معرفی تیمهای حاضر در جام ملت های آفریقا /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

شیرهای ترانگا و خاطرات دست نیافتنی 2002

سنگال در یک نگاه

لقب: شیرهای ترانگا بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون فوتبال سنگال(Fédération Sénégalaise de Football) مربی: آلیو سیسه بیشترین بازی ملی: هنری کامارا(99 بازی ملی) بیشترین گل ملی: هنری کامارا(29 بازی ملی) استادیوم ملی: استاد لئوپولد سدار سنگور علامت اختصاری در فیفا: SEN اولین بازی ملی: سنگال فرانسه(2-1) گامبیای بریتانیا( 1959؛ گامبیا) بهترین برد: سنگال(7-0) جزایر موریس( 9 اکتبر 2010؛ داکار- سنگال) بدترین شکست: سنگال(0-11) چکسلواکی( 2 نوامبر 1966؛ پراگ- چکسلواکی) رتبه در فیفا: 28 بهترین رتبه: 23( نوامبر 2017) بدترین رتبه: 99( ژوئن 2013)

senegal-national-football-team
senegal-national-football-team

به گزارش آسمونی ، فوتبال سنگال در مقایسه با چهار سال قبل لحظه های شیرینی را سپری می کند. چهار سال قبل تیم در صعود به جام جهانی ناکام ماند و بدتر آن که اندکی قبل از آن، به ضعیف ترین عنوان تاریخ خود در رنکینگ فیفا دست یافت. در آن ایام به نظر می رسید اتفاقات مربوط به جام جهانی 2002 به خاطرات و افسانه ها پیوسته اند. در چنان شرایطی کسی تصور نمی کرد که روز 10 نوامبر 2017، روز بازگشت به جام جهانی باشد. جایی که شیرهای ترانگا با برتری(2-0) مقابل افریای جنوبی به جام جهانی صعود کردند.  

چهارمی آفریقا برای تیم ملی چهار ساله

کشور سنگال در چهارم آوریل 1960 موفق شد استقلال خود را از استعمار فرانسه به دست آورد. فدراسیون فوتبال این کشور نیز بلافاصله در سال 1960 آغاز به کار کرد و تیم ملی سنگال نیز در 31 دسامبر 1961 در دیداری دوستانه مقابل داهومی( بنین امروزی) به میدان رفت و (2-3) شکست خورد. به گزارش آسمونی ، در همان ایام رقابت های انتخابی جام جهانی 1962 در قاره های مختلف برگزار شد اما خبری از شیرها در انتخابی آفریقا نبود. در سال 1965 شیرهای ترانگا موفق شدند عنوان چهارم رقابت های قهرمانی آفریقا را از آن خود کنند. عنوانی که تا سال 1990 تکرار نشد و هنوز هم بهترین عنوان تاریخ سنگال در جام ملت های آفریقا محسوب می شود.  

رویایی دست نیافتنی

انتخابی جام جهانی 1966 با تحریم گسترده افریقایی ها روبه رو شد و سنگال اولین بار حضور در انتخابی جام جهانی را در مقدماتی سال 1970 تجربه کرد. این تیم در مرحله حذفی مقابل مراکش ایستاد. در خانه(2-1) برد و در مراکش(1-0) بازنده شد تا کار دو تیم به دیدار سوم کشیده شود. در اینجا مراکش(2-0) پیروز شد و حرکت خود را به سوی جام جهانی آغاز کرد. چهار سال بعد باز هم این دو تیم در اولین مرحله انتخابی حریف یکدیگر شدند و این بار مراکش (2-1) پیروز شد. در انتخابی جام جهانی 1978 نوبت به توگو بود که همین نتیجه را کسب کند و شیرها باز هم از رسیدن به دور دوم انتخابی باز ماندند. مراکش در انتخابی 82 سنگال را (1-0) شکست داد و آنگولا در مقدماتی جام جهانی 1990 پس از تساوی(1-1) در ضربات پنالتی شیرها را از مرحله اول انتخابی جام جهانی حذف کرد. حتی صعود به دور دوم انتخابی جام جهانی برای سنگال به رویایی دست نیافتنی بدل شده بود.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

لوگوی فدراسیون

سنگال، پل پیروزی مراکش

پس از یک دوره غیبت در انتخابی جام جهانی، سنگال در جام جهانی 1994 توانست سد مرحله گروهی را شکسته و در یک قدمی جام جهانی قرار گیرد. شیرهای ترانگا در مرحله گروهی در کنار تیمهای گابن، موزامبیک و موریتانی قرار گرفتند. کنار کشیدن موریتانی سبب شد که هر تیم تنها 4 بازی انجام دهد و سنگال با 3 برد و یک باخت راهی دور بعد شد. در مرحله نهایی انتخابی، شیرها در کنار مراکش و زامبیا حرفی برای گفتن نداشتند و تنها یک امتیاز از زامبیا گرفتند. همین امتیاز سبب شد که مراکش به جای زامبیا راهی جام جهانی شود! چهار سال بعد باز هم سنگال در حسرت مرحله دوم انتخابی جام جهانی ماند. این بار هم با شکست (3-2) برابر یک حریف قدیمی دیگر؛ توگو!  

صعود به جام جهانی به لطف تفاضل گل

به گزارش آسمونی ، اولین صعود سنگال به جام جهانی در سال 2002 رقم خورد. تیم برای رسیدن به مرحله گروهی انتخابی در قاره افریقا کار خود را با یک برد(1-0) و تساوی(1-1) با بنین آغاز کرد. به این ترتیب سنگال با تیمهای مراکش، مصر، الجزایر و نامیبیا همگروه شد. از این جمع تنها یک تیم پس از هشت بازی راهی جام جهانی می شد. وقتی تیم در روز نخست در خانه برابر الجزایر(1-1) کرد و آن گاه در زمین مصر(0-0) متوقف شد، کسی امیدی برای شاگردان برونو متسو قائل نبود. تساوی(0-0) با مراکش در سومین دیدار، سنگال را بیش از پیش از جام جهانی دور کرد. اما در ادامه ناگهان تیم صاحب 4 برد از 5 مسابقه خود شد. از جمله مقابل نامیبیا(4-0) و (5-0)، الجزایر(3-0) و مراکش(1-0). باخت(1-0) از مصر امتیاز سنگال و مراکش را برابر کرد و سنگال با تفاضل گل برتر راهی جام جهانی شد.

سادیو مانه ستاره تیم
سادیو مانه ستاره تیم

سادیو مانه ستاره تیم

بزرگ ترین شگفتی در اولین حضور

قرار بود سنگال زنگ تفریح بزرگان در جام جهانی 2002 باشد. وقتی طبق قرعه مقرر شد که دیدار افتتاحیه در استادیوم جام جهانی سئول، این تیم مقابل فرانسه قهرمان دوره قبل مسابقات قرار گیرد، کسی شانسی برای سنگال قائل نبود. حتی با این که اکثر بازیکنان این تیم، در تیمهای درجه 2 و 3 لیگ فرانسه حضور داشتند. روز 31 می و از ساعت 20:30 بازی دو تیم با قضاوت علی بوسیم اماراتی آغاز شد و پس از سی دقیقه ناکامی فرانسه در گلزنی، این « پاپه بوبا دیوپ» سنگالی بود که با گل خود 62561 تماشاکر حاضر در ورزشگاه را شوکه کرد. در ادامه مسابقه فرانسه کمتر بختی برای گلزنی یافت زیرا سیستم دفاعی سنگال تسخیرناپذیر بود. توپ به تیر دروازه هم خورد ولی گل نشد و سرانجام این سنگال بود که در اولین حضور خود در جام جهانی، یکی از بزرگ ترین شگفتی های جام را رقم زد.  

یک نیمه تا صعود به دور دوم

به گزارش آسمونی ، سنگال در ادامه مسابقات هم روند درخشان خود را حفظ کرد. روز ششم ژوئن و در ورزشگاه دائه جو، هرچند این تیم گل اول را از دانمارک خورد اما در دقیقه 52 با گل سلیف دیائو بازی را(1-1) کرد. دیائو در ادامه در دقیقه 80 اخراج شد ولی با این تساوی سنگال در آستانه صعود به مرحله بعد قرار گرفت. وقتی این تیم طی 38 دقیقه نخست بازی با اروگوئه توسط خلیلو فادیگا( پنالتی-20) و بوبا دیوپ( 26 و 38) حریف را گلباران کرد، دیگر کسی در صعود سنگال تردیدی به خود راه نداد. اما.

معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ سنگال ; شیرهای ترانگا و خاطرات دست نیافتنی 2002
معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ سنگال ; شیرهای ترانگا و خاطرات دست نیافتنی 2002

نبردی پایاپای با صدرنشین گروه مرگ

در نیمه دوم همه چیز تغییر کرد. یک گل دقیقه 46 هیجان بازی را بازگرداند و در دقیقه 69 اختلاف به حداقل رسید. وقتی در دقیقه 88 کار به تساوی کشیده شد، اروگوئه خود را در آستانه صعود دید اما گل چهارم این تیم هرگز به ثمر نرسید! سنگال به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله بعد شد و در برابر سوئدی ایستاد که صدرنشین گروه مرگ شده بود. سوئد خیلی زود در دقیق 11 به گل دست یافت اما هنری کامارا در دقیقه 37 کار را به تساوی کشاند. حالا سرنوشت دو تیم به وقت اضافی کشیده شده بود.  

شادی و غم گل طلایی

به گزارش ترکیه ایستاد و وقتی بازی بدون گل خاتمه یافت، باز هم خاطرات شیرین گل طلایی برای سنگال زنده شد. اما این بار گل طلایی دقیقه 94 توسط حریف زده شد و قهرمانان آفریقایی در حسرت صعود به نیمه نهایی ماندند.

آلو سیسه سرمربی تیم
آلو سیسه سرمربی تیم

آلو سیسه سرمربی تیم لیست 23 نفره سنگال برای حضور در جام جهانی نفرات زیر هستند: دروازه بان ها: عبدولایه دیالو ، آلفرد گومیس و خدیم ان دیائه مدافعان: کالیدو کولیبالی،یوسف سابالی، سلیف سانه ،کارا امبوجی، لامین گاساما ، موسا واگو و سالیو سیس هافبک ها:بادو اندیایه، آلفرد اندیایه ، شیخ اندویه ، چیخو کویاته و ادریسا گوئیه مهاجمان: سادیو مانه، مامه دیوف، کیتا بالده، دیافرا ساخو ، موسی کوناته، اسماعیل سار، ام بایه نیانگ و موسی سو    

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ سنگال ; شیرهای ترانگا و خاطرات دست نیافتنی 2002» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ سنگال ; شیرهای ترانگا و خاطرات دست نیافتنی 2002 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.