زمان مطالعه: 3 دقیقه
مرقد و قبور مطهر چهارده معصوم

مرقد و قبور مطهر چهارده معصوم

مرقد امام رضا (ع) نسبت به مرقد و قبور سایر امامان و ائمه اطهار زیباتر و باشکوه تر است. ایرانی ها برای امام هشتم خود کم نگذاشته اند.

آیا می دانید شهرها و کشورهایی که در آن امامان و چارده معصوم (ع) به خاک سپرده شده اند در کدام شهر و کشور قرار دارند؟ برخی از ائمه معصوم مرقد و آرامگاه دارند اما برخی از آنها قبرشان به دلایلی کاملاً ناشناس باقی مانده است. در این میان، امام رضا علیه السلام به دلیل عشق و علاقه ایرانیان دارای آرامگاهی باشکوه است. آسمونی در این بخش، به معرفی مکان مرقد مطهر امامان معصوم (ع) پرداخته است.

مرقد مطهر اهل البیت (ع) در شهرها و کشورهای محتلف

  1. مرقد مطهر امام علی(ع)،در شهر نجف اشرف در کشور عراق.

  2. مرقد مطهر امام حسن(ع)، در شهر مدینه (قبرستان بقیع) در کشور عربستان سعودی.

  3. مرقد مطهر امام حسین(ع)، در شهر کربلا در کشور عراق.

  4. مرقد مطهر امام زین العابدین(ع)، در شهر مدینه (قبرستان بقیع) در کشور عربستان سعودی.

  5. مرقد مطهر امام محمد باقر(ع)، در شهر مدینه (قبرستان بقیع) در کشور عربستان سعودی.

  6. مرقد مطهر امام جعفرصادق(ع)، در شهر مدینه (قبرستان بقیع) در کشور عربستان سعودی.

  7. مرقد مطهر امام موسی کاظم (ع)، در شهر کاظمین در کشور عراق.

  8. مرقد مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع)، در شهر مشهد در کشور ایران.

  9. مرقد مطهر امام محمد تقی(ع)، در شهر کاظمین در کشور عراق.

  10. مرقد مطهر امام علی نقی(ع)، در شهر سامرا در کشور عراق.

  11. مرقد مطهر امام حسن عسکری(ع)، در شهر سامرا در کشور عراق.

  12. امام مهدی (عج)، هم اکنون زنده و از نظرها غائب هستند.

  13. مرقد مطهر حضرت محمد (ص) در شهر مدینه در کشور عربستان

  14. مرقد مطهر حضرت فاطمه (س):

بر اساس روایات متعدد، خود حضرت فاطمه تصمیم گرفته بودند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب علیه السلام فاطمه را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود. و برای اینکه دشمنان نتوانند موضع حقیقی قبر را تشخیص دهند صورت چهل قبر تازه در مدینه احداث کرد تا کاملا در اشتباه واقع شوند. گر چه خود حضرت علی (ع) و فرزندان حضرت زهرا علیهاسلام،جایگاه دفن حضرت زهرا (س) را می دانستند ولی سفارش های فاطمه (س) در مورد اخفاء قبر به طوری جدی و مؤکد بود که هیچ یک از آنان حاضر نشدند آن را معرفی کنند حتی کاری نکردند که از آثار و قرائن موضع قبر شناخته شود. ائمه اطهار هم یقینا از موضع قبر مطلع بودند ولی اجازه نداشتند که این سر الهی را آشکار سازند.
ولی در عین حال اهل تحقیق از آن صرف نظر نکردند؛ و بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند.

مرقد و حرم امام رضا در مشهد
مرقد و حرم امام رضا (ع) در مشهد
  • روایت هایی درباره محل دفن حضرت فاطمه زهرا (س)

احتمال اول: بعضی گفته اند در روضه رسول خدا (یعنی ما بین بیت پیامبر رسول خدا (ص) تا منبر ایشان) مدفون است.
مجلسی از محمد بن همام نقل کرده که گفت: علی (علیه السلام) فاطمه را در روضه پیامبر مدفون ساخت ولی آثار قبر را بکلی از بین برد. باز مجلسی از فضه کنیز زهرا (س) روایت کرده که در روضه رسول خدا (ص) بر فاطمه نماز خواندند و همانجا مدفون شد.
شیخ طوسی می فرماید: ظاهرا فاطمه (س) را در روضه پیغمبر دفن کرده اند و از جمله شواهدی که می توان برای این احتمال اقامه کرد حدیثی است که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود بین قبر من و منبرم روضه ای است از روضه های بهشت. و امام صادق فرمود چون قبر فاطمه صلوات الله علیها بین قبر و منبر پیغمبر است و قبر حضرت فاطمه باغی است از باغهای بهشت.
شاهد دوم اینکه نوشتند علی علیه السلام در روضه پیغمبر بر فاطمه نماز خواند سپس پیغمبر را مخاطب ساخت و فرمود:«سلام من و دخترت که در جوارت مدفون گشته است بر تو باد یا رسول الله».

احتمال دوم: مجلسی، از ابن بابویه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسیده که فاطمه (س) را در خانه اش مدفون نمودند بعد از آنکه بنی امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه در مسجد واقع شد. در این زمینه روایات زیادی هم داریم

احتمال سوم: صاحب کشف الغمه می نویسد:«مشهور آن است که فاطمه علیها سلام را در بقیع دفن کردند».
در میان سه احتمال، احتمال اول و دوم دارای قرائن بیشتری است.
در هر حال آن حضرت وصیت کردند تا قبرشان مخفی بماند و این کار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفاء انجام دادند.

نظر خود را درباره «مرقد و قبور مطهر چهارده معصوم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مرقد و قبور مطهر چهارده معصوم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.