زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات

نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات

فیلم روان و کامل آستیگمات با قهرمان های دسته جمعی اش، استانداردهای یک فیلم نامه خوب را داراست.

اختصاصی آسمونی نقد از چکاوک شیرازی

فیلم روان و کامل آستیگمات با قهرمان های دسته جمعی اش، استانداردهای یک فیلم نامه خوب را داراست.

هیچ کدام‌ از کاراکترها قهرمان‌اصلی داستان نیستند. اما همگی هدفمند و در پی آرزوهایشان هستند. همگی ضعف ها و نیازهایی دارند و همگی از وضعیت بد به بدتر می رسند.
محسن کیایی که به تازگی مصرف الکل را ترک کرده همه ی هدفش برگرداندن سمیرا ( باران کوثری) به زندگی و بهبود شرایط مالی خانواده است. او زالو پرورش می دهد و در رویاهای خودش قرار است به زودی پولدار شود.
انتخاب زالو، کاملا هوشمندانه بود زیرا به سبک زندگی کیایی در فیلم طعنه میزند که مانند زالو به زندگی مادرش ( مهتاب نصیرپور) چسبیده و مانع تحقق آرزوهای مادرش می شود.

نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات
نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات

مادر زنی آرام است که سعی میکند یک تنه بار زندگی‌را به دوش بکشد و زندگی پسر و عروسش را هم سر و سامان بدهد. او هم رویاهایی در سر دارد. میخواهد با مردی (حسین پاکدل) ازدواج کند اما مشکلاتی که گریبان خانواده را گرفته مانع می شود.
پسر خانواده که کودکی دوازده ساله است پسری درسخوان معرفی شده اما به شدت دچار کج روی های اخلاقی ست و مدام باعث ایجاد بحث بین پدر و مادرش می شود. او تا جایی پیش می رود که زندگی معلمش ( نیکی کریمی) را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
خوشبختانه هیچ کدام از اینها در قالب دیالوگ های شعاری و از زبان سرهای سخنگو بیان نشده بلکه ما کاراکترها را با رفتارهایشان می شناسیم.
همانطور که با بخشی از شخصیت کیایی در همان پلان اول و پشت در از طریق دیالوگ های گویا آشنا شدیم. فیلمساز عجله ای برای دادن اطلاعات فیلمش‌ندارد، پس ما تا آخر فیلم دلیلی برای صحنه ی اول نداریم. ولی در آخر میفهمیم که این صحنه و اتفاقش چقدر در از بین رفتن آرزوهای کاراکترهای موثر است و در واقع نقش کلیدی دارد.
در این بین از تعلیق های درجه یک داستان هم نباید غافل بود که چطور بیننده را به دنبال کردن داستان ترغیب میکنند.

screenplay-criticism-and-characterization-in-astigmat
screenplay-criticism-and-characterization-in-astigmat

نکته بسیار مهم در این فیلم این است که فیلمساز اگر هم میخواهد چیزی را به مخاطب گوشزد کند، این کار را در قالب پند و اندرز نکرده بلکه در دل داستان گنجانده.
تمام حرف فیلم این است که پدر و مادرها الگوی همیشگی فرزندانشان هستند و اینکه چقدر میتوانند بر آینده و سرنوشت فرزندشان اثر بگذارند... همانطور که پدر کیایی در فیلم ( سیامک صفری) برای پسرش بود و همانطور که او برای پسر کوچکش الگوی بدی بود.

نکته ی پایانی این که: همه ی قهرمان ها مسیری را برای رسیدن به آرزوهایشان طی می کردند که در واقع داشته آنها را از هدف اصلیشان دور می کرده. حالا همگی در موقعیتی بدتر از شروع داستان قرار گرفته اند و ما قهرمان ها را در حالی که میدانیم امیدی به بهتر شدن اوضاعشان نیست، ترک میکنیم.

نظر خود را درباره «نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلمنامه و شخصیت پردازی در فیلم آستیگمات فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.