زمان مطالعه: 2 دقیقه
روش رویت هلال ماه شوال

روش رویت هلال ماه شوال

ماه شوال چگونگی رویت هلال ماه: حجت الاسلام و المسلمین محسن مقدس زاده عضو ستاد استهلال درباره چگونگی رویت...
ماه شوال
ماه شوال
ماه شوال

چگونگی رویت هلال ماه:

حجت الاسلام و المسلمین محسن مقدس زاده عضو ستاد استهلال درباره چگونگی رویت هلال ماه شوال و مبنای اعلام مراجع تقلید در هلال ماه شوال اظهار کرد: در ماه های قمری مشخصات هر کدام از هلال های ماه بر مبنای درخشندگی، مختصات قرارگیری و سایر عوامل به صورت جداگانه بررسی می شود و با نتیجه به رصدهایی که سالیان گذشته انجام شده، نتیجه اعلام می شود، البته باید توجه داشته باشیم که رویت هلال ماه فرمول دقیق ریاضی ندارد و وابسته به رصد هایی است که انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به نرم افزارهای موجود و نقشه های هوایی و آسمانی همه کسانی که مطالعه داشته باشند می توانند از چگونگی رویت هلال ماه آگاه شوند و درکی کلی از رویت هلال ماه داشته باشند.

بسیاری از مردم می‌پرسند چرا مساله رؤیت هلال بر سر ماه‌های رمضان و شوال بحرانی می‌شود و مگر در سایر ماه‌های قمری هلال ماه را رؤیت نمی‌کنند؟ البته که اقدام برای رؤیت هلال ماه از سوی رصدگران و نهادهای مسئول در هر ماه به طور منظم انجام می‌شود.

همچنین رویت هلال رمضان که نویدبخش ظهور خوبیها و ایجاد فرصت و بستری برای خودسازی و نزدیکی هر چه بیشتر به خالق هستی است از اهمیت زیادی برخوردار است.

موضوع مهم‌تر این است که اشتباه در تعیین روز اول ماه شوال ممکن است منجر به انجام کار حرام شود؛ حتما می‌دانید نیت برای گرفتن روزه در روز اول ماه شوال که مطابق با عید سعید فطر است، حرام است. از این رو هر گونه کوتاهی در انجام فرآیند صحیح رؤیت هلال ممکن است به انجام کار حرام در میان جمع بزرگی از مسلمانان شود و این مسئولیت بزرگی را بر دوش رصدگران هلال ماه قرار می‌دهد. به همین دلیل است که اگر انسان خود هلال ماه را نبیند، دو مرد عادل برای اثبات اول ماه باید شهادت بدهند. پس اهمیت رؤیت هلال ماه‌های رمضان و شوال فراتر از بحث تقویمی است

رویت هلال ماه شوال
رویت هلال ماه شوال
رویت هلال ماه شوال

(( دعای رویت هلال ماه شوال  ))

اللهم إنک قد مننت علینا بضیاء البصائر و الأبصار حتی عرضتنا [عرفتنا] ما بلغتنا إلیه من الأسرار و الاعتبار

خداوندا، با روشنی‌بخشی بصیرت و دیده بر ما منّت نهادی، تا این‌که ما را با اسرار و عبرت‌گیری‌ای که بدان رسانده‌ای، آشنا ساختی [آن را به ما عرضه داشتی]

و شاهدنا هلال شوال و هو من شهور التعظیم و الإجلال فصل علی محمد و آل محمد

و ما هلال ماه شوّال را دیدیم، ماهی که از تعظیم و بزرگداشت [آن لازم] است. پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست

و وفقنا لمصاحبته بما یقربنا إلیک و شرفنا فیه بتمام إقبالنا علیک و اجعله لنا من أهل السعود

و ما را در همراهی آن، به آنچه ما را به تو نزدیک می‌گرداند، موفق گردان و با روی آوردن کامل ما بر تو گرامی بدار

و الإقبال فی جمیع الأحوال و الأعمال و الأقوال و کما خلعت علینا خلع التوفیق للظفر بنصره و بره و خیره

و در همه‌ی حالات و اعمال و سخنان، از نیکبختان و روی‌آورندگان بر خود قرار ده، همان گونه که خلعت‌های توفیق برای دست یافتن به یاری و نیکی و خیر خود را به ما ارزانی داشتی،

و اجعل ساعاته وارده علینا بزیادات الإحسان إلینا حتی ندرک بتأییدک و عنایتک

و لحظه‌لحظه‌ی آن را با نیکی‌های افزون خود بر ما، همراه گردان تا این‌که به تأیید و عنایت و رحمت تو،

أفضل ما أدرکه أحد فیه من مزیدک و عفوک و عافیتک برحمتک و ابدأ بکل ما ترید البدأه به فی الدعوات

به برترین افزونی و گذشت و عافیتت که یکی [از بندگانت]درک کرده است دست بیابیم و با تمام آنچه دوست داری دعاها با آن آغاز شود،

و أشرک معنا من یعز علینا من الأهل و ذوی المودات و الحقوق المحفوظات یا أرحم الراحمین‏

آغاز کن و همه‌ی کسانی را-از قبیل خانواده و دوستان-و کسانی را که حقّی محفوظ بر ما دارند و نزد ما گرامی هستند، [در اجابت دعا]با ما شریک گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان.

 

همچنین ببینید:

2 شوال ، تعطیلی عید سعید فطر

1 شوال ، عید سعید فطر
نظر خود را درباره «روش رویت هلال ماه شوال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش رویت هلال ماه شوال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.