زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی سامی الجابر

بیوگرافی سامی الجابر

سامی الجابر در عربستان با پیراهن آبی الهلال شناخته می شود. بیوگرافی این فوتبالیست محبوب عرب را در آسمونی بخوانید.
نام و نام خانوادگی سامی عبدالله الجابر
تاریخ تولد 11 دسامبر 1972
محل تولد ریاض - عربستان سعودی
حرفه بازیکن فوتبال
پست مهاجم

درباره سامی الجابر

بسیاری معتقدند که فوتبال سعودی در اواسط دهه 90 به اوج خود رسید. سعودی‌ها در جام جهانی 1994 به مرحله دوم رسیدند و در سال 1996 برای سومین‌ بار طی چهار دوره جام ملت‌های آسیا، قهرمان شدند تا شهرت استعدادهای فوتبال عربستان حتی از مرزهای قاره آسیا نیز فراتر رود. تیم ملی عربستان طی سال‌های 1984 تا 2000 رکوردی خارق العاده در جام ملت‌های آسیا به جای نهاد. حضور در پنج فینال پیاپی در این مسابقات!

عربستانی‌ها در این ادوار تنها سه بار باختند که دو تای آن در فینال مسابقات بود. سامی الجابر یکی از اسطوره‌های آن نسل فوتبال است. مردی با 156 بازی ملی و 46 گل. او در تیم الهلال هم به رکورد 376 بازی و 173 گل رسیده است.

سامی الجابر تیم دهه نود را بهترین تیم عربستان دانسته و می‌گوید:

به نظر من، آن تیم بهترین تیم تاریخ فوتبال عربستان بود. بله، بهترین!

برخی در عربستان معتقدند که بهترین تیم ملی عربستان، تیمی بود که در سال‌های 1984 تا 1988 بازی می‌کرد یعنی در اولین سال‌هایی که عربستان به قدرت برتر آسیا بدل شد. اما به نظر من، تیم ملی عربستان که بین سال‌های 1992 تا 1998 بازی می‌کرد، بهترین تیم تاریخ عربستان محسوب می‌شود. هر چند در تیم دهه 80 نیز نام‌های بزرگی توپ می‌زدند. اما آن‌ها هرگز نتوانستند به موفقیت‌های ما بین سال‌های 1992تا 1988 نزدیک شوند.

 

سامی الجابر
سامی الجابر

حضور سامی الجابر در تیم ملی عربستان

سامی‌ الجابر در فاصله سال‌های 1992 تا 2008 تقریباً در تمام بازی‌های تیم ملی کشورش حضور داشت. او در تمام جام‌های جهانی که عربستان در آن‌ها حضور داشت، بازی کرد و با گلزنی مقابل آفریقای جنوبی در جام جهانی فرانسه (1998) - که با نتیجه (2 - 2) خاتمه یافت - به اولین بازیکن آسیایی تبدیل شد که در دو جام جهانی پیاپی گلزنی کرده است.

او با افتخار گفت:

فکر می‌کنم موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ام. برای رسیدن به این نقطه، زحمات فراوانی کشیده‌ام و انرژی و زمان زیادی را صرف کرده‌ام. برای رسیدن به اهداف خود خیلی چیزها را فدا کرده‌ام. فکر می‌کنم با موفقیت‌ها و رکوردهایی که کسب کرده‌ام به اهدافی که در سر داشته‌ام، دست یافته‌ام. من بیش از 160 بازی ملی برای تیم عربستان سعودی انجام داده‌ام.

 

سامی الجابر در جام جهانی
سامی الجابر در جام جهانی

سامی الجابر در تیم الهلال

در حالی که دنیا سامی الجابر را با پیراهن تیم ملی عربستان به یاد می‌آورد، نام سامی در عربستان با پیراهن آبی الهلال مترادف است. سامی الجابر در تمام دوران فوتبال خود، به جز الهلال در هیچ یک از باشگاه‌های عربستای بازی نکرده است. او به این باشگاه کمک کرده است تا هشت بار در لیگ عربستان و دو بار در لیگ قهرمانان آسیا در جایگاه نخست قرار گیرد.

سامی با علاقه‌ای وصف‌ناپذیر گفته است:

الهلال باشگاه من است و با گوشت و خون من، یکی شده است. راستش را بخواهید، گاهی اوقات فراموش می‌کردم که بازیکن، مدیر فنی یا یکی از مسئولان الهلال بودم زیرا در وهله اول، خودم را هوادار ساده باشگاه می‌دانم. وقتی الهلال می‌بازد، ناراحت می‌شوم و وقتی پیروز می‌شود، شادی می‌کنم! الهلال رویای من است؛ باشگاهی با میراثی عظیم که من به آن تعلق داشته‌ام.

اما سامی الجابر یک بار باشگاه خود را ترک کرد. سامی در سال 2000 به ورلوور همیتون و اندررز ملحق شد. به این ترتیب، نخستین بازیکن سعودی لقب گرفت که به یک باشگاه انگلیسی پیوسته است. هر چند که دوران حضور او در انگلستان چندان با موفقیت توأم نبود و به دنبال تعویض مربی تیم، سامی نیز باشگاه را ترک کرد. با این حال، هنوز هم از آن روزها به نیکی یاد می‌کند:

روی هم رفته هشت ماه در ولوز حضور داشتم. با این حال باید بگویم که حضور در ولوز، تجربه‌ای فوق‌العاده بود. در دوران حضور خود در آن تیم، چیزهایی زیادی یاد گرفتم و چیزهایی دیدم که در عربستان هرگز ندیده بودم. تجربه من در لیگ برتر با تجربیاتی که در عربستان کسب کرده‌ بودم،‌ از زمین تا آسمان تفاوت داشت؛ از هر نظر که فکرش را بکنید! از لحاظ ذهنیت، رویکرد، تمرینات، مربیگری،‌ تفکر حرفه‌ای و هر زمینه دیگری که فکرش را بکنید! فوتبال آن‌جا،‌ فوتبال متفاوتی بود.

دوران مربی‌گری سامی الجابر

سامی الجابر بعد از فصل 14-2013 و مربیگری در الهلال، راهی الوحده شد و سال 2015 را در این تیم مربیگری کرد. او در فصل 17-2016 مربی الشباب شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی سامی الجابر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سامی الجابر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.