زمان مطالعه: 3 دقیقه
شماره شبا حساب بانکی

شماره شبا حساب بانکی

شِبا یا شماره حساب بانکی ایران، به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است.

دریافت شماره شبا در همه بانک ها در این مقاله از آسمونی برای شما کاربران گرامی توضیح داده شده است. هر شماره حساب بانکی (صرف نظر از آنکه متعلق به کدام بانک باشد)، قابل تبدیل به یک شماره حساب «شبا» خواهد بود. بزودی در تمام سامانه های پرداخت بین بانکی منحصرا از این نوع حساب استفاده خواهد شد.

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار شبا نامیده می شود،  شماره ای است 24 رقمی است. این شماره یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می کند.

مزایای شبا

شبا جایگزین شماره حساب های فعلی نمی شود ، بلکه به عنوان یک شماره ی استاندارد در کنار آن ها قرار می گیرد . برای هر حسابی که دارید ، می توانید یک شبا ی مخصوص به آن حساب دریافت کنید . شبا برای انواع حساب ها مانند جاری ، سپرده ، تسهیلات ، و نظایر آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد . وجود شبا مزایای زیر را برای مشتریان و بانک دربر دارد :

1- شبا  تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد . با دانستن شبا می توانید وجه را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید.

2- برای حواله هایی که از شبا در آنها استفاده می شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید. تمامی این داده ها در شبا وجود دارد.

3- اگر اشتباه یا سهوی در ورود شبا پیش آید، سامانه های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش می کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوای شبا به او اعلام می کند که اشتباهی رخ داده است و باید شبای وارد شده مجددا کنترل شود. این ساز و کار شبا امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

4- سامانه های حواله الکترونیکی کشور ساتنا و پایا بر اساس شبا فعالیت می نمایند. بنابراین دانستن شبای حساب برای انجام حواله بین بانکها برای همه مشتریان بانک ها ضرورت دارد. شکل و محتوا یک شماره شبا به صورت زیر دیده می شود:

IR27 0170 0000 0010 0324 2000 01

نکته 1: شبا از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل می شود که با یک فاصله از هم جدا شده اند. نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانک ها داشته و در واقع از آن ساخته می شود. سایر ارقام شامل انواع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده ی صحت (Check Digit) شبا هستند. مطابق با دستور العمل بانک مرکزی بانک ها مکلف هستند شبای تمامی حساب های مشریان خود را محاسبه و در اختیار آنها قرار دهند.

نکته 2: شما هم می توانید با مراجعه به شعبه، وب سایت اینترنتی یا خود پردازهای بانک خود و شبا ی حساب خود را دریافت کنید. شبای بین المللی: شبا در مبادلات بین المللی نیز کار برد مهمی دارد. شبا بر اساس استاندارد IBAN ایجاد شده است. در حال حاضر شبا در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد. شبای بین المللی با افزودن IR به شبای داخلی ساخته می شود.

تبدیل شماره شبا به شماره حساب

تبدیل شماره شبا به شماره حساب بسیار آسان است. در صورتی که شماره شبای حساب خود را بدانید می‌توانید با جدا کردن ده عدد آخر آن، شماره حساب خود را به دست آورید. به عنوان مثال در صورتی که شماره شبای شما به صورت IR27 0170 0000 0010 1324 2000 01 باشد شماره حساب شما به صورت زیر خواهد بود:

IR27 0170 0000 0010 1324 2000 01

عبارتی که با رنگ صورتی هایلایت شده است، شماره حساب بانکی خواهد بود. 

اما باید توجه داشت که عکس این قضیه صحیح نمی‌باشد. به این منظور که با داشتن شماره حساب نمی‌توانید شماره شبای خود را محاسبه کنید. در این خصوص توجه داشته باشید که برای دسترسی به شماره شبای خود می‌توانید یکی از مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی برخی از کارت‌های بانکی شماره شبا ذکر می‌شود.
  2. می‌توانید به بانک مربوطه مراجعه کرده و شماره شبای خود را دریافت کنید.
  3. شماره شبا درون دفترچه حساب وجود خواهد داشت.
  4. از طریق سیستم الکترونیکی بانک‌ها می‌توان با وارد کردن شماره کارت و یا شماره حساب، شماره شبا را به دست آورد.

دریافت کد شبا از بانک ها

بانک‌ها به منظور سهولت در دریافت کد شبا و عدم نیاز به مراجعه حضوری، قابلیت تبدیل شماره حساب به شماره شبا را به صورت آنلاین ایجاد کرده‌اند. شماره شبا بر روی برخی از کارت‌های اعتباری و دفترچه‌های افتتاح حساب وجود دارد. اما در صورتی که قابلیت دسترسی به آن‌ها وجود نداشته باشد، می‌توان از طریق سایت‌های متعلق به هر بانک، نسبت به تبدیل شماره حساب به شماره شبا اقدام کرد.

بانک آینده بانک اقتصاد نوین بانک پارسیان بانک پاسارگاد
پست بانک بانک تجارت بانک توسعه تعاون بانک توسعه صادرات
بانک خاورمیانه بانک دی بانک رسالت بانک رفاه
بانک سامان بانک سپه بانک سرمایه بانک سینا
بانک شهر بانک صادرات بانک صنعت و معدن بانک کارآفرین
بانک کشاورزی  بانک گردشگری بانک مسکن بانک ملت
بانک ملل بانک ملی بانک مهر ایران موسسه اعتباری نور
نظر خود را درباره «شماره شبا حساب بانکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شماره شبا حساب بانکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.