را هرگز فراموش نکرد. در دورهٔ فوق‌لیسانس کمبریج، هاوکینگ دیگر آن دانشجوی درخشان دورهٔ لیسانس نبود.

  • آغاز بیماری ALS و خواب اندام (1963)

استیون هاوکینگ در سال آخر تحصیلش در آکسفورد در پاگرد پله ها زمین خورد و به سرش ضربه وارد شد. حافظه اش هم اندکی ضعیف شد. بعد از آن، گره زند بند کفش هایش برایش دشوار شد. در سن 21 سالگی (1963) به خانه برگشت، و پدرش او را جهت معاینه به بیمارستان برد. بعد از انجام معاینات و آزمایشات، مشخص شد که او علائم بیماری بسیار نادر و بدون درمان ALS را دارد. این بیماری بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می دهد و به تدریج باعث تضعیف و فلج شدن ماهیچه ها می شود.

نومیدی و اندوه عمیقی وجودش را فرا گرفت. آرزوهای خود را بر باد رفته می دید. اما کم کم خود را قانع کرد که حداقل بیماری اش درد ندارد و به خود میگفت از کجا معلوم پیش بینی پزشکان درست از آب درآید!

در همان ایام با دختری به نام جین وایلد آشنا شده بود و همین علت قوت قلبش شد. به تدریج شاهد رشد بیماری در عضلاتش شد و ابتدا با عصا و سپس دوعصا راه می رفت. در سن 23 سالگی (1965) با جین وایلد ازدواج کرد. استیون با اعتماد کامل به کار و زندگی خود ادامه می داد. از اواخر دهه 60 میلادی برای حرکت مجبور به استفاده از ویلچر شد زیرا انگشتان دست چپش بجز دو انگشت فلج شده بودند. با همین دو انگشت دکمه های رایانه بسیار پیشرفته ای را فشار می داد که بصورت اختصاصی برایش ساخته شده بود.

زندگی حرفه ای

استیون هاوکینگ بیش از چهل سال سابقه فعالیت علمی داشت. کتاب ها و همایش های او بسیار معروف شده و به شهرت رسیده بود. او عضو جامعه سلطنتی هنر و همچنین عضو ثابت جامعه آکادمی پاپتیکال علوم بود.

هاوکینگ، 30 سال، یعنی از 1979 تا 2009، دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بود. او نیز به خاطر فعالیت در کیهان شناسی و گرانش کوانتومی خصوصاً درباره سیاه چاله، معروف شده است. 

زمینه پژوهشی اصلی استیون هاوکینگ، کیهان شناسی و گرانش کوانتومی بود. یکی از مهم ترین دستاوردهای او مقاله ای در ارتباط با سیاه چاله ها و قانون های ترمودینامیک است. او ادعا می کرد که سیاه چاله ها بعد از مدتی توسط زوج های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می شوند نابود می شوند، و همین ذرات پیش بینی می کنند که سیاه چاله ها باید امواجی از خود تابش کنند که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ خوانده می شوند.

  • آثار استیون هاوکینگ

  1. ساختار مقیاس بزرگ فضا-زمان
  2. بزرگ، کوچک و ذهن انسان
  3. طرح بزرگ
  4. تاریخچه مختصر زندگی من
  5. تاریخچه کوتاه زمان
  6. تاریخچه کوتاه تر زمان
  7. سیاه چاله ها، دنیاهای کوچک و دیگر مقالات
  8. جورج و ماه آبی
  9. جورج و کد نشکستنی
  10. جورج و انفجار بزرگ
  11. جورج در جستجوی گنجینه کیهانی
  12. دریچه ای به سوی کیهان
  13. جهان در پوست گردو
  14. بر شانه غول
  15. خدا اعداد صحیح را خلق کرد
  • جوایز و افتخارات

  1. همکار انجمن سلطنتی
  2. جایزه دنی هینمن در فیزیک ریاضی
  3. مدال فرانکلین (1981)
  4. جایزه ولف در فیزیک (1988)
  5. جایزه شاهدخت آستوریاس (1989)
  6. مدال کاپلی (2006)
  7. مدال آزادی ریاست جمهوری (2009)
  8. جایزه بریکترو در فیزیک بنیادی (2012)

حقایق و حواشی

استیون هاوکینگ به بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) مبتلا بود و نه می توانست بنشیند، برخیزد و راه برود. حتی توانایی سخن گفتن هم نداشت. او با استفاده از رایانه مخصوصی که برایش ساخته بودند می توانست صحبت کند (از سال 1985 قدرت تکلم خود را از دست داده بود).

استیون خود را یک خداناباور می دانست. حتی جهان آخرت و زندگی پس از مرگ را هم داستان های کودکانه می شمارد.

او در سال 1968 در کنار طارق علی و ونسا ردگریو، در تظاهرات علیه جنگ ویتنام در لندن شرکت کرد.

هاوکینگ در سال 2013 به جمع کمپین تحریم کنندگان علتی اسرائیل پیوست.

در سال 2014 خواستار پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شد.

استیون هاوکینگ در پرواز بر فراز آتلانتیک در سال 2007، چند لحظه حالت بی وزنی را تجربه کرد. تجربه ای که این نابغه علم از هر لحظه‌اش لذت تمام برد.

استیون هاوکینگ در صبح روز 14 ماه مارس 2018 (23 اسفند 1396) در سن 76 سالگی در خانه خود واقع در کمبریج درگذشت.

خاکستر او در کلیسای وست مینستر لندن، در نزدیکی آرامگاه آیزاک نیوتن و چارلز داروین به خاک سپرده شد.

روی سنگ قبرش، طبق وصیت خود او، معادله تابش هاوکینگ که مهم ترین دستاورد علمی او بود حک شده است.

صدای او به صورت ضبط شده همراه با یک فایل دو دویی (کد مورس) توسط یکی از فرستنده های فضایی اسپانیا به سمت یک سیاه چاله رفت.

فرزندان استفان هاوکینگ : رابرت (متولد 1967)، لوسی (متولد 1970)، تیموتی (متولد 1979)

گالری تصاویر

استیون هاوکینگ در نوجوانی
استیون هاوکینگ در نوجوانی
استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ و همسر اولش جین وایلد
استیون هاوکینگ و همسر اولش جین وایلد
استیون هاوکینگ به همراه همسر اول و فرزندانش
استیون هاوکینگ به همراه همسر اول و فرزندانش
استیون هاوکینگ به همراه همسر اول و فرزندان
استیون هاوکینگ به همراه همسر اول و فرزندان

 

تجربه حالت بی وزنی بر فراز آتلانتیک در سال 2007
تجربه حالت بی وزنی بر فراز آتلانتیک در سال 2007

 

خاکسپاری استیون هاوکینگ
خاکسپاری استیون هاوکینگ

 

خاکسپاری استیون هاوکینگ
خاکسپاری استیون هاوکینگ

 

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی استیون هاوکینگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی استیون هاوکینگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.