زمان مطالعه: 4 دقیقه
عکس پرسنلی استاندارد در ابعاد مختلف

عکس پرسنلی استاندارد در ابعاد مختلف

با توجه به افزایش چشمگیر هزینه عکسبرداری حرفه ای در آتلیه های سطح شهر و از سوی دیگر افزایش کیفیت دوربین‌...
standard-on-all-aspects-of-personal-photo-9
standard-on-all-aspects-of-personal-photo-9


با توجه به افزایش چشمگیر هزینه عکسبرداری حرفه ای در آتلیه های سطح شهر و از سوی دیگر افزایش کیفیت دوربین‌ تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های معمولی، بر آن شدیم تا نحوه گرفتن یک عکس پاسپورتی یا عکس مخصوص گرین کارت آمریکا) درست و مناسب و همچنین نحوه تعیین اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتال را آموزش دهیم. مثل همیشه آسمونی را همراهی کنید.

چطور یک عکس پرسنلی، پاسپورتی خوب از خود بگیریم:

مرحله 1: یک آتلیه کوچک برپا کنید!

سعی کنید یک دیوار سفید یا شیری رنگ، بدون هیچ قاب یا تابلویی را پیدا کنید. اگر چنین جایی را نیافتید می‌توانید از دو نفر از اعضای خانواده بخواهید دو سر یک پارچه سفید را محکم پشت شما بگیرند، به گونه‌ای که هیچ چین و چروکی در سطح آن نباشد.

حالا نوبت تنظیم نور است. لازم به ذکر است که نور یکی از موارد اصلی هر عکسی است، هر چه وضعیت نور بهتر باشد، تصاویر خروجی، بهتر خواهند بود. از یکی دیگر از اعضای خانواده بخواهید به نحوی بر روی چهره و پشت شما نورپردازی کند که هیچ سایه‌ای روی صورت و گردن‌تان نباشد. برای این منظور بهتر است از نور طبیعی روز کمال بهره را ببرید یا اگر به حد کافی چراغ در خانه دارید، از آنها غافل نشوید. اگر چراغ‌های خانه نور شدیدی را ساتع می‌کنند می‌توانید با پوشاندن آنها با کاغذ A4 سفید، نور آنها را نرم کنید.

مرحله 2: به یک سوژه مناسب و زیبا  نیازمندیم!

رعایت قواعد و شرایط موجود برای گرفتن عکس‌های پرسنلی یکی از مهمترین بخش کار است. اگر عینکی هستید، نیازی نیست آن را بر روی چشم‌تان بگذارید؛ یا اینکه پوشیدن کلاه، کراوات و شال‌گردن نیز مجاز نیست. از این گذشته به تن داشتن لباس‌های خارج از عرف، عینک های آفتابی، هدفون، ژشت‌های عجیب و غریب نیز برای عکس پرسنلی مجاز نمی‌باشد.

مرحله 3: کار تمام است!!

اگر همه کارها خوب پیش برود چیز زیادی باقی نمانده است. توجه داشته باشید که به حد کفایت فضای بالای سر و کناره برای عکس خود در نظر بگیرید و حتماً آن را در مرکز تصویر قرار دهید. از بزرگنمایی بیش از اندازه یا کم پرهیز کنید.

پس از گرفتن چندین عکس همگی آنها را به رایانه منتقل کرده و با استفاده از یکی از برنامه های ویرایش عکس مانند فوتوشاپ که به آن اشراف دارید، اندازه و ابعاد عکس نهایی خود را آماده کنید.

بهتر است پیش از چاپ، تنظیمات چاپگر رنگی‌تان را نگاهی انداخته و مطمئن شوید که برای چاپ عکس با بالاترین کیفیت آماده است. لازم است عکس پرسنلی خود را بر روی کاغذهای مات یا براق مخصوص عکاسی چاپ کنید. این کاغذها را می‌توانید از بازارهای کامپیوتر و یا عکاسی‌های معتبر تهیه نمایید.

پیش از چاپ عکس‌ها می‌توانید به اندازه سایز کاغذ چاپ مورد نظر خود، عکس‌ها را کنار هم چیده تا در مصرف کاغذ و زمان صرفه‌جویی شود. برای این کار می‌توانید در فوتوشاپ یک صفحه جدید به سایز کاغذ خود ایجاد نموده و عکسی که چند دقیقه پیش از خود گرفتید را تا جای ممکن در آن بچینید.

بهترین آتلیه های عکاسی در تهران

تعیین اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتال

تعیین اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتال مساله غامضی است. از کلمه غامض استفاده می‌کنیم چون‌که فاکتورها و عوامل مختلفی در آن تاثیر دارند. سایز تصویر اولیه، نوع دوربین و لنز ، کاغذ چاپ، جوهر و پرینتر چاپ از جمله موارد موثر در این زمینه هستند. اما یک فاکتور دیگر نیز دارای اهمیت فراوانی است و آن قدرت تفکیک چشم انسان است. این فاکتور آخری خود را به دو صورت ممکن است نشان دهد:

1- ممکن است یک عکس برای دو نفر مختلف که دارای قدرتهای متفاوتی از لحاظ تفکیک بینایی هستند، به گونه‌ای متفاوت تفسیر شود: یکی آنرا مورد قبول و دیگری آنرا با کیفیت پایین بداند.

2- هرچه تصویر در اندازه بزرگتری چاپ شود، نیاز به کیفیت پایینتری دارد تا برای چشم انسان قابل قبول بنظر برسد. شاید یکی از دلایل این مساله این باشد که معمولا چنین تصاویری از فاصله دورتری دیده می‌شوند. دلیل دیگر این مساله این است که مغز انسان عادت دارد تصاویر بزرگ را با کیفیت پایینتری ببیند اما در مورد تصاویر کوچک انتظار کیفیت بالاتری دارد.

مساله مهم دیگر در زمینه چاپ، این است که باید فرق بین DPI پرینتر و PPI عکس را بدانیم. آنچه که کیفیت عکس را مشخص می‌کند PPI (یا بعبارت بهتر، تعداد پیکسلهای موثر در اینچ) است. PPI تعداد پیکسلها را در فایل تصویری مشخص می‌کند و با استفاده از آن می‌توان اندازه مناسب برای چاپ تصویر را یافت. اما DPI ؛ این اصطلاح برای تعداد نقاطی که پرینتر می‌تواند در یک اینچ چاپ کند، بکار می‌رود. به عبارت دیگر، پرینتر برای چاپ یک PPI روی کاغذ، نیاز به استفاده از چند نقطه جوهر با رنگهای مختلف دارد تا رنگ مناسب آن نقطه حاصل شود. پس معلوم می‌شود که اولا DPI بزرگتر از PPI است ثانیا در کیفیت نقاط چاپ شده تاثیر دارد . اما بیاد داشته باشید که در بسیاری از موارد از این دو اصطلاح به اشتباه، بجای هم استفاده می‌شود.

پس در هنگام چاپ عکس نباید تنها به DPI پرینتر توجه کرد بلکه باید اندازه فایل تصویر را (بر حسب پیکسلهای طول و عرض آن) در نظر گرفت و سپس با توجه به PPI لازم برای اندازه های مختلف چاپ، اندازه مناسب برای چاپ را پیدا نمود.

چگونه PPI لازم برای اندازه های مختلف چاپ را بیابیم؟ برای عکسهای کوچک که معمولا از نزدیک دیده می‌شوند، حداقل 150تا 200 ، PPI لازم است. اما برای عکسهای بزرگتر میزان PPI لازم کاهش می‌یابد. وقتی PPI لازم تعیین شد، برای تعیین اندازه چاپ مناسب، طول و عرض فایل تصویر را (بر حسب پیکسل) تقسیم بر PPI می‌کنیم تا ابعاد چاپ بدست آید( مثلا برای فایل 1200*1600پیکسل که PPI آنرا برای چاپ برابر 150تعیین کرده ایم، اندازه چاپ 10.5 در 8 اینچ بدست می‌آید.)

برای راحتی کار و نیز دقت بیشتر و استفاده از سایز های استاندارد، می‌توانید از این فایل کاربرگ اکسل(worksheet ) استفاده کنید.

standard-on-all-aspects-of-personal-photo-1
standard-on-all-aspects-of-personal-photo-1


پس از بازنمودن آن در اکسل، کافیست که اندازه عکس خود را (اندازه دو ضلع آن) را بر حسب پیکسل، وارد کادر مخصوص نمایید. پس از اینکار، در قسمت پایین کاربرگ، کیفیت چاپ این عکس را در اندازه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که با عبارات بد، متوسط، خوب و عالی مشخص شده است. بهتر است برای چاپ ایده‌آل تنها از اندازه‌هایی که کیفیتشان خوب یا عالی است، استفاده شود.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «عکس پرسنلی استاندارد در ابعاد مختلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره عکس پرسنلی استاندارد در ابعاد مختلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.