زمان مطالعه: 2 دقیقه
گیاه سانسوریا ؛ یا گیاه زبان مادرشوهر ؛ این گیاه را چقدر میشناسید؟

گیاه سانسوریا ؛ یا گیاه زبان مادرشوهر ؛ این گیاه را چقدر میشناسید؟

جالب است بدانید این گیاه در آفریقا منبع برداشت فیبر برای استفاده های صنعتی (و نه خوراکی!) است. هیچ عضوی از آن قابل خوردن و خوراکی نمیباشد و در صورتی که خورده شود تمام مجاری گوارشی آنقدر باد خواهد کرد که ممکن است موجب خفگی شخص شود! گیاه سانسوریا در گذشته استفاده پزشکی داشته، به این صورت که در دوران اجدادمان، به عنوان باند پانسمان روی زخم ها استفاده میشده.

گیاه زبان مادر شوهر یا گیاه شمشیری (به انگلیسی سنسویریا – sansevieria ) نام گیاهی آپارتمانی است. این گیاه میتواند با مراقبت های لازم همیشه سبز و دائمی باشد. برخی فارسی زبانان به خاطر دراز و بلند بودن برگها، به این گیاه دراژا/درازا نیز میگویند.

توانایی گیاه شمشیری در تصفیه آلودگی هوا به قدریست که به رغم جثه کوچک آپارتمانی اش، توانسته از 15 گیاه برتر در این زمینه باشد و در کنار گیاهان دیگر مانند فیکوس بنجامین ، پوتوس و پیچک انگلیسی در تولید هوای پاک نقشی داشته باشد. بنابراین با نگه داری از گیاه شمشیری آلودگی های موجود (از جمله فرمالدهید، بنزن، نیتروژن اکسید، زایلین و بسیاری آلاینده های سرطان زا دیگر) در هوای آپارتمان خود را به اکسیژن تبدیل میکنید و این روند برخلاف دیگر گیاهان در شب نیز ادامه دارد! سانسوریا در 24 ساعت میتواند حدود 80 درصد سم موجود در هوا را تصفیه کند و کیفیت هوای تنفسی شما در منزل را بسیار بالا ببرد.

روش نگهداری از گیاه سانسوِریا

نور کامل و مستقیم هر از گاهی میتواند گیاه سانسوریا را بسیار سرحال و خوشحال کند. اگرچه در نور ضعیف نیز تاب می آورد.

دمای هوا باید چیزی نزدیک به 16 درجه سانتیگراد باشد. البته در سرما نیز تا 10درجه ثانتیگراد را تحمل میکند اما در محیط های سردتر میمیرد. بهترین محل رشد برای این گیاه در جنگل های آفریقای گرمسیر و جنوب آسیا است، تعجبی هم ندارد که عاشق دمای بیشتر باشد!

آبیاری گیاه شمشیری باید به شکلی باشد که بین هر دوره آبیاری، بگذاریم خاک آن خشک شود. چراکه این گیاه نیاز رطوبتی کمتری نسبت به اکثر گیاهان آپارتمانی دارد. البته فراموش نکنید که خشکی بیش از حد، برگهای این گیاه را تا همیشه چروک خواهد کرد! (اگر باز هم نمیتوانید برآورد کنید که گیاه شمشیری چندروز به چندروز باید آبیاری شود؛ بهتر است در تابستان های شهرهای شمالی هفته ای یک بار و در تابستان های شهرهای جنوبی هفته ای 2بار آبیاری کنید.) اگر در آبیاری این گیاه از حد گفته شده زیاده روی شود، خیلی زود از بین میرود.

با اینکه این گیاه تقریبا گیاهی مقاوم است، اما باید زمانی میان اردیبهشت تا شهریور از طریق ریشه یا قلمه تکثیر کرد.

سانسوریا
سانسوریا

مکان مناسب سانسوریا در منزل نیازمند مقداری نور است، اما قرار دادن این گیاه در تمام طول روز در تراس ها در معرض نور شدید آفتاب میتواند برای گیاه مضر باشد یا موجب رشد خیلی سریع آن شود؛ بنابراین میتوان این گیاه را در اتاق خواب ها نیز نگهداری کرد، اما به خاطر داشته باشید که گیاه شمشیری حتما نیازمند نور است.

ارتفاع سانسوریا از 30 سانتیمتر شروع میشود و در بسیاری موارد دیده شده که ریشه ها جای بیشتری برای رشد زیر زمین در خاک دارند، طول برگ ها نیز تا دو نیم متر ادامه خواهد داشت! اما اگر در حال حاضر این مطلب را میخوانید و به گیاه سانسوریا آپارتمانتان نگاه میکنید، لازم نیست نگران رشد بیش از حد گیاهتان باشید، به طور معمول ارتفاعشان یک متر است. و سانسوریا معمولا پس از رسیدن به ارتفاع 1متر میتواند شکوفه های خوشه ای به رنگ سبز و سفید نیز بدهد که کمی شباهت به گل محبوبه شب بو دارد و بوی بسیار خوشی دارند و حیوانات را جذب خود میکنند، اگر دیدید حیوان خانگیتان دوست دارد زیر سانسوریا چرت بزند تعجب نکنید! اما مراقب باشید چراکه هر قسمت از این گیاه در صورتی که خورده شود مسموم کننده خواهد بود، چه برای انسان ها، چه برای حیوانات، خوردن این گیاه اکیدا ممنوع است.

گل سانسورا
گل سانسورا

مراقبت از سانسورا
مراقبت از سانسورا

 

 

نظر خود را درباره «گیاه سانسوریا ؛ یا گیاه زبان مادرشوهر ؛ این گیاه را چقدر میشناسید؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گیاه سانسوریا ؛ یا گیاه زبان مادرشوهر ؛ این گیاه را چقدر میشناسید؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.