زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران

بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران

نقالی ایرانی یا افسانه‌گویی ایرانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدت‌ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد. نقال کسی است که نقل حماسی می‌گوید و مضمون نقلهایش بیشتر پیرامون داستان شاهان و پهلوانان ایران زمین است. سید مصطفی سعیدی یکی از نقالهای قدیمی ایرانی است که در این مقاله از آسمونی به زندگی نامه او می پردازیم.
سید مصطفی سعیدی - Seyed Mostafa Saeedi
سید مصطفی سعیدی - Seyed Mostafa Saeedi
سید مصطفی سعیدی - Seyed Mostafa Saeedi

مرشد سید مصطفی سعیدی، مرشد و شاهنامه خوان و نقال پیش کسوت از جمله چهره های نامی عرصه نقالی و منقبت خوانی و مداحی است. نوشته زیر را مطلع و گردآورنده، فولکلور و فرهنگ ایران، خانم فاطمه حبیبی زاده،نوشته اند که می خوانید.

سایت آسمونی : در سه سالگی مادرش را از دست داد. پدرش از زادگاهش هجرت کرد و به بروجرد رفت. آنجا در محله امامزاده قاسم با زن بیوه ای که آن هم چهار فرزند داشت ازدواج نمود. خودش می گوید: «در اینجا بود که طعم تلخ نامادری و بیداد زن پدر پروبال من و سه برادرم را سوزاند و خاکستر نمود.» از درس و مدرسه خبری نبود، در هفت سالگی کتاب اول ابتدایی را با هزار مشقت تهیه کرد و به هر کس می رسید با التماس کلمه ای می پرسید. شبها کتابش را زیر سر می گذاشت که از دسترس زن پدر در امان باشد اما صبح می دید کتابش پاره شده، از پا نمی نشست و کتاب دیگری تهیه می کرد و ادامه می داد، بدین ترتیب خواندن و نوشتن را آموخت، در نه سالگی پدرش او را به دست استادی به نام سید مهدی صفوی پور سپرد. مدت سه سال همراه او نیمی از ایران را زیر پا نهاد، (اکنون مدفن این استاد فرهیخته در همدان است).

بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران
بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران

در سن یازده سالگی چنان در روضه خوانی و وعظ پیش رفت که عملاً بالای منبر قرار گرفت و به سخنرانی، روضه خوانی و موعظه پرداخت . در سیزده سالگی به قهوه خانه حاجی عباس شاخه نبات در بروجرد نقالی می کرد به طوری که در چهارده سالگی به نقال حنجره ارغوانی ملقب شد. در پانزده سالگی از بروجرد به ملایر رفت و چنان غوغایی برپا کرد که هنوز هم مردم ملایر از آن دوره یاد می کنند. در شانزده سالگی نوشتن طومار شاهنامه را آغاز، اما نیمه کاره رها نمود چون امیدی به چاپ آن نداشت، در هفده سالگی به زادگاهش اراک رفت در آنجا استقبالی فراوان از او شد .

seyed-mostafa-saeedi
seyed-mostafa-saeedi

در نوزده سالگی ازدواج نمود ازدواجی که فرجام خوشی نداشت ثمره این ازدواج سه پسر و سه دختر بود. در بیست سالگی به سربازی اعزام شد، پس از آن به اراک بازگشت و دوباره نقالی را آغاز نمود. سال چهل و یک به خرم آباد رفت و مدت نه سال در این شهرنقالی می کرد. از پاتوق های او قهوه خانه های حاج سید رحم خدا، حاج علی فرح مند و شمشیر آباد، قهوه خانه درشکه چی ها و قهوه خانه مشهدی قربانی بود. بعد به دورود رفت و مدت دو سال در این شهر هم نقل می گفت و هم منبر می رفت، پاتوق نقالی اش نیز قهوه خانه شادروان فرخ فال و مرحوم دادامراد بود.

پورتال آسمونیپورتال آسمونی : سپس به بروجرد بازمی گردد و در قهوه خانه سید نور الدین پرچمدار و قهوه خانه حسن داروغه نقل می گوید. مدت سی سال در بروجرد می ماند و پس از جدایی ناخواسته از همسرش به روستای یکه دانگه که پیشتر در آنجا منبر می رفت کوچ می کند (روستایی که تا به امروز در آن ساکن است). «در اینجا همسری اختیار کردم که در پرهیزکاری سرآمد روزگار است و از ایشان خداوند چهار دختر و دو پسر به من عطا فرمود که آنها نیز از مادرشان در عبادت کمتر نیستند و خداوند به من نظر لطف فرمود و جان سوخته این حقیر را سبز، بنده هم شکرگزار نعمتش هستم.» در دیداری با دکتر جابر عناصری به سفارش ایشان نوشتن طومار شاهنامه را از نو آغاز می کند، طوماری که شروعش آغاز شاهنامه و پایانش حمله اسکندر به ایران است. هم اکنون این طومار در قالب دو کتاب ارزشمند و سترگ به چاپ رسیده. آسید قریب به هفتاد سال سن دارد و قریب به شصت سال از عمرش را به نقل و منقبت و وعظ و خطابه پرداخت. «با بودن این همه وسایل سرگرم کننده باز هم مردم می آیند و به گفتار این حقیر بی بضاعت گوش داده و از شاهنامه لذت می برند.

بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران
بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران

حال بنده نمی دانم چه سری در گفتار فردوسی است که هرگز کهنگی ندارد مدت سی سال در یک مکان و سی بار داستان را از اول تا به آخر بیان کنی و کسی نگوید من سی بار است که این داستان را شنیده ام به عقیده شما آیا سزاوار نیست چنین کتابی در کتابخانه ها باشد و ما فقط نام شاهنامه را بشنویم به امید روزی که هر خانواده در خانه اش کتاب شاهنامه را مانند درس همیشگی به کودکان خود بیاموزد زیرا درس اخلاق، جوانمردی و راستگویی، امانت داری، ناموس پرستی، وطن پرستی، خداشناسی همه و همه اینها در این کتاب ارزشمند مثل خون در رگ انسان جاری است. بنا به اعتراف صدها نفر که خودشان به این حقیر گفته اند که ما راه درست زندگی را در پای سخنان تو یاد گرفتیم و از راه خطا بازگشتیم؛ حمل بر خودستایی نشود یک نقال اول چیزی را که باید داشته باشد تقوی است.علمی که پیش عالم بی عمل است مانند چراغ باشد اندر کف کور.همان داستان زنی که به رسول خدا(ص) عرض کرد بچه من خرما زیاد می خورد فرمود: فردا بیا. روز بعد پیامبر عظیم الشأن فرمود بچه جان خرما نخور، مادر گفت: چرا دیروز نفرمودی؟ فرمود: چون که خود خرما خورده بودم.»

seyed-mostafa-saeedi
seyed-mostafa-saeedi

هم اکنون آسید با کوله باری از تجربه و گنجینه ای عظیم در سینه مملو از روایات، نقل ها، قصه ها، افسانه ها، اشعار، مسأله ها، مناقب، ذکرها، مدح ها، پند و حکمت و اندرز، مثل، خطابه و...، در روستای یکه دانگه با همسر و فرزندانش روزگار سپری می کند، وی در چند سال اخیر در جشنواره های مهمی در تهران شرکت جسته از جمله جشنواره دوسالانه نمایش های آیینی سنتی، جشنواره موسیقی آیینی، نخستین همایش منقبت خوانان و....

آسمونی : امید که این نام آور بازمانده از آخرین نسل نقالان عمر دراز یابد تا با بودنش بدانیم که نقالی هنوز هنری میرا و متروک نشده و جوانان با همت این پرچم افراشته را از پیشکسوتان بگیرند و برافرازند تا هرگز فراموش نشود. امید که کار نقالان را پاس بداریم و هنرشان را ارج بگذاریم. وی هم اکنون یکی از ارکان اصلی و مهم آیین ماهانه شاهنامه خوانی و نقالی شاهنامه در دورود می باشد که چهار شنبه های آخر هر ماه بصورت مستمر و منظم در سینما کیهان دورود برگزار می شود  .

نظر خود را درباره «بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سید مصطفی سعیدی، قدیمی ترین نقال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.