زمان مطالعه: 4 دقیقه
خود اشتغالی چیست؟

خود اشتغالی چیست؟

خود اشتغالی یا خویش‌فرمایی نوعی از اشتغال است که در آن فرد برای خود کار کرده و کارفرمای خویش می‌باشد....
خود اشتغالی یا خویش‌فرمایی نوعی از اشتغال است که در آن فرد برای خود کار کرده و کارفرمای خویش می‌باشد. آسمونی در این بخش در مورد خود اشتغالی و وام های خود اشتغالی و کسب و کارهای خانگی بیشتر صحبت می کند.

خود اشتغالی چیست؟

از مشخصات بارز خوداشتغالی، ریسک‌پذیری می‌باشد زیرا درآمد فرد شاغل ثابت نبوده و به شرایط محیطی و داخلی کارگاه بستگی دارد.

همچنین از این نوع اشتغال به “اشتغال در مشاغل آزاد” نیز نام برده می‌شود و دلیل این نامگذاری می‌تواند آن باشد که فرد خودشاغل از سیطره‌ی استخدام کارفرما رها بوده و از آزادی عمل برخوردار می‌باشد.

آسمونی : کسب‌وکارهای خوداشتغالی عمدتاً در زمره‌ی کارگاه‌های کوچک قرار گرفته و در بخش خدمات غالب هستند.

فعالیت‌های خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، بازرگانی، فنی، مشاوره‌ای، ساختمانی و غیره از این سنخ به شمار می‌آیند.

در بخش کشاورزی واحدهای کوچک تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در این حیطه قرار می‌گیرند.

خود اشتغالی چیست؟
خود اشتغالی چیست؟

سرانجام در بخش صنعت، کارگاه‌های کوچک تولیدی غیرکشاورزی (صنایع نساجی، غذایی، شیمیایی، فلزی، چوبی، دستی و غیره) قابل ذکر می‌باشند.

آسمونی : نظارت دولت بر اکثر کسب‌وکارهای خوداشتغالی از طریق صدور مجوزهای مختلف صورت می‌گیرد.

معمول‌ترین این مجوزها “پروانه کسب” است که دریافت آن شرایط خاص خود را دارد و عمدتاً از طریق اتحادیه‌های اصناف صورت می‌پذیرد.

آگاهی از این مجوزها و قوانین مربوطه، برای راه‌اندازی و موفقیت یک کسب‌وکار لازم می‌باشد.

وام خوداشتغالی پرداختی توسط بانک ها و موسسات مالی اعتباری چیست؟

وام های ویژه خوداشتغالی و مشاغل خانگی معمولاً وام هایی محسوب می شوند که نسبت به اینکه طرح شما چیست و از کدام بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری اقدام می کنید در حدود 4 درصد است.

دانشجویان، بانوان، کارمندان، کارخانه داران، تولیدی ها، صنعتگران، افرادی که قصد راه اندازی شغل جدید دارند، افرادی که قصد توسعه شغل خود را دارند از جمله افراد واجد شرایط دریافت این نوع وام به شمار می روند.

آسمونی : کسب‌ وکارهای خوداشتغالی عمدتاً در زمره‌ی کارگاه‌های کوچک قرار گرفته و در بخش خدمات غالب هستند.

فعالیت‌های خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، بازرگانی، فنی، مشاوره‌ای، ساختمانی و غیره از این سنخ به شمار می‌آیند.

در بخش کشاورزی واحدهای کوچک تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در این حیطه قرار می‌گیرند.

سرانجام در بخش صنعت، کارگاه‌های کوچک تولیدی غیرکشاورزی (صنایع نساجی، غذایی، شیمیایی، فلزی، چوبی، دستی و غیره) قابل ذکر می‌باشند.

نظارت دولت بر اکثر کسب ‌وکارهای خوداشتغالی از طریق صدور مجوزهای مختلف صورت می ‌گیرد.

معمول‌ ترین این مجوزها “پروانه کسب” است که دریافت آن شرایط خاص خود را دارد و عمدتاً از طریق اتحادیه‌های اصناف صورت می‌ پذیرد.

آسمونی : آگاهی از این مجوزها و قوانین مربوطه، برای راه‌اندازی و موفقیت یک کسب ‌وکار لازم می‌باشد.

هدف صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی از اعطای تسهیلات خوداشتغالی “حمایت مالی از راه‌اندازی کسب ‌وکارهای کوچک (خوداشتغالی)” یا به عبارت دیگر، افراد بیکاری که برای راه‌اندازی یک کسب ‌وکار یا آغاز یک فعالیت اقتصادی کوچک با مشکل مالی روبرو هستند و توان تأمین مالی کار را ندارند، می ‌توانند متقاضی تسهیلات صندوق باشند.

self-employment
self-employment

آسمونی : این تسهیلات حالت حمایتی داشته و ممکن است نتواند کل هزینه‌های راه‌اندازی یک کارگاه خوداشتغالی را پوشش دهد.

در مورد کارگاه‌های بزرگتر، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند به صورت اشتراکی دو یا سه‌نفره مبادرت به ایجاد یک کارگاه بنمایند و به ‌ازای هر نفر یک وام دریافت دارند.

همچنین افراد واجد شرایطی که دارای یک ایده‌‌ی جدید کسب ‌وکار بوده یا اختراعی را به ثبت رسانیده‌اند، می ‌توانند برای پیاده ‌سازی ایده و طرح خود تقاضای تسهیلات بنمایند.

در هر صورت، راه‌اندازی کارگاه مربوطه مهم‌ترین هدف برای صندوق بوده و تلاش بر آن است که تسهیلات در این راستا به مصرف برسد.

تسهیلات اعطایی صندوق به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد در اختیار متقاضیان واجد شرایط و دارای امتیاز لازم قرار می‌گیرد.

بازپرداخت تسهیلات به این شکل است که در مورد برخی مشاغل (که دارای درآمد ماهیانه هستند) اقساط ماهیانه و در مورد کسب ‌وکارهای دارای درآمد سالیانه، اقساط سالیانه گرفته می‌شود.

پرداخت اقساط ماهیانه پس از یک دوره‌ی تنفس 12 ماهه آغاز می‌گردد و 4 سال ادامه پیدا می‌کند.

انواع کسب و کار

کسب و کار خانگی:

آسمونی : آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.

سقف این تسهیلات صندوق در این حوزه 50 میلیون ریال می باشد.

خویش فرمایی و خود اشتغالی:

نوعی از اشتغال که در آن فرد مالکیت و مدیریت کسب و کار خود را عهده دار باشد و می تواند علاوه برخود برای افراد دیگری نیز ایجاد اشتغال کند.

در صورتی که این کسب و کار برای خود مالک/ مدیر و یک شاگرد ایجاد شغل نماید، از نوع خود اشتغالی خویش فرمایی می باشد.

آسمونی : سقف تسهیلات صندوق در این حوزه 150 میلیون ریال می باشد.

کارفرمایی:

نوعی از اشتغال که در آن فرد مالکیت و مدیریت کسب و کار خود را عهده دار باشد و علاوه بر خود برای افراد دیگری نیز ایجاد اشتغال می نماید.

چنانچه برای افرادی دیگر بعنوان کارگر نیز ایجاد اشتغال بنماید، از نوع کارفرمایی خواهد بود.

در این نوع اشتغال، دو یا چند نفر می توانند در قالب اشخاص حقوقی به صورت شراکتی یا تعاونی نسبت به راه اندازی یک کسب و کار مبادرت نمایند.

خود اشتغالی چیست؟
خود اشتغالی چیست؟

کارآفرینی:

به فعالیت هایی کارآفرینی گفته می شود که منجر به ارائه کالاهای جدید یا ارائه روش جدید در فرآیند تولید یا گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید یا ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی می شود.

کارآفرین می باید صاحبان سرمایه را درخصوص مطلوبیت نوآوری خویش متقاعد سازد.

تعاونی:

یک اجتماع مستقل از افرادی است که به طور داوطلبانه برای رفع نیازها و آرمان های مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود به وسیله یک بنگاه اقتصادی با مالکیت مشترک و نظارت مردمی گرد هم می آیند.

نحوه بررسی درخواست های تسهیلات:

آسمونی : انواع درخواست های متقاضیان به دو بخش درخواست های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی میشود.

درخواست های مستقیم مربوط به افرادی است که راسا به صندوق مراجعه نموده و نسبت به تحویل در خواست و مدارک مورد نیاز به صندوق اقدام یا در سایت ثبت نام می نمایند و درخواست های غیر مستقیم، متقاضیان معرفی شده از طریق نهادهای مختلف می باشند که با عقد تفاهم نامه با صندوق همکاری می کنند و نیز افراد معرفی شده از طرف مقامات (سفرهای استانی هیات دولت و سایر مقامات کشوری و استانی).

 
نظر خود را درباره «خود اشتغالی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خود اشتغالی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.