زمان مطالعه: 4 دقیقه
مشخصات خواندنی از سیاره زهره

مشخصات خواندنی از سیاره زهره

سیاره زهره به آن ناهید هم می‌گویند و دومین سیاره منظومه خورشیدی است، این سیاره برخلاف عطارد دارای جو است....
venus1
venus1

سیاره زهره به آن ناهید هم می‌گویند و دومین سیاره منظومه خورشیدی است، این سیاره برخلاف عطارد دارای جو است. سیاره زهره یکی از کوچکترین سیاره های کهکشان است. پورتال آسمونی در ادامه این مقاله مطالب بسیار جالب و خواندنی در مورد این سیاره عنوان می کند. از اینکه آسمونی را همراهی می کنید سپاسگزاریم.

زُهره (هم چنین ناهید) به ترتیب فاصله از خورشید، دومین سیاره سامانه خورشیدی است که میان زمین و تیر (عطارد) قرار گرفته‌است. این سیاره نزدیک‌ترین سیاره به زمین می‌باشد و بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب از زمین رویت می‌شود. ناهید داغ‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی است. جو ضخیم و غلیظ آن موجب می‌شود که دیدن سطح آن از طریق رصد، دشوار باشد. این سیاره در زبان یونانی ونوس نامیده می‌شود.

این سیاره در فارسی بیدخت و بیلفت نیز نامیده می‌شد. و واژه بیدُخت در شکل کهن‌تر خود بَغدخت و به معنای «دختر خدا» بوده‌است.

سیاره زهره بدون ماه است و از بسیاری دیدگاه‌ها چون اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین همانندی دارد و به همین شَوَند به آن برنام خواهرِ زمین را داده‌اند. یکی از شوندهای این نام گذاری این است که دانشمندان می‌گویند در چند میلیون سال پیش سیاره ناهید بسیار همانند زمین بوده و دارای شرایط زندگی بوده است اما به شوند نزدیک شدن به خورشید شرایط زندگی در آن از بین رفت. چنان‌که قطر آن در حدود 12٫104 کیلومتر است، در سنجش با زمین که قطرش 12٫756 کیلومتر است. جرم ناهید حدوداً 81 درصد جرم زمین و چگالی آن، نزدیک به 95 درصد چگالی زمین است. با این حال ناهید در سنجش با بیشتر سیارات سامانه خورشیدی از جمله زمین، کروی‌تر است و به شوند چرخش آهسته به دور مدارش، پدیده تورفتگی یا مسطح شدن قطبها و بادکردگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیارات رخ می‌دهد.

این سیاره را جزء سیاره‌های زمین‌سان و فشرده طبقه‌بندی کرده‌اند که دارای آتشفشان‌های فعال، «ناهیدلرزه» و کوهواره است. ناهید در مداری تقریباً دایره‌وار به فاصله میانگین 108 میلیون کیلومتر از خورشید، به دور آن می‌گردد. هنگامی که در نزدیکترین وضعیت نسبت به زمین قرار می‌گیرد، فاصله آن با زمین 42 میلیون کیلومتر می‌شود و در دورترین حالت 257 میلیون کیلومتر با آن فاصله دارد.

venus1
venus1

زمان لازم برای یکبار گردش این سیاره به دور خورشید 225 روز زمینی می‌باشد. تفاوت بزرگ ناهید با زمین، جو آن است که بیشتر آنرا دی‌اکسید کربن تشکیل داده و در ابرهای فوقانی آن قطرات ریز اسید سولفوریک وجود دارد. وجود دی‌اکسید کربن در جو این سیاره دمای آنرا به مقدار بسیار چشم‌گیری افزایش داده‌است. (480 درجه سانتیگراد نزدیک سطح سیاره). همچنین لازم است ذکر شود که سیاره زهره دارای مغناطیس درونی نیست.

نور آفتاب پس از نفوذ در جو این سیاره و جذب شدن توسط سطح آن، به‌صورت گرما از سطح بازتابیده می‌شود، اما انبوه دی‌اکسید کربنِ جو ناهید، این گرمای بازتابیده را به دام انداخته و از رها شدن آن در فضا جلوگیری می‌کند. این جذب اضافی گرما، که به پدیده گلخانه‌ای معروف است، میانگین گرمای ناهید را بیش از هر سیاره دیگری (حتی سیاره تیر) در سامانه خورشیدی بالا برده‌است به‌طوری‌که این حرارت برای ذوب کردن فلز سرب کافیست. از اینرو پیدایش زندگی شبه انسان خاکی، در این سیاره، غیرممکن است.

در اوایل سال 1960 راداری را به‌سوی ناهید نشانه‌روی کردند که سیگنال‌های آن از ابرهای این سیاره عبور کرده و پس از برخورد با سطح جامد سیاره، منعکس گردید. برای نخستین بار دانشمندان اطلاع جالبی را دربارهٔ سطح ناهید به‌دست آوردند، که نشان می‌داد ناهید دارای حرکت چرخشی در جهت معکوس است. چرخش آن از شرق به غرب است و آفتاب از مغرب طلوع و در مشرق غروب می‌کند.

نام لاتین این سیاره، ونوس، برگرفته از نام خدای رومی عشق و زیبایی است. در یونان باستان، نام خدای آفرودیته بر آن نهاده شد.

10 حقیقت جالب درباره «زهره»، خواهرخوانده زمین
آتشفشان ناهیدی:
تعداد آتشفشان های ناهید بسیار بیشتر از سیارات دیگر منظومه شمسی است. محققان نجوم تاکنون وجود بیش از 1600 آتشفشان بر سطح این سیاره را شناسایی کرده اند، اما به نظر می رسد تعداد زیادی آتشفشان کوچک و غیر قابل رویت بر سطح این سیاره وجود داشته باشند. بیشتر آتشفشان ها خاموش هستند؛ اما به گمان دانشمندان برخی از آنها می توانند همچنان فعال باشند.

روزهایی طولانی تر از سال

یک روز سیاره ناهید 243 روز زمین بطول می انجامد، درحالیکه سال ناهیدی (چرخش به دور خورشید) تنها 224.7 روز زمینی طول می کشد.

venus3
venus3

دوقلوی زمین

در بین تمام سیارات منظومه شمسی، ناهید نزدیک ترین سیاره به زمین محسوب می شود و از بسیاری جهات مانند جرم، اندازه و جو مانند زمین است؛ به همین دلیل این سیاره خواهر خوانده زمین خوانده می شود.

سوزان و داغ

بخش عمده ای از جو ناهید از دی اکسید کربن ساخته شده است که این ترکیب جوی باعث افزایش دمای سطح این سیاره تا 470 درجه سانتیگراد می شود.

فشار هوای بسیار بالا

میزان فشار هوا بر سطح سیاره ناهید 90 بار بالاتر از فشار در سطح دریا است، یعنی فشار در این سیاره معادل فشار آب در عمق یک کیلومتری اقیانوس است.

قرص و هلال ناهید

سیاره ناهید نیز مانند ماه دارای چرخه است؛ زمانیکه ناهید در سمت مخالف خورشید قرار دارد، بصورت قرص کامل و زمانیکه بین زمین و خورشید قرار می گیرد، بصورت هلال دیده می شود. نخستین بار در سال 1610 میلادی «گالیله» متوجه وجود حالت های قرص کامل و هلال ناهید شد.

بادهای ناهیدی

سرعت وزش باد بر سطح سیاره ناهید در لایه ابر میانه تا 724 کیلومتر در ساعت می رسد. بادهای ناهیدی سریع تر از پر سرعت ترین گردبادهای زمینی هستند.

ناهید، رمز و راز باستانی

venus2
venus2

از سالیان بسیار دور محققان و منجمان این سیاره را مورد بررسی قرار داده اند. بابلیان باستان در 1600 سال پیش از میلاد این سیاره را در آسمان رصد می کردند؛ «فیثاغورث» ریاضیدان یونان باستان نیز نخستین کسی بود که متوجه شد، درخشان ترین ستاره در صبحگاه و غروب در حقیقت همان ناهید است.

درخشان ترین سیاره

ناهید درخشان ترین سیاره و و پر نورترین شیئ در آسمان شب پس از ماه است. این سیاره بقدری پر نور و درخشان است که یک خلبان کانادایی در سال 2011 آن را با یک هواپیما اشتباه گرفت و برای پیشگیری از برخورد احتمالی مجبور به فرود اضطراری شد.

گذر از مقابل خورشید

ناهید جزء معدود سیاراتی است که گذرش به خورشید می افتد و می توان این پدیده نسبتا نادر را هر چند سال یکبار مشاهد کرد. گذر تاریخی ناهید که در ژوئن 2012 رخ داد، بار دیگر در سال 2117 میلادی روی خواهد داد.

نظر خود را درباره «مشخصات خواندنی از سیاره زهره» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مشخصات خواندنی از سیاره زهره فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.