زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست؟

سایت مپ یکی از مهمترین بخش هر سایت و وب سایت است. در این بخش آسمونی قصد داریم تا به طور کامل با آن آشنا شویم.

مفهوم نقشه سایت در اینترنت

به طور کلی در اینترنت نقشه ی سایت یا سایت مپ را می توان از دو دیدگاه مختلف تعریف کرد. یکی از دیدگاه کاربران واقعی که به سایت مراجعه می کنند و دیگری از دیدگاه خزنده های موتورهای جستجو که سایت را پیمایش می نمایند. از دیدگاه کاربران، نقشه ی سایت مجموعه ای از لینک ها است که به نحوی سازمان دهی و مرتب شده اند که کاربر با استفاده از آنها می تواند به خوبی در سایت به وب گردی بپردازد. اما از دیدگاه موتور جستجو سایت مپ مسیری است که خزنده ها می توانند به راحتی با استفاده از آنها به تمامی صفحات مهم سایت سرک بکشند و آنها را ایندکس نمایند.

از دیدگاه مدیریتی سایت، نقشه سایت به یک صفحه HTML گفته می شود که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یک داده با فرمت XML می باشد که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است، این صفحات چه ارتباطی با یکدیگر دارند و در کجا می توان این صفحات را پیدا کرد. توضیح این نکته ضروری است که در متون انگلیسی هر جا از نقشه سایت با عنوان (sitemap ) یاد شد منظور نقشه سایت HTML است و هر جا از عنوان (Sitemap ) استفاده شد منظور نقشه سایت XML می باشد (به حرف S بزرگ و کوچک در ابتدای کلمه دقت کنید).

به چه دلایلی از سایت مپ استفاده می شود؟

سایت مپ
سایت مپ

از دیدگاه موتورهای جستجو، اگر صفحات سایت شما از یک استراتژی لینک سازی منسجم و پر قدرت بهره ببرد، خزنده های موتورهای جستجو می توانند به راحتی به تمامی صفحات سایتتان دسترسی داشته باشند. با این وجود، نقشه ی سایت می تواند به پیمایش سایتتان توسط خزنده های موتورهای جستجو بسیار کمک کند، به خصوص اگر سایت شما یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

1- سایتتان بسیار بزرگ باشد. در این حالت بسیار محتمل است که خزنده های موتورهای جستجو از برخی از صفحات جدید یا تازه به روز شده سایتتان چشم پوشی نمایند.

2- سایتتان دارای آرشیو بسیار بزرگی از مطالب باشد که یا از یکدیگر ایزوله شده باشند یا به خوبی با یکدیگر لینک نباشند. اگر صفحات سایتتان به صورت طبیعی به یکدیگر ارجاع داده نشده باشند، شما می توانید آنها را در نقشه ی سایت وارد کنید و مطمئن شوید که موتورهای جستجو از آن صفحات چشم پوشی نخواهند نمود.

3- سایتتان جدید باشد و لینک های خارجی آن بسیار محدود باشند. ربات گوگل و دیگر خزنده های وب، محیط وب را با استفاده از لینک ها از یک صفحه به صفحه دیگر پیمایش می کنند. در نتیجه در صورتی که به محتواهای شما لینکی داده نشده باشد، ممکن است این محتواها توسط گوگل یافت نشوند.

نظر خود را درباره «نقشه سایت چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقشه سایت چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.