زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند سوخت

مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند سوخت

همه مالکان خودرو و موتورسیکلت که کارت سوخت ندارند با سه روش غیرحضوری می‌توانند برای دریافت این کارت ثبت نام کنند.

سامانه پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت خودرو وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی جهت تسهیل در انجام امور پیگیری کارت هوشمند سوخت خوردو راه اندازی شده است و مالکان خودرو جهت پیگیری وضعیت کارت سوخت خودروی خود دیگر نیازی به مراجعه و صرف هزینه جهت پیگیری کارت سوخت نیستند می توانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن مشخصات خودروی خود اطلاعات مربوط به کارت سوخت خود را مشاهده نمایند برای انجام خدمات بیشتر می توانید از درگاه خدمات الکترونیک نیز استفاده کنید.

نحوه ثبت نام یا تعویض کارت سوخت

برای ثبت نام کارت سوخت به صورت حضوری و غیر حضوری، راه های مختلفی وجود دارد که به شرح هر کدام می‌پردازیم.

ثبت نام کارت سوخت به صورت حضوری

در این روش، فرد می بایست به صورت حضوری به یکی از شعب پلیس +10 مراجعه کرده و با ارائه مدارک مختلف، درخواست خود را جهت دریافت کارت سوخت به ثبت برساند. مدارک لازم جهت ثبت درخواست عبارت اند از:

  1. حضور مالک وسیله (درصورت عدم حضور، وکیل تام الاختیار ایشان با ذکر نوع وکالت کاری ایشان برای انجام امور اداری وسیله نقلیه)
  2. اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق خودرو
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل ایشان جهت احراز هویت
  4. ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک (کارت سوخت برای مالک صادر می گردد)

ثبت نام کارت سوخت به صورت غیرحضوری

در این روش فرد می تواند به یکی از سه طریق زیر نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کند:

  • از طریق سایت دولت همراه

در روش اول، با مراجعه به سایت خدمات دولت و انتخاب در خواست خود، فرم مربوطه را پر کنید. اطلاعات خود را وارد کنید و برای دریافت کارت سوخت، اقدام نمایید. آدرس سایت: 

  • استفاده از برنامه دولت همراه

روش دوم برای دریافت کارت سوخت استفاده از برنامه دولت همراه است. شما با دانلود و نصب این برنامه و وارد بخش کارت سوخت شده و اطلاعات و فرم مرتبط را پر می­‌ نمایید.

  • ارسال کد دستوری با موبایل

آخرین روش، استفاده از قابلیت‌های گوشی همراه می­‌باشد.به دلیل در دسترس بودن و راحتی این کار از ­کدهای دستوری استفاده‌ می‌شود. برای ثبت درخواست کارت سوخت خود، کد دستوری ستاره، چهار، مربع (#4*) را شماره گیری می‌کنیم.
لازم به ذکر است در صورتی از این روش می‌­توان استفاده نمود که فرد خود مالک خودرو و سیم کارت ثبت نامی که از آن استفاده شده است باشد.

صدور کارت‌های سوخت از طریق دفاتر پلیس+۱۰

در قانون جدید که سال 1402 تصویب شد مالکان خودروهای صفر کیلومتر جهت دریافت کارت سوخت باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نمایند. طبق این قانون تمامی مالکین وسایل نقلیه صفر کیلومتر که خودرو خود را در سال جاری از شرکت‌های خودروسازی تحویل گرفتند ولی هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند باید برای دریافت کارت سوخت به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

پیگیری کارت سوخت

بعد از مرحله ثبت‌نام کارت سوخت، مدت زمان دریافتی کارت سوخت، میانگین 40 روز تا دو ماه است. اگر متقاضی بعد از زمان مشخص، کارت سوخت خود را دریافت نکند، باید به اداره پست مراجعه کند.
بعد از ثبت نام و دریافت کد پیگیری می‌­توان از وضعیت کارت سوخت خود مطلع شد. اگر تا 6 ماه به باجه پستی مراجعه نکنید و کارت خود را دریافت نکنید، کارت شما به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بازگشت داده می‌­شود.

برای پیگیری کارت سوخت خود، کافی است پیامکی را با رعایت موارد زیر، به شماره 1101202040 ارسال کنید:

  • موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، در انتها شماره VIN
  • خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، در انتها شماره VIN

پیگیری کارت سوخت در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

به منظور پیگیری کارت سوخت می توانید وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید و با وارد کردن شماره VIN کارت خودرو از آخرین وضعیت صدور و ارسال آن مطلع شوید.

دریافت کارت سوخت المثنی

درصورتی که کارت سوخت شما مفقود شد، حتما برای جلوگیری از اتمام سهمیه موجود در کارت با مدارک لازم به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید، کارت را باطل و درخواست المثنی بدهید. این کار فقط با حضور صاحب خودرو و مدارک مورد نیاز، امکان پذیر است.
بعد از اقدامات بالا برای ابطال کارت نهایتا بین 12 تا 24 ساعت کارت سوخت گم‌­شده باطل می‌­شود.
درصورتی که آدرس پستی صحیح و مدارک کامل باشد، در بازه زمانی دوهفته نهایت دوماه کارت سوخت المثنی صادر و 40 روزه ارسال می‌­شود.
رمز پیش فرض کارت سوخت چهار شماره اخر شماره ملی مالک است و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت، می‌توانید با سامانه 09627 تماس بگیرید تا آدرس نزدیکترین مراکز بازیابی رمز عبور به شما گفته شود. فراموش نکنید که به بصورت حضوری مراجعه کنید.

مدارک لازم برای کارت سوخت

  1. حضور مالک
  2. اصل کارت ماشین یا سند یا بنچاق
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک
  4. بیمه نامه خودرو
  5. آدرس کامل پستی به همراه کد پستی
  6. پرداخت فیش 10 هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارتخوان دفتر
نظر خود را درباره «مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند سوخت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند سوخت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.