معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!

معرفی تیمهای لیگ برتر /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

عزم جزم سپیدرود برای سقوط با کمک خداداد!

 

قهرمانی تیمی از دسته دو در مسابقات بین المللی

به گزارش ورزشی آسمونی  ، سال 1356 سالی درخشان برای فوتبال ایران و باشگاه سپیدرود رشت بود. در آن سال فوتبال ایران برای نخستین بار به جام جهانی صعود کرده بود. شرایط فوتبال چنان ایده آل بود که وقتی مسوولان برگزاری « جام آقاخان» در بنگلادش از ایران خواستند تا نماینده ای را برای حضور در این مسابقات معرفی کند، تیم دسته دومی سپیدرود برای حضور در این مسابقات معرفی شد. در آن زمان فریدون عسگرزاده سرمربی، احمد صومی مربی و غلامرضا صومی سرپرست و مدیر باشگاه بودند. سپیدرود با نفراتی چون جاوید جهانگیری، جمشید محمدی، رضا مسافری، کاوه کاویانپور ، محمد قاسمی، محمد احمد پور، سیروس جوشری، جمشید پذیرا، رسول حقدوست، حسین کامیاب، محمدرضا شیدفر و.. در این رقابت ها شرکت کرد و نتایج زیر را به دست آورد:

سپیدرود 2–1 تیم ملی هندوستان سپیدرود 2–1 تیم ملی سری‌لانکا سپیدرود 1–0 محمدان بنگلادش سپیدرود 4–0 منتخب بنگلادش سپیدرود 2–0 ودای داکا

به این ترتیب تیم دسته دویی کشورمان در این مسابقات قهرمان شد تا کیهان ورزشی بنویسد:« حالا فوتبالمان به جایی رسیده که حتی یک تیم دسته دویی هم جام می آورد.»

این بزرگ ترین افتخار سپیدرود در طول حیات این باشگاه بود.

sepidrood
sepidrood

تیمی در سبزه میدان رشت

در دهه 40 شمسی، «سلامت بخش» نام یک باشگاه بدنسازی و کشتی زورخانه ای بود، نامی از روی اسم موسس باشگاه گرفته شده بود. این باشگاه در محل سبزه میدان رشت قرار داشت. در آن ایام، غلامرضا صومی با سلامت بخش در ارتباط بود و در باشگاه وی فعالیت می کرد. در اواسط دهه 40 صومی تصمیم گرفت تا یک تیم فوتبال با نام سلامت بخش تاسیس کند و این تیم را به مسابقات محلات رشت بفرستد. به این ترتیب در سال 1347 این تیم شکل گرفت و با موفقیت در مسابقات محلات، به لیگ باشگاه های رشت صعود کرد. در آن زمان در رشت تیم هایی نظیر تاج رشت، ایرانمهر، همایون، دارایی، سلامت بخش و پاس حضور داشتند و در لیگ انزلی هم تیم هایی مانند گیو، تاج، گمرک و خسرو پرویز حضور داشتند.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!

از سلامت بخش به سپیدرود

به گزارش آسمونی ، تیم تاج رشت در آن زمان مثل سایر شعبه های تاج تهران، از پیراهن آبی استفاده می کرد. همین مساله سبب شد که باشگاه جدید التاسیس رشت از رنگ قرمز برای خود استفاده کند. در سال 1352 قرار بر این شد تا لیگ متمرکز در کشور برگزار شود؛  برای این منظور قرار شد که مسابقات انتخابی برای حضور در لیگ تخت جمشید انجام شود تا دوازده تیم به لیگ دسته اول تخت جمشید راه یابند. از این رو نمایندگان استان ها که موقعیت و امکانات بهتری نسبت به بقیه داشتند در یک دوره مسابقه منطقه ای باهم مسابقه می دادند تا دوازده تیم برتر به لیگ تخت جمشید صعود کنند. قهرمان منطقه انزلی، ملوان و قهرمان رشت، تاج رشت بودند که به این مسابقات راه یافتند. ملوان به منطقه جنوب رفت و به عنوان تیم سوم به لیگ یک تخت جمشید صعود کرد.

تاج رشت هم در بازی های منطقه شمال که در رشت برگزار شد نتوانست سهمیه کسب کند و تاج تهران و ماشین سازی از این منطقه صعود کردند.

sepidrood
sepidrood

تلاش برای حضور در دسته دوم

لازم بود که فرآیند حرفه ای سازی برای تک تک تیمهای خواهان شرکت در این لیگ انجام شود. صومی هم نام تیم را به سپیدرود که برگرفته از دومین رود ایران یعنی سفیدرود بود تغییر داد. پس از آن تقریبا تمام بازیکنان سلامت بخش به سپیدرود منتقل شدند. مساله ای که موجب شد هواداران تیم بیشتر شده و این تیم به مسابقات انتخابی لیگ دو در رشت پا گذارد.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!


سپیدرود در فینال رقابت های انتخابی در رشت، نتیجه را مقابل پپسی واگذار کرد، اما چون پپسی امکانات لازم نظیر زمین بازی، زمین تمرین و تماشاگر را نداشت از سوی ناظر فدراسیون رد صلاحیت شد تا سپیدرود راهی لیگ دو تخت جمشید شود. در آن زمان سرمربی گری تیم بر عهده مجید شاملو بود؛ اما در نخستین حضور سپیدرود در سال 53 توفیقی حاصل نشد.

sepidrood
sepidrood

حسرتی همیشگی

در آن سال ها تعداد 10 تیم در لیگ دو حضور داشتند که یک تیم از تهران و یک تیم از شهرستان به لیگ یک صعود می کردند تا سال 56 که این قانون برداشته شد و دو تیم اول و دوم مستقیم به مسابقات راه پیدا می کردند و تعداد تیم ها هم به 12 تیم افزایش یافت. در همان زمان گفته شد که پاره ای ناداوری ها سبب شد که سپیدرود شانس صعود به لیگ تخت جمشید را به تیمهای ابومسلم و رستاخیز واگذار کند. اما رییس فدراسیون به نماینده رشت قول داد که اگر قهرمان جام آقاخان شوند، سهمیه لیگ را افزایش خواهد داد. سپیدرود کاپ طلای مسابقات را به ایران آورد. به گزارش آسمونی ، هواداران این تیم در رشت جشن عظیمی به راه انداختند و بلافاصله صومی و عسگرزاده جام آقاخان را به تهران و نزد کامبیز آتابای رئیس فدراسیون فوتبال و رضا پهلوی بردند و جام را به فدراسیون فوتبال ایران تقدیم کردند. امّا مسئولان فدراسیون به علت نبود امکانات کافی برای 18 تیمی کردن مسابقات از راهیابی سپیدرود رشت به لیگ دسته اول تخت جمشید(لیگ برتر کنونی) خودداری کردند .

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!

حرکت آسانسوروار

بعدها و در دوران برگزاری جام آزادگان هم سپیدرود در حسرت حضور در لیگ باقی ماند. تنها در فصل 72-71 بود که این تیم در دسته اول آزادگان حضور یافت و با 2 برد، 3 مساوی و 9 شکست، با مربیگری حسن روشن راهی دسته دوم مسابقات شد. این تیم در فصل 75-76 تا یک قدمی صعود به لیگ یک پیش رفت اما سرنوشت صعود سرخ پوشان به دست چوکا تالش افتاد. چوکا که حتی درصورت مساوی با فجر سپاسی سپیدرود را راهی لیگ یک می کرد، یک بر صفر مغلوب سپاسی شد تا فجر سپاسی به لیگ یک برود و سپیدرود از صعود باز بماند. سالهای بعدی نیز به شکلی آسانسوروار سپری شد.

این تیم تقریبا همواره در سطح 3 فوتبال ایران حضور داشت و دو بار ناچار شد امتیاز تیمهای هم استانی را خریداری کند تا بتواند در لیگ 2 فصلهای 87-86 و 94-93 حضور پیدا کند.

sepidrood
sepidrood

کاری که عزیزی قطعا می تواند انجام دهد!

به گزارش آسمونی ، تنها در دو فصل اخیر بود که این تیم با علی نظرمحمدی یک باره از لیگ 2 به لیگ یک و از آنجا راهی لیگ برتر شد. اما از آنجا حضور این چنینی خیلی برای مسوولان این تیم ثقیل بود، آنها از فصل قبل دست به هر کاری زدند تا یک بار دیگر سپیدرود را راهی دسته های پایین کنند. علی نظرمحمدی با آن کارنامه درخشان، جای خود را در فصل گذشته به امیدرضا روانخواه و علی کریمی داد و وقتی سپیدرود با آنها سقوط نکرد، این بار اختیار کار به خداداد عزیزی سپرده شد. مردیکه ناکامی ها، سقوط ها و حواشی ها به عنوان مربی، خیلی بیشتر از افتخاراتش به عنوان بازیکن است!

معرفی تیم های لیگ برتر

منبع: اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سپیدرود رشت ; عزم جزم برای سقوط با کمک خداداد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.