زمان مطالعه: 6 دقیقه
محله های جنوب تهران

محله های جنوب تهران

جنوب تهران عمدتاً بافتی سنتی و مذهبی و ملی دارد و اغلب ساکنان آن از قشر متوسط شهر هستند.

جنوب تهران یا پایین شهر به محله‌های جنوبی شهر تهران گفته می شود. شوش، مولوی، راه آهن و ... از جمله محله های جنوب تهران هستند. آسمونی در این بخش به معرفی محله های جنوب تهران می پردازد. محله های جنوب تهران شامل مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 هستند اما منطقه 11 و 12 هم تقریباً جزئی از محله های جنوب شهر تهران به شمار می روند که در ادامه باهم به بررسی تک تک این مناطق و محله های جنوب تهران میپردازیم.

منطقه 11 تهران
امیریه

امیریه در ابتدا در غرب تهران و نزدیک دروازه قزوین بود اما بعد از گسترش شهر در مرکز شهر متمایل به جنوب تهران قرار گرفت. امیریه از شرق به محله سنگلج، از شمال به محله منیریه، از غرب به محله مخصوص و از جنوب به محلات فروزش و قلمستان منتهی می‌شود.

شاپور نام امروزی این خیابان، وحدت اسلامی می باشد. شاپور یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران است. محله شاپور تهران از شمال به خیابان امام خمینی، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان ولی عصر و از شرق به خیابان خیام محدود می شود.
امیربهادر پل امیربهادر که در ضلع شرقی خیابان قزوین واقع شده، مشهورترین بنای این منطقه همان خانه امیربهادر است که سبب شده کل این منطقه نیز با این نام شناخته شود. 
منیریه منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیانی نشین تهران بشمار می رفت. این محله از سمت جنوب به خیابان فرهنگ ، از شمال به چهارراه سپه از شرق و غرب به ترتیب به چهارراه ابوسعید ئ چهارراه لشکر ختم می شود.
منطقه 12 تهران
خراسان میدان خراسان، میدانی در جنوب شرق تهران است که از سمت شمال به خیابان 17 شهریور و در نهایت به میدان امام حسین می‌رسد. میدان خراسان در گذشته‌های دور یکی از دروازه‌های تهران و از محله‌های قدیمی پایتخت بوده که زادگاه افراد نامداری است.
سیروس چهارراه سیروس در قدیم سه راهی بوده و سطح زمین ناهموار پر از چاله چوله و خاکی و سنگلاخی بوده است. این محله بین تقاطع خیابان مصطفی خمینی و پانزده خرداد قرار دارد.
مولوی خیابان مولوی ، بازار مولوی و بازار پارچه مولوی از مهمترین نام هایی هستند که در این منطقه به چشم می خورد. خیابان مولوی در مجاورت بازار بزرگ تهران قرار دارد و به دلیل این مجاورت است که امروزه نیز خود به بازاری بزرگ تبدیل شده است. 
بازار تهران بازار تهران، یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور است که در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از جنوب به خیابان‌ مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی (سیروس)، از شمال به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام منتهی می‌شود.
منطقه 15 تهران
شوش شوش از قدیمی ترین محله های جنوب تهران است که از شمال به خیابان شوش شرقی، از جنوب به خیابان تاجیک،از شرق به خیابان هفده شهریور و از غرب به خیابان فدائیان اسلام منتهی میشود. برای دسترسی به این محله میتوان از ایستگاه مترو شوش واقع در خط1 مترو تهران استفاده کرد.
افسریه افسریه  به خیابان های متقاطع و منظمش معروف است. نزدیک ترین ایستگاه های مترو به محله افسریه، ایستگاه های کلاهدوز و کیانشهر میباشد.
مشیریه

مشیریه در جنوب شرقی استان تهران قرار دارد که از سمت شمال به بزرگراه امام رضا بعبارتی خیابان خاوران و سه راه افسریه ختم می شود.

دروازه غار

دروازه غار نام یکی از دروازه‌های قدیمی شهر تهران بوده است. محل دقیق این دروازه حد فاصل میدان شوش و میدان راه‌آهن می‌باشد.

شهرک مسعودیه

این محله در کنار نقطه جمعیتی مسگرآباد که قدمتی 300 ساله دارد قرار دارد و همجوار با محله اسلام‌آباد و شهرک والفجر است.

اتابک

محله ای قدیمی در منطقه 15 تهران که در چند سال اخیر به بورس لوستر فروشان تبدیل شده است. محله اتابک در بخش جنوب شرقی تهران قرار گرفته است و از شمال با بزرگراه امام علی و خیابان خاوران همجوار است.

منطقه 16 تهران
نازی‌ آباد محله ی نازی آباد از بافت نو تری برخوردار بوده و دراین محله میتوان مانند سایر محله های جنوب تهران ، خانه های ویلایی و قدیمی و آپارتمان های نوساز را کنار هم مشاهده نمود.
یاخچی‌ آباد خطه ای جلگه ای و با آب و هوای بسیار معتدل است همین امر باعث مهاجرت آذری ها به این منطقه شده تا به کار کشاورزی و ساخت و ساز مشغول شوند.
خزانه بخارایی  این محله جزو هویت شهر تهران است و متشکل از چهره سختکوش و زحمتکش قشر کارگر است. نام اولیه این محله، فرح آباد بود که پس از آن نام فامیلی مهری و عباس خزانه که مالکین اصلی زمین های این منطقه بودند روی این منطقه قرار گرفت.
جوادیه
محلۀ جواديه تهران یکی از قدیمی‌ترین محلات است که از شمال به خطوط راه آهن، از جنوب به بزرگراه تندگویان، از غرب به بزرگراه نواب و از شرق به بلوار دشت آزادگان منتهی می‌شود.
منطقه 17 تهران
امام زاده حسن امامزاده حسن در خیابان امین الملک بین پل امامزاده معصوم و سه راه آذری در منطقه 17 واقع شده. این امامزاده به علت معماری ویژ‌ه‌اش مقصد تهرانگردی بسیای از مردم در بین محله های جنوب تهران است.
آذری این منطقه از شمال به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه نواب، از جنوب به بزرگراه چراغی و از غرب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی محدود است. از این منطقه به عنوان یکی از متراکم‌ترین مناطق شهر تهران یاد می‌شود.
خزانه فلاح فلاح که از محلات قدیمی و نسبتا مذهبی تهران به شمار میرود قدمت زیادی دارد. منطقه‌ای محبوب که از سمت شمال در همسایگی مناطق 9 و 10 است و در قسمت جنوب غربی تهران واقع شده.
منطقه 18 تهران
شهرک فردوس این محله قدمت زیادی ندارد و حداکثر قدمت آن به 5 دهه قبل باز میگردد، درواقع محله ی کوی فردوس جزء زمینها و مراتع اطراف تهران بوده است.
شهرک ولیعصر شهرک ولیعصر مجاور مناطق نه و هفده تهران است و با محله هایی چون یافت آباد نعمت آباد،خزانه و فلاح نیز درارتباط است.
یافت آباد این محله درجنوب غربی تهران است و قدیمی ترین بازارخرید مبلمان شهر تهران شناخته می شود. از آسان ترین مسیرهای دسترسی به این محله بزرگراه آزادی می باشد.
منطقه 19 تهران
شهرک شریعتی حدود 35 سال از تاسیس این شهرک میگذرد؛ از راه های دسترسی به این محله میتوان به ایستگاه های مترو شهرک شریعتی و مترو عبدل آباد اشاره کرد.
عبدل آباد این محله در ناحیه 2 منطقه 19 واقع شده و از دلایل معروفیت این محله در مقایسه با سایر محله های جنوب تهران، میتوان به وجود بازارهای متنوع و پر رونق در آن اشاره کرد.
شهرک رسالت این محله به منطقه 19/5 تهران هم معروف است زیرا حدفاصل منطقه 19 و 20 است و هیچ یک مسئولیت این محله را نمی پذیرد. در واقع املاک این شهرک بخشی از زمین‌های «عبدل‌آباد فرمان فرما» است که در منطقه 19 شهرداری قرار دارد.
خانی آباد نو

بزرگراه شهید تندگویان در مجاورت خانی آبادنو قرار دارد. این محله جزو محله های قدیمی شهر تهران است که از زمان ناصرالدین شاه قاجار تاسیس شد.

صالح آباد

بازار چینی فروشان صالح آباد بازاری معروف برای تهیه جهیزیه در منطقه 19 تهران است. صالح آباد به دلیل خارج از طرح بودن امکان تردد وسیله نقلیه راحت تر به شمار میرود.

محله نعمت آباد

محله نعمت آباد یکی از محلات منطقه 19 تهران است. محله ای که روزگاری قلعه و روستایی در جنوب تهران بود ، امروزه جای جای آن تبدیل به بازار های خرد و بزرگ شده است.

منطقه 20 تهران
عبدالعظیم حسنی این حرم در یکی از محله های جنوب تهران، یعنی واقع در شهرری کنونی است.
امام زاده عبدالله امازاده عبدالله شهرری در بخش مرکزی ری و در خیابان فداییان اسلام واقع شده است؛ گورستان تاریخی ابن بابویه از اماکن تاریخی این محله می باشد.
کوی سیزده آبان

محله سیزده آبان واقع در ناحیه 3 منطقه 20 تهران است و در سال 1342 شمسی ساخته شده است، این محله پیش از انقلاب به محله نهم آبان معروف بود. این محله اولین محله ایی بود که به لوله کشی گاز در تهران دست یافت.

کیان شهر

این محله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک منطقه آلونک نشین به نام نجف آباد بود که از سال 1354 اهالی در آنجا سکونت داشتند. ایستگاه مترو کیانشهر بین دو ایستگاه دولت آباد و بعثت در خط 6 مترو تهران قرار دارد

دولت‌ آباد دولت آباد در جنوب شهر تهران واقع شده است یا به طور دقیق تر در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان. در نتیجه در شمال این محله بزرگراه آزادگان و در جنوب آن بزرگراه آوینی و بلوار بسیج قرار دارد.
شهر ری یکی از جنوبی ترین مناطق تهران می باشد. شهر ری یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان است. شهرری در مسیر راه آهن تهران – مشهد و تهران- بندرترکمن قرار دارد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «محله های جنوب تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره محله های جنوب تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.