زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی

زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی

زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی به گزارش آسمونی سید محمد حسن الهی طباطبایی (متولد 1286ش درگذشته 1347ش) از...

زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی

زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی
زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی

به گزارش آسمونی سید محمد حسن الهی طباطبایی (متولد 1286ش درگذشته 1347ش) از عرفای معاصر شیعه است. او برادر سید محمدحسین طباطبایی است. همچنین او شاگرد سید علی قاضی طباطبایی و مرتضی طالقانی بوده‌است.

خانواده سید محمدحسن الهی طباطبایی

وی از نوادگان عبدالوهاب تبریزی که نسب وی هم به حسن مثنی ابن حسن مجتبی می‌رسد.

جد سید محمدحسن الهی طباطبایی

محمد تقی قاضی طباطبایی (متوفی 1220 یا 1222 هجری قمری) جد سوم محمد حسن الهی است. آیت‌الله میرزا علی آقا قاضی در این شخص با نامبرده و برادرش علامه طباطبایی اشتراک نسب دارد.

پدر سید محمدحسن الهی طباطبایی

محمد قاضی طباطبایی (پدر محمد حسن الهی) خود از روحانیان شهر تبریز بوده که با خانواده یحیوی تبریز وصلت کرد و اولین ثمره این پیوند محمد حسین طباطبایی نامیده می‌شود.

همسر سید محمدحسن الهی طباطبایی

سید محمدحسن در سنین جوانی با دختر سید محمدباقر قاضی خواهر سید محمدعلی قاضی طباطبایی ازدواج کرد که ثمره این پیوند یک فرزند پسر به نام سید محمد الهی و سه دختر است. یکی از دخترانش در سن 18 سالگی به دلیل بیماری درگذشت که سید محمدحسن را بسیار متأثر ساخت. اما او در این مصیبت صبر پیشه ساخت و کوچکترین حالت گله و شکایت از خویش نشان نداد. دختر دیگر ایشان با آقای سلماسی (از بازرگانان تبریز) ازدواج کرد و دختر کوچکتر ایشان نیز همسر آقای دکتر عبدالحمید شهیدی می‌باشد.

تولد تا کودکی سید محمدحسن الهی طباطبایی

محمد حسن الهی در سال 1285 هجری شمسی در تبریز متولد شد. 18 ماهه بود که مادرش و 4 ساله بود که پدرش را از دست داد. سرپرستی و نظارت بر اموال و زندگی او و برادرش در منزل پدری واقع در خیابان مسجد کبود تبریز به یکی از محترمین خانواده پدری سپرده شد. او دوازده ساله بود که درس و کتاب را شروع کرد و به همراه برادر به مکتب رفت.

استادان سید محمدحسن الهی طباطبایی

از استادان محمدحسن الهی سید ابوالحسن اصفهانی، محمدحسین نائینی، سید حسین بادکوبه‌ای را می‌توان نام برد. او همچنین از شاگردان سید علی قاضی طباطبایی و مرتضی طالقانی بوده‌است.

شاگردان سید محمدحسن الهی طباطبایی

محمدعلی ارتقایی و میرزا موسی تبریزی از شاگردان وی بودند که نقل‌های زیادی از روابط ایشان در کتاب‌های متعدد وجود دارد.

حسن حسن‌زاده آملی از دیگر شاگردان اوست که در مورد استادش چنین می‌نویسد:

«نکته‌ای بلند از استادم شادروان جناب علامه آقا سید محمد حسن الهی طباطبایی تبریزی به یادگار دارم، روزی در مزار شیخان قم به حضور مبارکش افتخار تشرف داشتم و هیچ‌گاه در محضر فرخنده اش یک کلمه از دنیا گله و شکوه‌ای و حرف کم و زیاد مادی نشنیدم. فرمود: آقا! انسان‌ها همچون معادن هستند باید آن‌ها را استخراج نمود. غرض آن جناب اینکه همچنان که کوه‌ها دارای معادن طلا، نقره، الماس، فیروزه و غیره هستند، انسان‌ها دارای معادن گوناگون حقایق و معارفند. باید هر کسی کوه وجودش را بشکافد و آن معادن را استخراج کند. یعنی در روانشناسی بکوشد تا آب زندگی از او بجوشد، البته این سخن را عمق دیگر است.»

وفات سید محمدحسن الهی طباطبایی

محمدحسن الهی در روز دوشنبه بیستم خردادماه 1347 خورشیدی (سیزدهم ربیع‌الاول 1388 قمری) درگذشت و در مقبره‌ای معروف به " «ابو حسین»" در شهر قم به خاک سپرده شد.

نظر خود را درباره «زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه سید محمدحسن الهی طباطبایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.