زمان مطالعه: 2 دقیقه
خواننده کیست و به چه کسی خواننده می گویند؟

خواننده کیست و به چه کسی خواننده می گویند؟

خواننده کسی است که صدایش را تحت کنترل در می آورد تا هنری را صرفا توسط آن ارایه کند و بر دل نشیند.

هنر خوانندگی طی سال های اخیر بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفته است. اما در ابتدا باید درباره هنر خوانندگی اطلاعاتی داشت و سپس در صورت داشتن الزامات آن، برای خواننده شدن اقدام کرد. اما هنری خوانندگی چیست؟ به تولید صوت های موسیقی با استفاده از صدای انسان آوازخوانی یا خوانندگی می گویند. همچنین به کسی که آواز می خواند نیز خواننده می گویند. آسمونی در این بخش به تشریح کامل هنر خوانندگی و خواننده می پردازد.

خوانندگی چیست و خواننده کیست؟

خوانندگی یا آوازخوانی یا آوازه‌خوانی عمل تولید اصوات موسیقایی با استفاده از صدای انسان است. تفاوت آن با سخن گفتن معمولی در ریتم و تونالیته آن است. کسی که آواز می‌خواند را آوازه‌خوان، خواننده یا وُکالیست می‌نامند. آوازه‌خوانان گونه‌ای از موسیقی را اجرا می‌کنند که آواز نامیده می‌شود و ممکن است با همراهی یا بدون همراهی ساز باشد.

عمل آوازه‌ خوانی معمولاً توسط گروهی از موسیقی‌دانان مانند گروه کری با صداهایی در محدوده‌های متفاوت، یا در کنار مجموعه‌ای از نوازندگان نظیر یک گروه راک یا گروه باروک انجام می‌شود. از بسیاری جهات آواز انسانی را می‌توان شکلی از سخن‌گفتن دانست. تقریباً هر کس که حرف می‌زند آواز هم می‌تواند بخواند. آوازه‌خوانی ممکن است رسمی یا غیر رسمی باشد، از پیش معلوم باشد یا بداهه‌ پردازی شود. آواز خواندن ممکن است برای لذت، آسایش، آیین، آموزش یا برای منافع مادی انجام شود. مهارت در آواز خواندن تنها با صرف زمان، آموزش، کار و تمرین منظم ممکن می‌شود. آوازه‌خوانان حرفه‌ای اغلب در یک ژانر موسیقایی به خصوص فعالیت می‌کنند، مثلاً موسیقی کلاسیک یا راک و زیر نظر معلمان و مربیانِ آواز آموزش می‌بینند.

نوعی از موسیقی که خوانندگان اجرا می کنند آواز نام دارد که می تواند با ساز همراه باشد یا نباشد. خوانندگی می تواند رسمی و یا غیررسمی باشد و همچنین می تواند از پیش آماده یا فی البداهه باشد. آواز‌خوانی توسط گروهی از موسیقی‌دانان مانند گروه کری با صداهایی در محدوده‌های متفاوت و یا در کنار مجموعه‌ای از نوازندگان نظیر یک گروه راک یا گروه باروک انجام می‌شود. کسی که می تواند حرف بزند آواز هم می تواند بخواند. تفاوت خوانندگی با سخن گفتن معمولی در ریتم آن است. در کشور ما هیچ کس به صورت کامل، علمی از خوانندگی ندارد.

اکثرا خواننده خوب و بد را نمی توانند تشخیص بدهند و فقط صدای خواننده را ملاک قرار می دهند و به چیز دیگر توجه نمی کنند. حتی اگر کسی کاملا از گام خارج بخواند و نت ها را کاملا اشتباه ادا کند باز همه تشویقش می کنند! و بدون اینکه علمی از خوانندگی داشته باشند نظر می­دهند. البته برعکس این موضوع نیز صادق است. بسیاری از خوانندگان صدا و استعداد خوبی در زمینه خوانندگی دارند ولی کسی متوجه این استعداد و صدا نمی شود.

اصولی که باید در خوانندگی رعایت شود!

اصول خوانندگی
اصول هنر خوانندگی
  • مراقبت از اصل صدا

مهمترین چیز در خوانندگی این است که تمرین هایی که برای آواز انجام می­ دهید به حنجره شما آسیب نرساند یعنی مراقب صدای اصلی خود باشید.

  • تاثیر هوا

در هوای خیلی خشک و گرم و هوای خیلی سرد، نباید تمرین آواز کرد.

  • داد و فریاد

نباید داد و فریاد کرد زیرا اثر داد و فریاد چند ساعت به صورت گرفتگی صدا باقی خواهد ماند. برای افراد عادی این گرفتگی صدای از ناشی داد و فریاد ممکن است 2 الی سه روز طول بکشد اما برای کسی که خوانندگی می­کند این اثر مخربتر است.

  • نکته ای در نگهداری از صدا

هیچگاه به دلیل گرفتگی صدا، سعی نکنید با تمرین و فشار آن را به حالت قبل برگردانید. بهترین کار استراحت و نخواندن است. حتا اگر آرام زمزمه کنید و بخوانید نیز مضر است.

  • اثر مخرب مشروبات الکلی

مصرف الکل تمرکز خواننده را از بین می­برد و به حنجره­ او آسیب می­رساند.

  • نوشیدنی­های سرد

نوشیدنی ­های خنک نسبت به دود و الکل اثر مخرب کمتری دارند ولی بهتر است تا چند ساعت قبل از خواندن، مصرف شوند.

نظر خود را درباره «خواننده کیست و به چه کسی خواننده می گویند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خواننده کیست و به چه کسی خواننده می گویند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.