ناسا کشف کرده که صحرای بزرگ آفریقا درحال تغذیه ی جنگل آمازون در قاره ی امریکاست!

اما چه ارتباطی میتواند میان داغترین صحرای زمین و بزرگترین جنگل استوایی این کره باشد؟

صحرای بزرگ آفریقا به صورت یک نوار یک تکه از شن روی قسمت شمالی قاره ی آفریقا کشیده شده است. درحالیکه آمازون جنگلی سبز و متراکم است که جنوب شرقی آمریکا را کاملاً پوشانده است. اما در تصویربرداری های ماهواره ای ناسا از قسمت هایی که قابل دیدن با چشم غیر مسلح نیست، دیده شده که سالانه بادی شدید در صحرای آفریقا میوزد و باعث برخاستن ابری قهوه ای رنگ از شن در هوا میشود! شاید برایتان قابل باور نباشد که این ابر به ظاهر مهیب و ترسناک کیلومترها میان دو قاره ی آفریقا و آمریکا سفر میکند و از اقیانوس اطلس میگذرد تا به نوار شرقی آمریکای جنوبی برسد در هوای مرطوب آنجا کمی بگردد و در آخر آمازون را با عشق بسیار تغذیه کند!

برای اولین بار ناسا در سال 2015 شروع به تحقیق کرد که چه میزان خاک در این سفر میان قاره ای بر فراز اقیانوس اطلس است! و نه تنها موفق شد میزان و حجم خاک را براورد کند، بلکه میزان املاح معدنی درون آن، مانند فسفر را هم کشف کرد. این ابر پربار، از بی آب و علف ترین نقطه ی زمین به سرسبزترین نقطه ی آن سوار بر بادها سفر میکند. میزان فسفری که در این بادها در سفر است را سالانه 22000 تن تخمین زدند.

نکته ی خیلی جالب میدانید چیست؟ این 22000 تن فسفر، دقیقا همان مقدار فسفر موجود در خاکی است که آمازون سالانه به خاطر بارندگی و سیل از دست میدهد.

به گفته ی یک پروفسور به نام هانگبین یو و تیمش از دانشگاه مریلند در طی تحقیقاتشان متوجه شدند که به طور کل سالانه حدود 182تن خاک توسط بادها جابجا میشود و حاوی املاح معدنی بسیاریست که جنگل آمازون را زنده نگه داشته. فکر میکنید کدام نقطه از زمین این مقدار خاک را از دست میدهد؟ بله، صحرای بزرگ آفریقا هرساله 182تن خاک از دست میدهد. و حالا هم دیگر میتوانید حدس بزنید صحرای آفریقا هم هر ساله به خاطر بارندگی و سیل شدید در آمازون، همان مقدار خاک را دوباره در آغوش میکشد.

این پدیده ی جغرافیایی زیبا، هنوز نامگذاری نشده و پس از مطرح شدن مسأله ی آفریقا و آمریکا، گمان میرود که در نقاط دیگر زمین هم جنگل ها معادل خودشان صحرایی داشته باشند و همواره در حال جابجایی و معاملات طبیعی باشند و ما انسان ها خبر نداریم.

پروفسور یو نیز معتقد است که "دنیای ما بسیار کوچک است و همه چیز جهانمان به هم مرتبط!"

نظر خود را درباره «خاک صحرای آفریقا، سوار بر باد، به سوی آمازون آمریکا سفر میکند!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خاک صحرای آفریقا، سوار بر باد، به سوی آمازون آمریکا سفر میکند! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.