زمان مطالعه: 4 دقیقه
سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن

سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن

طرح های حمایتی مسکن به منظور خانه دار شدن افراد متوسط و ضعیف جامعه ایجاد شده است.

طرح حمایتی مسکن، پروژه ای است که توسط دولت یازدهم و دوازدهم، به منظور کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط و شعیف جامعه ایجاد شده است. مرحله اول ثبت نام طرح ملی مسکن از 3 سال پبش شروع شده است. مهلت ثبت نام طرح حمایتی مسکن نیز دارای محدودیت زمانی است. در ادامه مطلب آسمونی به بررسی سامانه جامع طرح حمایتی مسکن می پردازیم.
پالایش نهایی متقاضیان تا پایان خرداد 1401 تکمیل خواهد شد تا روند معرفی متقاضیان پالایش نهایی شده به بانک‌ها برای افتتاح حساب و اتصال به پروژه‌ها انجام شود و پروژه‌های تامین زمین شده وارد مرحله عملیاتی و اجرایی شود. 

سایت ثبت نام طرح مسکن

سامانه طرح اقدام ملی مسکن قبلا فقط به آدرس Tem.mrud.ir معتبر و مجاز بوده است اما به تازگی تمام کارهای ثبت نامی به سایت https://saman.mrud.ir منتقل شده است.

  • جهت استفاده از سامانه از نسخه 51 به بعد مرورگر موزیلا فایرفاکس و یا نسخه 51 به بعد مرورگر کروم استفاده نمایید.
  • در طی ثبت نام از کلیک بر روی دکمه Back مرورگر خود و باز کردن بیش از یک صفحه مرورگر خودداری نمایید.
  • جهت ثبت نام مشخصات همسر و افراد تحت سرپرستی (کد ملی، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه و ...) نیاز است.
  • لطفاً پیش از ثبت نهایی، اطلاعات وارد شده را که از سوی سامانه نمایش داده می شود را مرور نموده و در صورت نیاز اصلاح نمایید.
  • لطفاً به منظور انجام ثبت‌نام از کامپیوتر شخصی، لپ‌ تاپ یا تبلت استفاده نمایید.

مراحل ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن

  • در سایت https://saman.mrud.ir از بالای صفحه گزینه «ثبت‌نام نهضت ملی مسکن» را انتخاب کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • سپس صفحه قوانین و مقررات باز می شود و پس از مطالعه آن از پایین صفحه گزینه «متن بالا را مطالعه کرده و می‌پذیرم» را انتخاب کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • کدملی و شماره موبایل خود را وارد کرده و پس از درج کد امنیتی، به مرحله بعد بروید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • در مرحله بعد، شما بایستی اطلاعات فردی خود از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره و سریال شناسنامه‌، تاریخ تولد، وضعیت تاهل و اطلاعات سرپرستی را تکمیل کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • پس از تعیین استان و شهر محل درخواست، هشداری برای شما نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه بر اساس مفاد مندرج در اطلاعیه مربوط به «شرایط، مدارک و شهرهای مجاز ثبت نام طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی»، شرایط ثبت‌نام در این طرح و مدارک لازم برای احراز سابقه سکونت 5 سال اخیر در شهر انتخابی را دارا هستید. در غیر این صورت هیچ گونه اعتراضی نسبت به رد درخواست خود از طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی نخواهید داشت. در این صورت می‌توانید «متوجه شدم» را انتخاب و به تکمیل فرم مورد نظر ادامه دهید. پس از ثبت دقیق اطلاعات روی مرحله بعد کلیک کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • نوع سکونت بر سه مدل سازمانی، شخصی و استیجاری بوده که در صورت استیجاری بودن محل سکونت‌تان بایستی کد ملی و شماره همراه مالک را نیز وارد کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • در مرحله بعد، نوبت به ثبت اطلاعات افراد تحت تکفل‌تان می‌رسد که بایستی نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، نسبت با سرپرست و سایر اطلاعات خواسته شده را درج کنید. لازم به ذکر است برای افزودن افراد تحت تکفل بایستی روی کادر آبی رنگ کلیک کرده و تمامی افراد تحت تکفل خود را وارد کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • در مرحله بعد مشخصات‌تان نمایش داده می‌شود که می‌توانید از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل پیدا کنید. برای انتقال به مرحله بعد بایستی تیک تعهد و مطالعه شرایط را فعال کنید.
  • ثبت نام طرح نهضت ملی مسکنآخرین مرحله از ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن به تایید شماره تلفن همراه‌تان اختصاص دارد که بایستی کد 4 رقمی پیامک شده را وارد و پس از درج کد امنینی، شماره همراه‌تان را تایید کنید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

  • در پایان پیغامی با عنوان «اطلاعات شما با موفقیت ثبت گردید» نمایش داده می‌شود که می‌توانید در هر زمان با مراجعه به این سامانه، با استفاده از کد ملی از وضعیت درخواست‌تان مطلع شوید.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن


واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن چه اقشاری هستند؟

  • متقاضی و افراد تحت سرپرستی، فاقد زمين مسكوني يا واحد مسكوني (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاريخ 1357/11/22 از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن)
  • متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار
  • زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
  • دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
  • در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جديد مورد تقاضا .و يا در شهر مادر ملاك است
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
  • توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكي)
  • امکان سپرده‌گذاری حداقل سي درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه
  • توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

شرایط ثبت ­نام افراد مجرد در طرح اقدام ملی

بر اساس بند 2 ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن افراد می­بایست برای استفاده از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن دارای تأهل باشند مگر افرادی که دارای شرایط زیر می­باشند:

  1. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل سی و پنج (35) سال سن.
  2. نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور.
  3. معلولین جسمی-حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (20) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور.

مدارک لازم جهت احراز شرایط محل سکونت در پنج سال اخیر کدام موارد را شامل می­شود؟ 

با عنایت به شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن که در سامانه طرح به آدرس https://saman.mrud.ir آورده شده است، موارد قابل قبول جهت احراز محل سکونت متقاضیان طرح مذکور در پنج سال اخیر به شرح ذیل می­باشد:

  1. ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان، سابقه بیمه و ...)
  2. ارائه اصل کارت ملی متقاضی یا افراد تحت تکفل. 
  3. ارائه اصل شناسنامه متقاضی یا همسر. 
  4. ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت. 
  5. ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین. 
  6. محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان.
  7. جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر.
  8. سابقه پرداخت بیمه (درمانی، سلامت همگانی و ...) برای متقاضی یا همسر.
  9. گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای همسر یا متقاضی.
  10. گواهی مبنی بر محل پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان.

پس از ثبت نام طرح حمایتی مسکن، ادامه مراحل از چه طریقی امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه ثبت­ نام نامبرده به صورت اینترنتی انجام شده است لذا با مراجعه به سامانه جامع اقدام ملی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir، از قسمت مشاهده و پیگیری درخواست  و بارگزاری مدارک پیگیر انجام ادامه فرایند ثبت نام خود باشید.

نظر خود را درباره «سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.