زمان مطالعه: 1 دقیقه
آشنایی با صدف دریایی

آشنایی با صدف دریایی

صدف دریایی جدای زیبایی آن که در سواحل دریا می‌توان یافت، خواص خوراکی زیادی هم دارد. صدف انواع گوناگونی دارد و در شکل‌های متنوعی می‌توان آنها را دید.

صدف دریایی (Seashell) را بیشتر در ساحل دریا دیده‌ایم اما این پوسته‌های سخت چه هستند؟ در مورد صدف دریایی چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می‌خواهید در مورد صدف دریایی بیشتر بدانید در این بخش از آسمونی با ما همراه باشید.

seashell
صدف دریایی

صدف دریایی چیست؟

صدف دریایی یا به فارسی گوش‌ماهی نام عامی است که به پوسته سخت کلیه جانوران نرم‌تنی که دارای پوشش خارجی هستند اطلاق می‌شود، از قبیل دوکفه‌ای‌ها و شکم‌پایان. البته گاهی به پوسته حلزون نیز صدف اطلاق می‌شود. جنس پوسته صدف از سیلیکات است. این جانوران یک یا دو صدف (کفه) سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته‌است. برخی از انواع صدف، خوراکی هستند. در ایران این موجود را به عنوان مروارید ساز می‌شناسند که در اصل همان دو کفه‌ای‌ها هستند. رنگ صدفی همان رنگ براق درون صدفهای مروارید ساز است. یا همان رنگ مروارید.

دانشمندان بیش از 60 هزار نوع نرم‌تن را مطالعه و شناسایی کرده‌اند. هر چه نرم‌تن بزرگتر شود، جسم خارجی آن نیز بزرگتر و سخت‌تر می‌شود. جنس صدف‌ها از کربنات کلسیم (آهک) است. نرم‌تن آهک مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می‌آورد. صدف پس از مرگ نرم‌تن در آب شناور می‌شود و به سطح آب می‌آید.

آشنایی با صدف دریایی
صدف خوراکی

خواص صدف خوراکی

صدف سرشار از روی است. این ماده جهت ساخته شدن اسپرم و تستسترون (هورمون مردانه) ضروری است. علاوه بر این صدف حاوی دوپامین است، هورمونی که تمایل جنسی را افزایش می‌دهد. یک برنامهٔ غذایی سرشار از صدف‌های خوراکی با کمک به حفظ سطح کلاژن پوست، به شما کمک خواهد کرد تا پوستی صاف، انعطاف‌پذیر و جوان کسب کنید. قندی که در صدف و پوسته موجودات دریایی یافت می‌شود، می‌تواند کلید درمان ضایعات نخاعی باشد. اگر دچار مشکلات حافظه شده‌اید صدف خوراکی بخورید. صدف با داشتن روی مورد نیاز به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

seashell
seashell

شیوه برداشت صدف

در زمینه صید این آبزی، اکثر ساحل نشینان مهارت خاصی دارند و با نیزه های باریکی که از ترکه چتر ، رینگ دوچرخه و یا میله های مخصوصی که سر آن قلاب شکل است به کار صید مبادرت می ورزند به این صورت که با فروبردن همان قلاب به درون حفره‌هایی که آبزی در گل و لای ساحل ایجاد کرده و خود صیادان براساس تجربه به خوبی می دانند که صدف درون آن هست یا خیر کُچَک را در زمان جزر به راحتی از لانه بیرون می‌کشند و صید می‌نمایند.

آشنایی با صدف دریایی
اشکال مختلف صدف دریایی

موارد استفاده صدف

  1. مصارف غذائی بومیان منطقه.
  2. خشک نمودن و فروش آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.
  3. مصرف خشک شده آن برای دام .
  4. جهت استفاده برای طعمه قلاب.
  5. فروش آن به صورت تازه برای مراکز تکثیر و پرورش

تصاویر صدف دریایی

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با صدف دریایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با صدف دریایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.