زمان مطالعه: 5 دقیقه
دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه های دولتی تراز اول ایران است که بسیاری از شخصیت های مشهور ایرانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه صنعتی شریف مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه صنعتی شریف شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه صنعتی شریف می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه صنعتی شریف بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه صنعتی شریف و تاریخچه دانشگاه صنعتی شریف و آدرس سایت دانشگاه صنعتی شریف می پردازیم.

معرفی دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور، در سطوح بالای علمی تاسیس گردید. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد.

  • تاریخچه دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف دانشگاهی دولتی واقع در خیابان آزادی تهران، ایران است. این دانشگاه در سال 1344 با نام دانشگاه صنعتی آریامهر بنیانگذاری گشت که پس از انقلاب اسلامی، در آبان 1358، به‌افتخار یکی از دانش‌آموختگان آن، مجید شریف واقفی، به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. دانشگاه صنعتی شریف در محله طرشت تهران در نزدیکی میدان آزادی واقع شده، و پردیسی نیز در جزیره کیش در خلیج فارس دارد. این دانشگاه بسیاری از بهترین دانشجویان ایران را جذب می‌کند. از 500 هزار نفری که هر ساله در کنکور پذیرفته می‌شوند، 800 نفر بالا می‌توانند وارد این دانشگاه بشوند. این مرکز به عنوان دانشگاه ام‌آی‌تی ایران خوانده شده‌است.
دانش‌آموختگان این دانشگاه سهم عظیمی از نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که در 50 سال گذشته تأسیس شده‌اند 400م است.

دانشکده های دانشگاه صنعتی شریف تهران

در بخش زیر دانشکده‌های دانشگاه به ترتیب تاریخ تأسیس ذکر شده‌اند:

  • 1345 دانشکده مهندسی برق
  • 1345 مهندسی شیمی *
  • 1345 دانشکده مهندسی مکانیک
  • 1345 دانشکده مهندسی و علم مواد
  • 1346 (مهندسی علوم)
  • 1346 فیزیک
  • 1346 ریاضی **
  • 1347 دانشکده شیمی
  • 1347 مهندسی صنایع
  • 1350 دانشکده مهندسی عمران
  • 1365 مهندسی کامپیوتر
  • 1374 گروه فلسفه علم
  • 1378 مهندسی هوافضا
  • 1378 دانشکده مدیریت و اقتصاد
  • 1385 مهندسی انرژی

* در سال 1379 با تأسیس رشته مهندسی نفت به مهندسی شیمی و نفت تغییر نام داد.
** در سال 1364با تأسیس دانشکده مهندسی کامپیوتر به دانشکده علوم ریاضی تغییر نام داد.

جایگاه دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف حدود 14.757 مقاله در همایشها و نشریات داخلی منتشر نموده است. که از این تعداد 1.974 مقاله ژورنالی و 12.783 مقاله کنفرانسی می باشد. نشریات و مجلات علمی تخصصی که در دانشگاهها به چاپ می رسند، یکی از معتبرترین منابع برای نشر آخرین دستاوردهای علمی هستند. بر اساس داده های ثبت شده در پایگاه مرجع مجلات ایران دانشگاه صنعتی شریف ناشر 6 ژورنال علمی معتبر است.

راهنمای ساختمان های دانشگاه صنعتی شریف

نقشه ساختمان های دانشگاه صنعتی شریف
نقشه ساختمان های دانشگاه صنعتی شریف

مجموعه ساختمانهای دانشگاه صنعتی شریف شامل فضاهای اختصاصی برای برگزاری کلاس‌های درس، آمفی تئاترها، کتابخانه، و چندین ساختمان برای رشته‌های مختلف است. هدف طراح در معماری این دانشگاه خلق فضایی سیال، جا دادن فضاهای مورد نیاز یک دانشگاه به اقتصادی‌ترین شکل ممکن، و در نهایت به چشم آمدن ساختمان‌های آن در کم‌ترین زمان ممکن است. ساختمان‌های این مجموعه به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند تا حیاط‌هایی بسته (حیاط‌های داخلی چهارگوش) ایجاد شود که این حیاط‌ها از طریق ستون‌ها و طاق‌ها از هم جدا می‌شوند و مرز بین آن‌ها مشخص می‌شود. این فضاها با ساختمان‌ها ترکیب می‌شوند که چنین ایده‌ای کاملا شبیه مدارس سنتی ایرانی است و بهره گیری از آجرهای قرمز رنگ ، معماری سنتی ایران را تداعی می نماید.
ساختمان ابن سینا به عنوان یکی از مهم ترین ساختمانها و نماد دانشگاه صنعتی شریف در سال 1354 توسط حسین امانت (آرشیتکت بناهای اصلی و اولیه دانشگاه) معماری و طراحی شد. این مکان در ابتدا ساختمان مجتهدی نامیده میشد و بعدها به ساختمان ابن سینا تغییر نام پیدا کرد. این ساختمان محل برگزاری کلاسهای آموزشی ، نمایشگاههای دوره ای و نیز گردهماییهای مناسبتی دانشجویی است.

  • مرکز خدمات آزمایشگاهی (آزمایشگاه مرکزی) دانشگاه صنعتی شریف

این مرکز برای ارائه خدمات آزمایشگاهی پیشرفته و متمرکز، هم به دانشجویان و استادان دانشگاه و هم دیگر پژوهشگران کشور راه اندازی شده‌است. این مرکز به مجموعه‌های میکروسکوپی، مشخصه یابی و آنالیز مجهز است.

  • کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف

کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف شامل کتابخانه مرکزی و 9 کتابخانه اقماری و تخصصی می‌باشد که هم‌زمان با تأسیس دانشگاه در سال 1344 کار خود را شروع کرد. کتابخانه مرکزی در ساختمان 5 طبقه دکتر مجتهدی واقع می‌باشد. کتابخانه‌های اقماری که کتابخانه شعب نیز نامیده می‌شوند شامل کتابخانه‌های زیر می‌باشند:

  1. کتابخانه مهندسی شیمی و نفت
  2. کتابخانه مهندسی و علم مواد
  3. کتابخانه گروه فلسفه علم
  4. کتابخانه ریاضی و صنایع
  5. کتابخانه بیوشیمی
  6. کتابخانه مدیریت
  7. کتابخانه فیزیک
  8. کتابخانه عمران
  9. کتابخانه برق

طبع گزارش سالانه کتابخانه مرکزی، در سال 1389 در کتابخانه مرکزی و شعب بیش از 25100 عنوان کتاب فارسی و بیش از 77700 عنوان کتاب لاتین چاپی وجود دارد. پایان‌نامه‌های فارسی و لاتین به تعداد بیش از 11300 عنوان، آرشیو نشریات لاتین و فارسی چاپی با بیش از 2200 عنوان به علاوه نشریات الکترونیکی که به بیش از 10000 عنوان می‌رسد و نیز منابع دیداری و شنیداری با بیش از 10000 عنوان منابع آفلاین سایر فقره‌های اطلاعاتی کتابخانه را تشکیل می‌دهد.

راه های تماس دانشگاه صنعتی شریف

آدرس تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف
تلفن 021-66164051 
وب سایت https://www.sharif.edu
  • کروکی دانشگاه صنعتی شریف

کروکی دانشگاه صنعتی شریف
کروکی دانشگاه صنعتی شریف
  • دسترسی به دانشگاه صنعتی شریف

آدرس و مسیر دسترسی از پایانه جنوب

مترو پایانه جنوب به سمت تجریش – ایستگاه امام خمینی – تعویض خط – خط 2 به سمت صادقیه – ایستگاه دانشگاه شریف
مترو پایانه جنوب به سمت تجریش – ایستگاه دروازه دولت – تعویض خط – خط 4 به سمت ارم سبز – ایستگاه دکتر حبیب اله
سامانه اتوبوس های تندرو (بی آر تی) – خط 4 به سمت پارک وی – ایستگاه توحید – خط 4 به سمت آزادی – ایستگاه دانشگاه شریف

آدرس و مسیر دسترسی از پایانه غرب (میدان آزادی)

مترو ایستگاه میدان آزادی – به سمت کلاهدوز – ایستگاه دکتر حبیب الله
سامانه اتوبوس تندرو (بی آر تی) – خط 1 به سمت تهرانپارس – ایستگاه دانشگاه شریف

آدرس و مسیر دسترسی از پایانه شرق

سامانه اتوبوس تندورو (بی آر تی) خط 1 به سمت آزادی – ایستگاه دانشگاه شریف
مترو تهرانپارس (دسترسی از طریق پایانه تاکسی ) – به سمت صادقیه – ایستگاه دانشگاه شریف

آدرس و مسیر دسترسی از میدان راه آهن

مترو میدان راه آهن – به سمت قائم – ایستگاه تئاتر شهر – تعویض خط به سمت ارم سبز – ایستگاه دکتر حبیب الله
بی آر تی خط میدان راه آهن تجریش – ایستگاه تئاتر شهر – تعویض خط به سمت میدان آزادی – ایستگاه دانشگاه شریف

نقشه متروی دانشگاه صنعتی شریف
نقشه متروی دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی شریف بر روی نقشه ها

گوگل مپ

بلد

نشان

نظر خود را درباره «دانشگاه صنعتی شریف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دانشگاه صنعتی شریف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.