زمان مطالعه: 5 دقیقه
سگ های زنده یاب

سگ های زنده یاب

حتما تا به حال اسم سگ های زنده یاب را شنیده اید اما نمی دانید نحوه کار این سگ ها چگونه است و در ایران چند سگ...

sniffing-dog1
sniffing-dog1
حتما تا به حال اسم سگ های زنده یاب را شنیده اید اما نمی دانید نحوه کار این سگ ها چگونه است و در ایران چند سگ زنده یاب وجود دارد، آسمونی در این بخش به همه این ابهامات پاسخ می دهد و مطالب جالبی در مورد سگ های زنده باب را برای شما عزیزان عنوان می کند.

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات با اشاره به برگزاری یک دوره آموزش ویژه برای سگ‌های زنده‌یاب ایران اظهار داشت: 60 قلاده سگ زنده یاب از سنین 6 ماهه تا 5 ساله تحت نظر مربیان مطرح صلیب سرخ آلمانی این دوره‌های آموزشی را فرا می‌گیرند.

وی در تشریح آموزش‌های مربوطه به سگ‌های زنده‌یاب که در عملیات‌های جست‌وجو و نجات در حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: آموزش این سگ‌ها از 3 تا 4 ماهگی شروع می‌شود و به مدت 2 سال به طول می‌انجامد که این آموزش‌ها در 2 قالب فرامین اصلی از جمله آموزش‌های مربوط به هدایت سگ‌ها به محل حوادث و همچنین آموزش‌های جست‌وجو و نجات تعریف می‌شود.

درخشان با بیان اینکه هر سگ زنده‌یاب دارای یک مربی است، عنوان کرد: بنابر این وقتی عنوان می‌شود 60 سگ زنده‌یاب تحت آموزش قرار می‌گیرند به معنی آن است که 60 مربی این سگ‌ها را هدایت می‌کنند.

وی در تشریح قیمت این سگ‌های زنده‌یاب عنوان کرد: توله این سگ‌ها به مبلغ 20 میلیون ریال است، ولی یک سگ بالغ در حدود 120 تا 130 میلیون ریال قیمت دارد. البته به دلیل ماهیت وجودی سگ‌های زنده‌یاب و اهمیتی که دارند نمی‌توان قیمت مشخصی بر روی آنان قرار داد.

sniffing-dog2
sniffing-dog2

سخنگوی سازمان امداد و نجات به سابقه حضور و آموزش سگ‌های زنده‌یاب در ایران اشاره کرد و گفت: تاریخچه ورود سگ‌های زنده‌یاب به اوایل سال‌های دهه 80 برمی‌گردد که پایه‌گذاری آموزش این سگ‌ها در ایران توسط مربیان صلیب سرخ آلمان صورت پذیرفت. بنابر این هر 2 سال یکبار برای ارتقای آموزش‌ها و بازآموزی‌های لازم مربیان معتبر صلیب سرخ آلمان برای ارائه این آموزش‌ها به ایران می‌آیند که در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال که مصادف با هفته هلال احمر است گردهمایی بزرگی برای ارتقای آموزش‌های سگ‌های زنده‌یاب ایران برگزار خواهد شد.

درخشان با بیان اینکه در حال حاضر در تهران 8 قلاده سگ برای حوادث متعدد حضور و آماده هستند، عنوان کرد: در استانهای حادثه‌خیز از جمله کرمان و کرمانشاه نیز هر کدام از این استانها 4 قلاده سگ زنده‌یاب دارند و در مجموع در هر استان 2 قلاده سگ زنده یاب از چند سال گذشته آموزش و برای حوادث آمادگی حضور در امدادرسانی و عملیات جست‌وجو و نجات را دارند.

وی به اهمیت مربیان سگ‌های جست‌وجو و نجات اشاره کرد و بیان داشت: یک سگ زنده‌یاب به تنهایی برای عملیات‌های جست‌وجو و نجات و پیدا کردن افراد حادثه‌دیده کافی نیست، بلکه باید یک مربی این سگ‌های زنده‌یاب را در مناطق حادثه‌دیده راهنمایی و هدایت کند. براین اساس نقش مربیان سگ‌های زنده‌یاب بسیار کلیدی است. بنابراین سگ‌های زنده‌یاب با سگ‌های موادیاب بسیار متفاوت هستند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات در تشریح تفاوت سگ‌های زنده‌یاب با سگ‌های موادیاب عنوان کرد: نخستین تفاوت آنها این است که سگ‌های زنده‌یاب با مربی خودشان باید بسیار وفق داده شوند، به همین دلیل از روزهای نخست آموزش این سگ‌ها مربیان ایرانی وظیفه آموزش سگ‌های زنده‌یاب کشورمان را برعهده داشتند، بنابراین این سگ‌ها مفهوم و اصطلاحات زبان فارسی را متوجه می‌شوند، ولی سگ‌های موادیاب به دلیل اینکه از روز نخست دارای مربیان و آموزش‌های فرانسوی بودند با مولفه‌ها و زبان فرانسوی مفاهیم دستوری را متوجه می‌شوند.

درخشان خاطرنشان کرد: براین اساس با دعوت از مربیان صلیب سرخ آلمان، آخرین دانش در حوزه سگ‌های زنده‌یاب و جست‌وجو و نجات به مربیان ایرانی انتقال پیدا می‌کند و در مدت حضور این مربیان آلمانی، سگ‌های زنده‌یاب ایرانی مورد تست‌های لازم قرار می‌گیرند تا آخرین وضعیت آنان برای حضور در حوادث متعدد کشور مورد بررسی قرار گیرد

sniffing-dog
sniffing-dog
کاربرد و اهمیت سگ برای انسان

با ارزشترین استفاده‌های انسان از سگها را می‌توان چندین قسمت کرد که بر اساس تربیت طبقه بندی می‌شوند.

سگ پلیس

سگ پلیس یکی از پرکاربرد ترین و با ارزشترین رشته در تربیت سگ می‌باشد. سگ پلیس آموزش می‌بیند که چگونه جستجو، دفاع، تعقیب، شناسایی، و توانایی درک و کمک در عملیات تاکتیکی، گروگان گیری کند. این آموزش از دوران تولگی بعد از 8 هفتگی شروع شده و تا آخر عمر در خدمات پلیس به انسان خدمات کند.

سگ زنده یاب

سگ زنده یاب جهت کشف اجساد و افراد زنده بعد از زلزله و سیل و حادثه‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آموزش 2 سال به طول می‌انجامد و قیمت هر سگ زنده یاب حدود 20000$ می‌باشد. آموزش این سگها به این صورت است که افراد مربی و کمک مربی در زیر آوار یا در آب یا در زیر برف یا در جایی که انسان ناتوان و سگ توانا باشد قرار گرفته و سگ با آموزش از قبل شروع به جستجو می‌کند و فقط به بوی انسان چه مرده و چه زنده حساس است و با پیدا کردن پارس می‌کند، این نمونه در آتشنشانی‌ها و سازمانهای اورژانسی و صلیب سرخ خدمت می‌کنند.

سگ کشف مواد مخدر

این گونه جهت کشف مواد مخدر در خدمت پلیس و سازمانهای مبارزه با مواد مخدر، در بین راهها، فرودگاه‌ها و کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تربیت این گونه به صورتی است که با پیدا کردن محلی که مواد مخدر مخفی شده با دست زدن ماموران و مسئولان را کمک می‌کند.

blind-helper-dog
blind-helper-dog

سگ راه یاب برای نابینایان

یکی از با ارزشترین سگها که با تمامی قوانین زندگی حرکت در خیابانها شناسایی مغازه‌ها و منازل فرد نابینا را راهنمایی می‌کند.

سگ نگهبان

از پر طرفدارترین مورد استفاده سگها و جذاب ترین تربیت برای عموم تربیت سگ نگهبان می‌باشد که برای نگهبانی از منزل‌ها و باغ‌ها نگهبان اشخاص یا نگهبان وسایل شخصی مورد تربیت قرار می‌گیرند.

سگ مسیریاب کوهستان

این گونه در خدمت جنگلبانان به شناسایی کوهستانها و به کمک کوهنوردان جهت پیدا کردن مسیر صحیح تربیت می‌شوند، این نمونه قادر است مسیر بسیار طولانی را بدون توقف حرکت کند و شناسایی مناطق از طریق بوی خاک آن منطقه برایشان امکانپذیر است.

سگ جستجو گر

جستجو به صورت عمومی جهت همه کاری استفاده می‌شود. به عنوان مثال در زندانها بعد از فرار زندانی با بو کردن وسایل زندانی یا تختخواب آن شروع به جستجو در صحراها یا مناطق بسیار بزرگ می‌کند.

سگ شکار

به همراه شکارچی با سکوت کامل بعد از شلیک شدن تفنگ به دنبال شکار رفته و آن را برای صاحب خود می‌آورند، به راحتی شکار را که در رودخانه افتاده یا در جایی که چشم انسان از پیدا کردن آن محروم است پیدا کرده و به صاحب باز می‌گردند، این سگها با قلاده‌های الکترونیکی کنترل از فاصله‌های 1 تا 2 مایلی دستور میگیرند. روش جستجو با شناسایی خون شکار زخمی می‌باشد. این سگها قادر هستند شکار را قبل از شکار شدن بترسانند و به سمت شکارچی تغییر مسیر دهند.

army-dog
army-dog

سگ ارتش

جهت کشف مین زمینی و بمب یاب، دفاع از زمینهای پایگاه ارتش، جستجو گر، شناسایی غریبه یا غیر ارتشی، محافظ و نمونهای بسیار تربیت شده قادر به انجام عملیات تاکتیکی ارتشی در کنار نیروی جهت پیشروی در خط اول جنگ به همراه پیاده نظام باشند.

 

نظر خود را درباره «سگ های زنده یاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سگ های زنده یاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.