زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید

تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید

در سال 1900 میلادی اولین پیانو دیواری کشور ژاپن توسط توراکوسو یاماها صاحب اصلی شرکت Nippon Gakki  ، ساخته شد و تاریخچه پیانو یاماها درست از همین زمان شروع شد.

تاریخچه پیانو یاماها

سال‌ها از تولید اولین پیانو توسط بارتولومئو کریستوفوری می‌گذرد و همچنین سال‌هاست که از ساخت اولین ساز پیانو یاماها می‌گذرد؛ اما با گذر زمان این پیانو است که اصالتش را حفظ کرده و بخش جدایی‌ناپذیر اجراهای سمفونی، گروه‌نوازی‌ها، اجراهای سولو و دنیای موسیقی است. همه ما در طول زندگی بارها و بارها صدای دلنشین این ساز ایتالیایی را شنیده‌ایم؛ سازی که گویی صدای یک سیم و چکش و ... نیست؛ صدای قلب آدمیست، صدای احساس نوازنده است.

 با این صدا خاطره‌هایی را ثبت کرده‌ایم که فراموش ناشدنی هستند. شاید برای شما هم جالب باشد که تاریخچه‌ی این ساز خوش صدا را بدانید. در ادامه قصد داریم به بررسی تاریخچه معروفترین ساز پیانو در سراسر دنیا یعنی ساز پیانو یاماها بپردازیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

اولین پیانو ساخته شده در دنیا

بهتر است قبل از بررسی اولین پیانو یاماها کمی به عقب‌تر رفته و به مهد پیانو دنیا، جایی در سال 1709 در کشور ایتالیا برویم.  اولین پیانو دنیا در سال 1709 توسط بارتولومئو کیستوفری ساخته شد. شاید حتی خود کریستوفوری هم فکر نمی‌کرد روزی این ساز محبوب‌ترین ساز دنیا در بین شنوندگان و نوازندگان و اهالی دنیای هنر و موسیقی شود.

سازی که مردم بیشتر خاطره‌های خود را در کنار صدای دلنشین این ساز رقم زنده‌اند. کلمه‌ی پیانو مخفف کلمه‌ی ایتالیایی فورته پیانو است که این خود کلمه پیانو به معنی آرام و ضعیف است و کلمه فورته نیز به معنی بلند و رسا می‌‌باشد. علت این نامگذاری به این خاطر بود که اگر نوازنده به آرامی شاسی‌ها صفحه کلید پیانو را فشار می‌داد صدای آرام و یا به اصطلاح پیانو از ساز خارج می‌شد و در صورت محکم زدن کلاویه‌ها صدا به صورت فورته یا بلند به گوش می‌رسید.

شروع یاماها در سال 1900 میلادی

تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید
تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید

در سال 1900 میلادی اولین پیانو دیواری کشور ژاپن توسط توراکوسو یاماها صاحب اصلی شرکت Nippon Gakki  ، ساخته شد و تاریخچه پیانو یاماها درست از همین زمان شروع شد.  پیانوی ساخته شده‌ی توراکوسو یاماها نسبت به سازهای رقیب اروپایی خود از صدای دلنشین‌تری بهره‌مند بود و به همین دلیل علاقه مندان خاص خود را در ژاپن پیدا کرد.

 دو سال بعد در سال 1902 شرکت Nippon  از اولین پیانو گرند خود نیز رونمایی کرد و آن را به بازار ژاپن عرضه داشت. در سال‌های ابتدایی ساخت پیانو توسط شرکت نیپون، تمرکز فروش این شرکت برای بازارهای داخلی ژاپن بود و بازار فروش این شرکت تا آن لحظه به بازارهای جهانی ورود پیدا نکرده بود. دو سال پس از ساخت اولین پیانو گرند ژاپنی توراکوسو یاماها یکی از پیانوهای خود را به نمایشگاه جهانی سنت لوییس در سال 1904 فرستاد که در این نمایشگاه به او جایزه‌ی افتخاری ساخت پیانو دادند که این نقطه شروعی بود برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با رقبای بزرگ اتریشی، آلمانی و ایتالیایی که در آن زمان حرف اول را در ساخت پیانو می‌زدند.

پیانو گرند CF گامی بزرگ در تاریخ پیانو یاماها

در دهه 50 و 60 میلادی اتفاقات بسیار مهمی برای شرکت یاماها اتفاق افتاد. در سال 1950 شرکت یاماها پیانو مدل گرند CF را که مخصوص کنسرت‌ها و اجراها بود تولید کرد. در طول سال‌های 1965 تا 1967 نمونه‌های اولیه پیانو گرند CF به طور رسمی ساخته شد و توسط برترین و برجسته‌ترین اساتید موسیقی جهان مورد بررسی قرار گرفت.

 این پیانو از رضایت‌مندی بالایی در بین اساتید برخوردار بود به طوری که برخی از اساتید از ساخت چنین پیانویی و نواختن آن شگفت‌زده بودند. نهایتا این پیانو در سال 1967در یک مهمانی در هتل آکواا توکیو رونمایی شد که در این مراسم ویلیام کمپف یکی از بزرگترین نوازندگان واساتید موسیقی آلمان برای اولین بار به صور رسمی با پیانو مدل گرند CF نوازندگی کرد. همچنین کمپف در این مهمانی پیانو یاماها را یکی از برترین پیانوهای جهان معرفی کرد که این اتفاق بزرگ و مهمی در تاریخچه پیانو یاماها است.

ساخت شرکت در آمریکا گامی بزرگ برای گسترش

بهتر است کمی به عقب بازگردیم. همزمان با ساخت پیانو مدل گرند CF ، شرکت یاماها در سال 1960 یک شرکت جدید در ایالات متحده آمریکا احداث کرد که می‌توان این حرکت یاماها را بزرگترین حرکتش برای جهانی شدن دانست .

 هدف از احداث این شرکت واردات ادوات موسیقی و چوب و همچنین توزیع سراسری و جهانی پیانوهای یاماها بود. با پیچیده شدن شهرت یاماها در سراسر جهان سزار تالون که یکی از بزرگ‌ترین تکنسین‌های اروپایی در زمینه پیانو بود در سال 1965 به ژاپن سفر کرد و از کارخانه یاماها دیدن کرد. وی به شدت تحت تاثیر محیط و جو کارخانه یاماها قرار گرفت و تصمیم به ساخت برترین پیانو گرند جهان در این شرکت گرفت که نتیجه آن پیانو گرند CF شد که پیشتر به آن اشاره کردیم.

بزرگ‌ترین تولید کننده پیانو جهان

در دهه 80 و 90 میلادی اتفاقات بسیار مهمی برای شرکت و کارخانه پیانو یاماها اتفاق افتاد. در سال 1980 شرکت یاماها پیانویی را با قابلیتی به نام  Discover  معرفی کرد که این یکی از پیانوهای آکوستیک یاماها بود که با کنترل‌های الکترونیکی برای ضبط طراحی شد. این مسیر رشد پیانو یاماها ادامه داشت تا در سال 1991 به رکورد جدیدی در ساخت پیانو دست پیدا کرد.

شرکت یاماها در این سال رکورد تولید 5 میلیون پیانو و لقب بزرگ‌ترین شرکت تولید پیانو را به نام خود زد و در این بخش از تاریخچه پیانو شرکت یاماها این شرکت از یکی از برترین پیانوهای خود به نام CFIIIS رو نمایی کرد که از این پیانو در مسابقه‌های بسیار زیادی استفاده شد و اشخاص بزرگی با استفاده از این پیانو در مسابقات مختلف برنده جوایز مختلفی شدند.

عصر تکنولوژی و تاریخچه پیانو یاماها

sazplaza.com
sazplaza.com

با پیشرفت تکنولوژی شرکت یاماها از این پیشرفت‌ها جا نماند و دست به تغیرات بزرگی در پیانوهای خود زد. با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و صنعت مهندسین شرکت یاماها نیز دست به کار شدند و پیانویی را با نام پیانو دیجیتال یاماها به بازار عرضه داشتند.

این پیانو در نوع خود بی‌نظیر بود. بسیاری از مشکلاتی که پیانوهای قدیمی داشتند را نداشت برای مثال این پیانو وزن بسیار کمی نسبت به دیگر پیانو‌ها داشت، فضای کمتری اشغال می‌کرد و همچنین هزینه آن نسبت به دیگر پیانوها  بسیار کمتر بود و هست. پیانوهای دیجیتال از گستردگی زیادی بهره‌مند هستند و تنوع در این پیانو‌ها بسیار زیاد است.

سایت سازپلازا برای شما عزیزان هرآنچه برای شناخت این پیانوها نیاز دارید را فراهم کرده است. تنها کافیست به سایت سازپلازا به آدرس sazplaza.com مراجعه کنید و یا با شماره تماس

 35 41 03 86 – 021 تماس حاصل فرمایید و از مشاورین این سایت به منظور تهیه و یا کسب اطلاعات دقیق راهنمایی بگیرید. همچنین اگر شما هم به ساز پیانو علاقه‌مند هستید می‌توانید پیانوهای اصل را که از تضمین اصالت برخوردار هستند از سایت سازپلازا تهیه و خریداری نمایید.

https://sazplaza.com/product-category/digitalpiano/yamaha/

ممنون که تا انتها همراه ما بودید.

نظر خود را درباره «تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخچه پیانو یاماها، هر آنچه در مورد پیانو یاماها باید بدانید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.