زمان مطالعه: 5 دقیقه
کتاب قاره قطب جنوب و اسرار آن

کتاب قاره قطب جنوب و اسرار آن

قاره قطب جنوب سردترین نقطه کره زمین است و تمام سطح آن با یخ پوشیده شده‌است. کشف قطب جنوب در اواخر ژانویه 1820...

قاره قطب جنوب سردترین نقطه کره زمین است و تمام سطح آن با یخ پوشیده شده‌است. کشف قطب جنوب در اواخر ژانویه 1820 توسط کاپیتان جیمز کوک صورت گرفت. آسمونی در این بخش به معرفی قطب جنوب و کتاب اسرار قطب جنوب می پردازد.

قاره قطب جنوب و اسرار آن

قاره قطب جنوب

 

قطب جنوب به یکی از دو نقطه‌ای گفته می‌شود که خط واصل آن بر حول محور زمین منطبق است. به نقطه‌ای که در شمال زمین قرار دارد قطب شمال و دیگری که در جنوبگان قرار دارد قطب جنوب است که البته خود چهار نقطه است. قطب جنوب جغرافیایی، قطب جنوب مغناطیسی، قطب جنوب ژئومغناطیسی و قطب جنوب دسترس‌ناپذیر است.

کتاب اسرار قطب جنوب

(فرانسوی: Le Sphinx des glaces) که در فارسی بیشتر با نام ابوالهول یخ‌ها معروف است کتابی است نوشته ژول ورن نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی است که در دو جلد نخستین بار در سال 1898 منتشر شد. کتاب داستان سفری به اطراف جزایر کرگولن در جنوب اقیانوس هند است. این رمان به عنوان پاسخی به کتاب روایت آرتور گوردون پایم، از نانتوکت نوشته ادگار آلن پو که در سال 1838 منتشر شد، نوشته شده‌است.

شرح داستان اسرار قطب جنوب جلد 1

داستان کتاب اسرار قطب جنوب در 1839 یازده سال پس از وقایعی که برای آرتور گوردون پیم رخ داده اتفاق می‌افتد و یکسال بعد از انتشار کتاب تنظیم شده‌است. راوی ماجرا مرد ثروتمند آمریکایی به نام جرولینگ است که خود را با مطالعه و بررسی شخصی حیات وحش جزایر کرگولن سرگرم نموده بود و حال در پی راهی برای بازگشت به آمریکا بود. هالبران یکی از نخستین کشتی‌هایی است که وارد کرگولن شده و کاپیتان لن گای با اکراه موافقت می‌کند که جرولینگ را به عنوان مسافر پذیرفته و تا جزایر تریستان دا کونا برساند. در بین راه آن‌ها با کوه یخ سرگردانی مواجه می‌شوند که جسدی روی آن افتاده بوده و معلوم می‌شود که ملوانی از کشتی جین است. یادداشتی همراه جسد است که نشان می دهد او و چند نفر دیگر از جمله کاپیتان کشتی جین، ویلیام گای از یک واقعه مرگبار در تسالا جان به در برده و هنوز زنده هستند. گای که قبلاً با جرولین در مورد قضیه آرتور گوردون پیم صحبت کرده بود خودش را برادر ویلیام گای معرفی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد که برای نجات خدمه جین اقدام کند. پس از تهیه آذوقه و بقیه ملزومات مورد نیاز برای چنین سفری در تریستان دا کونا و جزایر فالکلند در حالیکه جرولین هم همراه آن‌ها است راهی جنوب می‌شوند. آنها ملوان اسرارآمیزی به اسم هونت هم چون اشتیاق بسیاری برای سفر از خود نشان می‌دهد را هم با خود همراه می‌کنند. آب و هوای معتدل به کشتی هالبران اجازه پیشروی خوبی می‌دهد. دراوایل تابستان هستند و با ترک برداشتن صفحات یخی اقیانوس جنوبی مسیر هموارتر می‌شود. آنها ابتدا جزیره بنت را پیدا می‌کنند جایی که کشتی جین در آنجا توقف کرده بود و در نهایت جزیره تسالا را پیدا می‌کنند. اما جزیره کاملاً ویران شده و ظاهراً زلزله عظیمی را پشت سر گذاشته است. آن‌ها بقایای بومی‌های تسالا را پیدا می‌کنندکه ظاهراً مدت‌ها قبل از زمین لرزه مرده بودند. حتی قلاده سگ پیم تایگر هم پیدا می‌شود اما هیچ اثری از کشتی جین نیافتند.

south-pole

south-pole

 

جلد 2 اسرار قطب جنوب

هونت هویت اصلی خودش یعنی دیرک پیترز را آشکار می‌کند. در سفرشان به جنوب در تسالا او و پیم از هم جدا می‌شوند و تنها پیترز است که به سلامت به آمریکا بر می‌گردد. جایی که او وسوسه می‌شود که ماجرای سفرشان را منتشر کند. خاطرات پیم دست پیتر بود و ظاهراً ادگار آلن پو آن را به زیبایی در رمان روایت آرتور گوردون پیم از نانتاک شرح می‌دهد. پس از بازگشت به خانه، پیتر هویت جدیدی برمی‌گزیند چون از اینکه بر لاشه کشتی گرامبوس مجبور به آدمخواری شده بسیار شرمنده بود. گای و پیتر تصمیم می‌گیرند که مسیر دشوار جنوب را ادامه دهند اما ملوانی به اسم هرنه خیلی روی روحیه خدمه تأثیر منفی می‌گذارد چون معتقد بود که آن‌ها باید دست از این جستجو بردارند و قبل از آغاز زمستان به خانه برگردند. خیلی طول نکشید که کشتی هالبران طی تصادفی عجیب و غریب به کوه یخی برخورد کرد و بعد از مدتی نابود شد. اگر چه خدمه به سلامت روی کوه یخ قدم گذاشتند اما فقط یک قایق کوچک برایشان باقی‌مانده بود و آن‌ها هم ناچار بودند که به طریقی از آن استفاده کنند. آن‌ها روی این کوه یخ سرگردان بودند و حتی‌گذار کوه یخ به قطب جنوب افتاد. قبل از اینکه خدمه روی خشکی تا به اینجا ناشناخته‌ای که درون کوه یخ جا خوش کرده بود پرت شوند هرنه و افراد وفادار به او آخرین قایق باقی‌مانده را دزدیدند و سعی کردند راهی سوی دریای آزاد پیدا کنند و این کار آن‌ها باعث می‌شد که کسانی که پشت سر خود رها کرده بودند با شرایط بسیار سخت زمستان جنوبگانی مواجه شوند. با این حال آن‌ها خوش شانس بودند چون کوتاه مدتی پس از این واقعه آن‌ها قایق کوچک بومی را دیدند که در آب شناور بود.

نخستین واکنش پیتر شنا کردن به سمت قایق بود اما پیتر متوجه شد که کاپیتان گای و سه نفر از خدمه اش در اثر گرسنگی نیمه جان در قایق افتاده‌اند. پیتر آن‌ها را به سمت ساحل کشاند و مردی که پرستار کشتی هالبران بود آن‌ها را از مرگ نجات داد. ویلیام گای ماجرایش را بازگو می‌کند اینکه مدت کوتاهی پس از انفجار کشتی جین سگ آن‌ها تایگر دچار هاری می‌شود و بیماری به بومی‌ها سرایت می‌کند. کسانی هم که توانسته بودند به جزایراطراف بگریزند بر اثر زلزله کشته می‌شوند. تا قبل از زلزله، ویلیام گای و افرادش در تسالا زندگی نسبتاً راحتی داشتند جایی که به خانه‌شان تبدیل شده بود اما بعد از زلزله اوضاع خراب شد و آن‌ها کوشیدنداز سر ناامیدی با قایقی سوی شمال فرارکنند که موفق نشدند. بعد از این، خدمه کشتی‌های هالبران و جین سعی کردند با قایق تازه بدست آورده‌شان راه شمال را دوباره امتحان کنند. آن‌ها پیشرفت خوبی داشتند تا زمانی که متوجه نیروی مغناطیسی قوی شدند. آن‌ها منشأ نیرو را که یک ابوالهول یخی بود پیدا کردند. این یک کوه یخ مغناطیسی بسیار عظیمی که بار الکتریکی آن ناشی از تمرکز جریان ذراتی بود که در سرتاسر قطب میدان مغناطیسی زمین متمرکز شده بود و باعث شارژ آن می‌شد. در آنجا آنها باقیمانده‌هایی از تیم هرنه را که بعد از مرگشان به جای مانده بود پیدا کردند. مرگ آن‌ها زمانی رخ داده بود که تجهیزاتی آهنی و اجزاء قایق آن‌ها تحت تأثیر نیروی شدید مغناطیسی این کوه یخ جذب کوه شده و با آن برخورد کرده بود. قایق جرولین و دیگران فقط به این دلیل نابود نشده بود که توسط بومی‌ها از قطعات فاقد آهن ساخته شده بود. در پای ابوالهول آن‌ها بدن پیم را پیدا کردند که به همین شکل کشته شده بود. از شدت غم و اندوه پیتر همان‌جا می‌میرد و بقیه دوباره سوار قایق شده و در نهایت به اقیانوس فاقد یخ رسیده و نجات پیدا می‌کنند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کتاب قاره قطب جنوب و اسرار آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کتاب قاره قطب جنوب و اسرار آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.