زمان مطالعه: 4 دقیقه
جام ملت های آفریقا ؛ مرحله یک چهارم نهایی ؛ صعود سنگال و نیجریه

جام ملت های آفریقا ؛ مرحله یک چهارم نهایی ؛ صعود سنگال و نیجریه

رقابت های مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آفریقا با برگزاری دو مسابقه آغاز شد و دو تیم فوتبال سنگال و نیجریه با برتری مقابل بنین و آفریقای جنوبی راهی نیمه نهای

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آفریقا

اولین دیدار این مرحله در حضور 5798 تماشاگر استادیوم 30 ژوئن و با قضاوت مصطفی غربال از الجزایر بین تیمهای سنگال و بنین برگزار شد. بنین که بدون برد و تنها با 4 مساوی به این مرحله از جام رسیده بود، کاری دشوار در برابر سنگالی داشت که از ابتدا خود را به عنوان یکی از تیمهای مدعی جام معرفی کرده بود. آسمونی ، در جریان مسابقه هم مشخص شد که بنین ماموریت خود را با حذف مراکش انجام داده و در برابر سنگال حرفی برای گفتن ندارد. در نیمه اول هم دفاع بنین در برابر سنگال به خوبی مقاومت کرد اما هرچه گذشت برتری سنگال مشخص تر شد و سرانجام این تیم در دقیقه 69 توسط ایدریسا گانا گوئیه به گل برتری دست یافت.

در ادامه سنگالی ها بیشتر بر بازی مسلط شدند. مانه می توانست گلهای سنگال را به 2 افزایش دهد اما داور با وجود کمک گرفتن از کمک داور ویدئویی مرتکب اشتباه شد و گل مانه را آفساید گرفت. در ادامه بازی هم با وجود حملات سنگال تغییری در نتیجه رخ نداد و این تیم راهی دور نیمه نهایی مسابقات شد. در دومین دیدار این مرحله نیجریه و آفریقای جنوبی در حضور 48343 تماشاگر استادیوم بین المللی قاهره در برابر هم قرار گرفتند. این مسابقه نیز در نیمه اول دیداری پایاپای بود تا این که در دقیقه 27 ساموئل چوک ووئزه اولین گل را برای نیجریه به ثمر رساند. نیمه اول با همین نتیجه خاتمه یافت و در نیمه دوم پس از بررسی های زیاد روی گل بونگانی زونگو که در دقیقه 71 به ثمر رسید، گل وی مورد قبول واقع شد و کار به تساوی کشیده شد. اما این پایان کار نبود و در دقیقه 89 ویلیام تروست اکونگ موفق شد دومین گل را برای نیجریه به ثمر برساند. با این گل نیجریه (2-1) به پیروزی رسید و  صعود خود را به مرحله نیمه نهایی جشن گرفت. اما پیش از این بازی چه اتفاقاتی در این جام رخ داده بود؟

پس از برگزاری هشت مسابقه مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آفریقا، تکلیف هشت تیم حاضر در دور یک چهارم نهایی جام مشخص شد. مسابقات 2019 مصر، نخستین دوره جام ملتهای آفریقا بود که 16 تیم به مرحله حذفی صعود کردند و پیامد این تغییر قوانین، حذف 4 تیم از 6 تیمی بود که در دور گروهی صدرنشین شده بودند. در میان تیمهای صعودکننده، شرایط تونس جالب تر از بقیه است. تونسی ها در مرحله گروهی مقابل تیمهای مالی، آنگولا و موریتانی مساوی کردند و در مرحله حذفی هم پس از 120 دقیقه با غنا به تساوی (1-1) رسیدند و سرانجام در ضربات پنالتی راهی مرحله بعد شدند تا با 4 مساوی در 4 مسابقه و بدون کسب حتی یک برد، به جمع هشت تیم برتر مسابقات برسند.

غنایی ها هم نتوانستند سنت شکنی کنند. آنها در ادوار اخیر جام، دو بار فینال مسابقات را در ضربات پنالتی باختند؛ یک بار در سال 1993 با نتیجه (11-10) و بار دوم با نتیجه (9-8) در سال 2015 که هر دو شکست مقابل ساحل عاج رقم خورد. آسمونی ، غنایی ها در یک چهارم نهایی جام جهانی 2010 هم مقابل اروگوئه در ضربات پنالتی باختند و امسال با وجود صدرنشینی در گروه ششم، در ضربات پنالتی از تونس باختند تا بدون باخت در وقت معمول مسابقه، از رسیدن به دور بعد بازمانند.

تیم آفریقای جنوبی ملقب به بافانا - بافانا هم به شکل شگفت انگیزی به جمع هشت تیم برتر رسید. بافانا - بافانا در مرحله گروهی دو بازی خود را در برابر مراکش و ساحل عاج باخت و فقط با یک گل زده مقابل نامیبیا راهی مرحله حذفی شد. جایی که مصر میزبان را (1-0) برد و فقط با دو گل زده به مرحله یک چهارم نهایی جام رسید. به این ترتیب با شکستی که آفریقای جنوبی از نیجریه خورد، در حالی از رسیدن به نیمه نهایی بازماند که در 5 بازی 3 بار باخت1 از نکات جالب توجه این دوره از جام ملت های آفریقا ، صعود چهار تیم با حداقل گل خورده در مرحله دوم بود. تیمهای مصر، الجزایر، مراکش و کامرون در سه بازی دور گروهی حتی یک گل هم نخوردند و با سه کلین شیت به مرحله حذفی رسیدند.

اما به جز الجزایر، همه آنها از جام حذف شدند. البته شرایط الجزایر متفاوت است و آنها همچنان گل نخوردند تا با 9 گل زده در 4 مسابقه، بهترین عملکرد ممکن را به نمایش بگذارند. تیم ماداگاسکار هم جذاب ترین سورپرایز مسابقات بوده است. تیمی که هرگز به مرحله نهایی این مسابقات صعود نکرده بود و در هنگام سیدبندی مسابقات، رتبه 108 فیفا را داشت، بعد از یک مساوی مقابل گینه، تیمهای بوروندی و نیجریه را شکست داد و صدرنشین گروه دوم شد.

ماداگاسکار هم در مرحله دوم با ماجرایی مشابه تونس مواجه شد. این تیم هم در دقیقه 90 برتری خود را در برابر رقیب از دست داد اما در ضربات پنالتی برنده شد و صعود کرد. شرایط جمهوری دموکراتیک کنگو هم جالب بود. این تیم اولین قهرمانی خود را در سال 1968 با نام کنگو کینشازا به دست آورد و دومین و آخرین عنوان خود را هم در سال 1974 با نام زئیر به دست آورد. این تیم امسال هم مثل سایر ادوار اخیز حذف شد اما اگر روزی قهرمان جام ملت های آفریقا شود، با نام جمهوری دموکراتیک کنگو صاحب این عنوان شده و عناوین خود را با سه نام مختلف کسب کرده است. البته مساله تغییر نام کشورها در آفریقا اصلا عجیب نیست؛ کشور مصر از سال 1959 تا دهه 70 با نام جمهوری متحد عرب در مسابقات شرکت می کرد و غنا در ابتدای شکل گیری تیم فوتبال خود، با نام ساحل طلا در مسابقات حاضر می شد. آخرین تغییر نام هم در انتخابی مسابقات امسال رخ داد و تیم فوتبال سوازیلند تغییر نام داد و برای اولین بار با نام اسواتینی در مسابقات شرکت کرد.

نظر خود را درباره «جام ملت های آفریقا ؛ مرحله یک چهارم نهایی ؛ صعود سنگال و نیجریه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جام ملت های آفریقا ؛ مرحله یک چهارم نهایی ؛ صعود سنگال و نیجریه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.