زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!

تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!

فرار مالیاتی بلای جان اقتصاد ایران است! اگر نمیدانید فرار مالی دقیقا چیست باید بدانید که به هر نوعی از تلاش...
فرار مالیاتی بلای جان اقتصاد ایران است! اگر نمیدانید فرار مالی دقیقا چیست باید بدانید که به هر نوعی از تلاش غیر قانونی برای فرار از پرداخت مالیات فرار مالیاتی می گویند. متاسفانه این پدیده ریز و درشت هم ندارد و از روش های مختلفی انجام می شود.

فرار مالیاتی به این معنی است که مودی مالیاتی یا بدهی مالیاتی خود را نا دیده می گیرد یا کمتر از میزانی که موظف به پرداخت آن است پرداخت کند.

جالب است بدانید که در کنار این مفهوم، عبارت دیگری با نام اجتناب از مالیات هم وجود دارد. اجتناب مالیات در واقع رفتاری قانونی برای پرداخت مالیات کمتر است، اما فرار مالیاتی روش های غیر قانونی برای کاهش یا پرداخت نکردن مالیات محسوب می شود.

طبق آمارهای منتشر شده در سال 96 بیست و پنج الی چهل هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی رخ داده است. بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی حتی نسبت به مجازات های فرار مالیاتی آگاهی کافی ندارند. مجازات شرکت ها و افراد عادی در زمینه فرار مالیاتی البته کمی متفات است.

تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!
تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!



مجازات فرار مالیاتی برای افراد عادی و شرکت ها

مجازات اشخاص عادی که مالیات خود را پرداخت نمی کنند به این ترتیب است:
  1. حبس از 6 ماه تا 2 سال، جریمه نقدی از 2 تا 8 میلیون تومان، 31 تا 74 ضربه شلاق، محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال، انتشار حکم محکومیت در رسانه ها
  2. پرداخت مالیات تعیین شده به همراه جریمه
  3. جبران ضرر و زیان وارد شده به دولت
مجازات شرکت ها و موسساتی که دست به فرار مالیاتی می زنند هم به این ترتیب است:
  1. ممنوعیت فعالیت شغلی از یک تا چند شغل به مدت 6 ماه الی 2 سال
  2. ممنوعیت صدور برخی اسناد تجاری
البته لازم به ذکر است که در مجموعه ای که فرار مالیاتی انجام می شود، علاوه بر شرکت مورد نظر، شخصی که در هر سمت در مجموعه مورد نظر فرار مالیاتی انجام می دهد نیز به طور جداگانه مجازات می شود.

در مجموع با توجه به مجازات سختی که برای فرار مالیاتی در نظر گرفته می شود پیشنهاد می کنیم هرگز به سراغ این موارد نروید و با بهره گیری از خدمات مشاورین مالی با تجربه از پرداخت مالیات اضافی خودداری کنید.

sepidarsystem
sepidarsystem



عدم آگاهی، مهمترین دلیل فرار مالیاتی

اگر بخواهیم به علت های فرار مالیاتی دقت کنیم عوامل زیادی مثل نرخ مالیات، پیچیدگی قوانین، تورم، اخلاق مالیاتی، بیکاری و تعرفه کالا و خدمات تنها چند مورد از موارد بسیاری هستند که توجه را جلب می کنند، اما فقط همین نیست.

عدم آگاهی همیشه باعث ایجاد بزرگترین مشکلات می شود. بسیاری از مجموعه ها در مورد اصول تنظیم اظهارنامه مالیاتی آگاهی کافی را ندارند و همین مسئله باعث افزایش مالیات پرداختی و در نهایت تلاش برای فرار مالیاتی می شود.

این در حالی است که اگر مجموعه های مختلف از اصول تنظیم اظهارنامه مالیاتی آشنا باشند و این موارد را در تنظیم اظهارنامه مالیاتی رعایت کنند می توانند مالیات پرداختی را تا حد زیادی کاهش دهند. بزرگترین اشتباهاتی که در تنظیم اظهارنامه مالیاتی انجام می شود و روی مبلغ مالیات تاثیر می گذارند شناخت معافیت های مالیاتی و تعیین دارایی های ثابت هستند.

تعیین دارایی ثابت

سازمان امور مالیاتی با اشاره با اهمیت اخذ مالیات از عایدی سرمایه 7 نوع دارایی که مشمول مالیات می شوند را مشخص کرده است. در واقع دریافت این مالیات با هدف توزیع درآمد عادلانه و بازتوزیع ثروت در جامعه انجام می شود. تعیین دارایی ثابت یکی  دیگر از راه هایی است که اگر به درستی و توسط کارشناس خبره انجام گیرد می تواند باعث کاهش مالیات پرداختی شود. معمولا برای دارایی ثابت مالیات تعیین می شود، اما با توجه به میزان استهلاک این دارایی ها از میزان مالیات آن کاسته می شود.

تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!
تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!



شناخت معافیت های مالیاتی

در همه کشورها مردم باید در ازای منابع درآمد یا سرمایه خود مالیات به حکومت پرداخت کنند. معافیت مالیاتی به این معنی است که درآمدی که قابلیت مالیات گرفتن از آن وجود دارد کاهش پیدا کند. در واقع معافیت مالیاتی به معنی بخشودگی مالیات است. این کار به هیچ وجه غیر قانونی نیست و بر اساس سیاست های حمایتی حکومت مشخص می شود. معافیت های مالیاتی ممکن است کامل انجام شوند یا شامل بخشی از موارد باشد. معافیت مالیاتی انواع مختلفی دارد.

در حال حاضر حدود 14 ماده قانونی توسط سازمان امور مالیاتی مورد تایید قرار می گیرد که به واسطه آن ها می توان از پرداخت مالیات اجتناب کرد. البته هر کدام از این ماده قانون ها شامل تبصره هایی هم هستند.

 
نظر خود را درباره «تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی ، بهترین روش برای کاهش مالیات! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.