زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا

معرفی تیم های لیگ برتر/ اختصاصی آسمونی ، مهدی زارعی سایپا ؛ تیم 4 ساله و دبل در لیگ و جام حذفی! هفته آخر لیگ...

معرفی تیم های لیگ برتر/ اختصاصی آسمونی ، مهدی زارعی

سایپا ؛ تیم 4 ساله و دبل در لیگ و جام حذفی!

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا


هفته آخر لیگ 86-85 هفته ای سرنوشت ساز برای دو تیم سایپای تهران و استقلال اهواز در لیگ برتر بود. یک هفته قبل از آن، استقلال خوزستان در حالی در آخرین دقیقه گل تساوی را از مس کرمان دریافت کرد که توپ علی مولایی بازیکن مس بعد از برخورد به تیر افقی روی خط دروازه فرود آمد. به نظر نمی رسید توپ گل شده باشد اما کمک داور توپ را گل اعلام کرد و با همین تصمیم، سرنوشت قهرمان لیگ در معرض تغییر قرار گرفت. در هفته آخر سایپا میزبان مس کرمان بود و با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به استقلال اهواز، این تیم می توانست بدون توجه به بازیهای همزمان، مس را شکست داده و قهرمان لیگ شود.

دست های پشت پرده!

به گزارش آسمونی ، سایپا فصل پرنوسانی را پشت سر گذاشته بود. این تیم 4 هفته ابتدایی لیگ را با 4 برد پیاپی آغاز کرد اما ناگهان ورنر لورنت مربی آلمانی این تیم از بی نظمی های موجود در تیم برآشفته شد و استعفا داد. چنین بود که علی دایی نقش مربی- بازیکن این تیم را برعهده گرفت. دایی بعد از مربی شدن، گلهای زیادی برای نارنجی پوشان زد. اما مسابقات سایپا با حضور او بدون جنجال هم نبود. او در بازی با استقلال با محمودفکری مدافع حریف درگیری شدیدی پیدا کرد. بعدها وقتی دایی بازیهای ملی خود را به رخ فکری کشید، فکری هم گفت که دایی با ذلت از تیم ملی اخراج شد! در مسابقه سایپا و پرسپولیس هم دایی با سر به صورت شیث رضایی مدافع پرسپولیس کوبید اما داور او را از زمین اخراج نکرد و وقتی پرسپولیس در آخرین دقیقه با یک پنالتی مشکوک گل تساوی را به ثمر رساند، دایی در کنفرانس مطبوعاتی از دستهای پشت پرده ای گفت که نمی خواهند سایپا قهرمان شود.

saipa
saipa

اولین جام دایی به عنوان مربی

اما روز آخر همه چیز رویایی شد . سایپا ( 2 - 0 ) برد و دایی دهمین گل خود در این فصل را در این بازی به ثمر رساند. آن گاه که قهرمانی این تیم مسجل شد، دایی هم از فوتبال خداحافظی کرد. یک فصل بعد، او دیگر بازیکن سایپا نبود. اما نتایجش تعریفی نداشت. اندکی بعد او به بهانه مربیگری در تیم ملی سایپا را رها کرد و جای خود را به پیر لیتبارسکی بازیکن اسبق تیم ملی آلمان داد. در طول یک دهه مربیان مختلفی آمدند و رفتند. مردانی چون محمد مایلی کهن، مجید جلالی و...تا این که باز هم علی دایی به تیم بازگشت اما در این یک دهه نه دایی در لیگ نتایج قابل قبولی گرفت و نه سایپا دیگر قهرمان شد.

 

سه سال زمان برای رسیدن به اوج

البته این تیم پیش از این قهرمانی لیگ را در جام آزادگان به دست آورده و حتی در آسیا نیز درخشید. در سال 1368 گروه خودروسازی سایپا تصمیم به تشکیل یک تیم فوتبال گرفت و با خرید امتیاز یک تیم از دسته چهارم تهران به نام شهید عباسی کار خود را شروع کرد. یک سال بعد سایپا به دسته سوم و در سال 1370 نیز به دسته دوم تهران راه یافت ولی نتوانست به دسته اول صعود کند. اما انحلال تیم کشتیرانی صعود کرده به دسته اول باعث شد تا تیم نارنجی پوش سایپا سال 1371 را در دسته یک سپری کند.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا

برد عجیب

اما شاید از سوپر جام تهران بود که سایپا مورد توجه قرار گرفت. جایی که (4-1) استقلال را در هم کوبید. در آن سال سایپا قهرمان دسته اول تهران شد و با قهرمانی در سوپر جام تهران جواز صعود به لیگ را به دست آورد. از قضا در سومین دوره لیگ آزادگان مربی این تیم بیژن ذوالفقارنسب بود. مردی که یک سال قبل با استقلال 4 گل از سایپا خورده بود!

 

دبل در نخستین حضور

به گزارش آسمونی ، سایپا در سال 1372 در اولین حضور خود در جام آزادگان شروعی فوق العاده داشت و به سرعت به صدرجدول رسید. اما بعد از آن روند تساوی های این تیم آغاز شد. هنوز بردها 3 امتیازی نشده بودند و هر برد تنها 2 امتیاز داشت. به همین خاطر تساوی های سایپا در ادامه فصل چندان به ضرر نارنجی پوشان تمام نشد و این تیم با 10 برد، 14 تساوی و 2 شکست و 3 امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس قهرمان سومین دوره جام آزادگان شد. سایپا در جام حذفی هم دیدار فینال را مقابل جنوب اهواز برگزار کرد و با قهرمانی در این جام، برای اولین بار در تاریخ ایران به افتخار دبل رسید. افتخاری که تا آن زمان اتفاق نیفتاده بود.

saipa
saipa

روزهای درخشان دکتر ذوالفقارنسب

یک سال بعد جام آزادگان در دو گروه 12 تیمی برگزار شد و سایپا با 11 برد، 7 مساوی و 4 باخت صدرنشین این گروه شد. این تیم آن گاه با دو برد ( 1 - 0 ) برابر کشاورز و استقلال به دومین قهرمانی خود در لیگ دست یافت. اما در فصل 74 در باشگاه دو دستگی ایجاد شد و این اختلافات باعث جدایی مدیر و سر مربی این تیم یعنی مهدی دادرس و ذوالفقار نسب شد. این در حالی بود که سایپا در جام باشگاه‌های آسیا به جمع چهار تیم راه یافته بود اما در لیگ داخلی در رده‌های پایین دست و پا می‌زد. سرانجام سایپا در جام باشگاه‌های آسیا چهارم شد اما در لیگ داخلی به دسته دوم سقوط کرد!

این تیم پس از بازگشت به سطح اول لیگ همواره در این سطح باقی ماند اما قهرمانی های این تیم پس از آن، تنها در سال 86 رقم خورد؛ در همان رقابت پایاپای با نماینده اهواز...

 

اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های لیگ برتر ؛ سایپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.