زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با سرویس های هاست و دامنه

آشنایی با سرویس های هاست و دامنه

نام دامنه نام واقعی وب سایت است. این واژه است که در جعبه آدرس در یک مرورگر وب تایپ می شود.

دامنه چیست؟

نام دامنه نام واقعی وب سایت است. این واژه است که در جعبه آدرس در یک مرورگر وب تایپ می شود. این آدرس است که به وسیله آن، سایت به طور کلی شناخته می شود. 

انواع دامنه

1- دامنه های سطح بالا
به این دسته ها TLDN نیز گفته می شود. اینها بخش خاتمه دهنده هر نام دامنه است، به عنوان مثال؛com ، .org ، .net و غیره.
2- دامنه های سطح دوم
اینها ادبیاتی هستند که در حوزه های سطح بالا ظاهر می شوند. به عنوان مثال؛ در www.google.com ، دامنه سطح دوم google است.
3- دامنه های سطح سوم
این حروف هستند که قبل از اولین نقطه در هر نام وب سایت ظاهر می شوند.
4- دامنه های کشور
اینها جز دامنه های سطح بالا هستند که به صورت جداگانه توسط یک کشور نگهداری می شوند. به عنوان مثال؛ .co.in به هند اشاره دارد در حالی که .co.uk به انگلیس اشاره دارد.

میزبانی وب یا Web Hosting چیست؟

وب هاستینگ سرویس هایی است که به سازمان ها و افراد امکان می دهد وب سایت یا صفحه وب را روی اینترنت قرار دهند. وب هاستینگ یا ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، شغلی است که فناوری ها و خدمات مورد نیاز وب سایت یا صفحه وب را در اینترنت را ارئه می دهد. وب سایت ها در رایانه های ویژه ای به نام سرور میزبان ذخیره می شوند. هنگامی که کاربران اینترنت می خواهند وب سایت شما را مشاهده کنند، تمام کاری که باید انجام دهند اینست که آدرس وب سایت یا دامنه شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس رایانه آنها به سرور شما متصل می شوند و صفحات وب شما از طریق مرورگر به آنها تحویل داده می شود. اکثر شرکت های میزبان نیاز دارند که شما مالکیت دامنه مخصوص به خود را برای میزبانی با آنها داشته باشید. اگر دامنه ندارید، شرکت های میزبان به شما کمک می کنند تا یکی از آنها را خریداری کنید.

ویژگی های هاستینگ چیست؟

1- حساب های ایمیل
همانطور که در ابتدا گفته شد، بیشتر ارائه دهندگان میزبانی از کاربران می خواهند که نام دامنه خود را داشته باشند. با داشتن نام دامنه (به عنوان مثال yourwebsite.com )و ویژگی های حساب ایمیل ارائه شده توسط شرکت میزبان شما، می توانید حساب های ایمیل دامنه (مانند   yourname@yourwebsite.com )ایجاد کنید.

2- دسترسی FTP
استفاده از FTP به شما امکان می دهد تا فایلها را از رایانه محلی خود در سرور وب خود بارگذاری کنید. اگر وب سایت خود را با استفاده از پرونده های HTML خود ایجاد می کنید، می توانید از طریق FTP فایل ها را از رایانه خود به وب سرور منتقل کنید. به این ترتیب امکان دسترسی به وب سایت شما از طریق اینترنت فراهم می شود.

3- پشتیبانی وردپرس
WordPress ابزاری برای ایجاد وب سایت آنلاین است. این یک سیستم مدیریت محتوای وبلاگ نویسی و وب سایت قدرتمندی است، که روشی مناسب برای ایجاد و مدیریت وب سایت است. وردپرس بیش از 25٪ وب سایت های اینترنتی را تحت اختیار دارد. اگر ارائه دهنده برنامه ها، سازگار با وردپرس باشد یا نباشد، بیشتر ارائه دهندگان میزبانی بلافاصله به شما می گویند. الزامات ساده برای میزبانی وب سایت های وردپرسی شما شامل نسخه PHP 7 یا بالاتر است؛ نسخه MySQL 5.6 یا بالاتر است.

  انواع هاست

1- هاست رایگان(Free Hosting)
برای سایت هایی که دارای ترافیک کم مانند سایت های شخصی و فردی هستند پیشنهاد می شود. همچنین گزینه های فنی و پشتیبانی محدود نیز وجود دارد. مزایا: رایگان بودن آن است. معایب: بدون نام دامنه بودن، دارای گزینه های محدود برای نرم افزار و امنیت، و نبود پشتیبانی از پایگاه داده است.  

2- هاست اختصاصی(Dedicated Hosting)
این سایت در یک سرور اختصاصی میزبانی شده است و گران ترین گزینه است. برای سایت های بزرگ و سنگین که ترافیک بسیار زیاد دارند، مناسب است. مزایا: مناسب برای مشاغل بزرگ و با ترافیک زیاد، دارا بودن نام دامنه های متعدد، امنیت ایمیلی قوی، نرم افزار و پشتیبانی از پایگاه داده. معایب: گران قیمت است و نیاز به دانش پیشرفته دارد.  

3- هاست جمع شده(Collocated Hosting)
این به شما امکان می دهد سرور وب سایت خود را در سایت های ارائه دهنده خدمات قرار دهید. مزایا: پهنای باند بالا، uptime، امنیت و گزینه های نامحدود نرم افزار. معایب: گران قیمت، نیاز به مهارت دارد و پیکر بندی و اشکال زدایی آن دشوار است.  

4- هاست مشترک(Shared Hosting)
در این نوع، یک سرور را با سایر دارندگان وب سایت به اشتراک می گذارد. مزایا: مقرون به صرفه. معایب: کند.   ترجیح کارشناس کارشناسان پیشنهاد می کنند نام دامنه ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه وب سایت شما را توصیف کند. این باید ساده، کوتاه و منحصر به فرد باشد. به شما توصیه می شود آن را کاملاً رسمی نگه دارید. همچنین، سعی کنید از نام هایی که نزدیک به موجود های موجود هستند، خودداری کنید. در مورد نوع میزبانی که ترجیح می دهید، به طور معمول ترجیحات خود را مانند آنچه مورد نیاز شماست و چه قیمتی را می توانید، تعیین کنید. سپس بر این اساس از بین انواع فوق انتخاب کنید.   سخن آخر بنابراین، دیدیم که نام دامنه و هاست چیست، چگونه آنها از یکدیگر متفاوت هستند، انواع مختلف، جوانب مثبت و منفی آنها و مواردی که هنگام انتخاب بین آنها باید در نظر داشته باشید را بررسی کردیم. در آخر باید در نظر داشت که این دامنه است که شما و سایتتان را معرفی می کند، پس از دامنه ای خوب استفاده کنید.  

نظر خود را درباره «آشنایی با سرویس های هاست و دامنه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با سرویس های هاست و دامنه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.