زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی سعید کنگرانی

بیوگرافی سعید کنگرانی

سعید کنگرانی بازیگر در امتداد شب بود وی 23 شهریور 1397 در سن 64 سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

سعید کنگرانی بازیگر در امتداد شب بود. سعید کنگرانی ظهر جمعه 23 شهریور 1397 در سن 64 سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت .

سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر

سعید کنگرانی یکی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون بود که در کودکی در صحنه تئاتر فعالیت می کرد. در ادامه با آسمونی باشید و بیوگرافی سعید کنگرانی را ببینید.

saeed-kangarani
saeed kangarani

درباره سعید کنگرانی

سعید کنگرانی فراهانی (زاده 11 مهر 1333، تهران - فوت 23 شهریور 1397، تهران) بازیگر سینما و تلویزیون بود. سریال دائی‌جان ناپلئون در تلویزیون و دایره مینا در سینما از کارهای شاخص اوست. سعید کنگرانی از کودکی در صحنهٔ تئاتر فعالیت می‌کرد. بعدها که بزرگتر شد در تئاتر «شهر قصه» به ایفای نقش پرداخت . اولین حضور سعید کنگرانی در سینما در فیلم رضا موتوری بود. سپس با موج نو سینمای ایران همساز شد و برای کارگردان مطرحی چون داریوش مهرجویی در فیلم دایره مینا بازیگری کرد. فیلم سه سال توقیف بود و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم سرایدار حضور یافت که وجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برایش محسوب می‌شد. بعد از آن ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید» شخصیت کلیدی سریال دائی‌جان ناپلئون او را به بازی گرفت که به چهره‌ای ماندگار مبدل شد. بازیگری در فیلم جنجالی در امتداد شب برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی به‌همراه داشت. او محل سکونت خود را از خیابان پیروزی به کامرانیه انتقال داد و تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد، ولی این موفقیت دیری نپایید. کنگرانی، بهمن فرمان آرا و شهره آغداشلو را از جمله افرادی برشمرد که در ناکامی او نقش پررنگی بازی کردند. پس از انقلاب ایران، کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (1359) و فصل خون (1360) حبیب کاووش بازی کرد. فیلم گرداب (1361) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که علی‌رغم تهیه‌کنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد. پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند از جمله علی حاتمی برای فیلم مادر که او را برای ایفای نقش فرزند عارف مسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آنرا پذیرفت) در نظر گرفته بود ولی کنگرانی در سال 1364 بدون ذکر دلیل ممنوع چهره اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری به‌عمل آمد. علی‌رغم تلاش فراوان، او نتوانست حکمش را تعدیل کند و در این مدت دائماً مورد بازخواست قرار می‌گرفت. نهایتاً در سال 1367 ایران را ترک کرد. یک سال در دبی اقامت گزید و سپس به کالیفرنیا در آمریکا رفت و به مدت 16 سال از ایران و بازیگری حرفه‌ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران ، سال 1383در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم فرزند صبح نیز بازی کند که موجباتش هرگز فراهم نشد. کنگرانی در شهریور 1397 و پس از 14 سال دوری از سینما، مجددا در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» حضور پیدا نمود ولی کارش نیمه کاره ماند ...

سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
سعید کنگرانی بازیگر فیلم در امتداد شب

سعید کنگرانی در سریال رقص روی شیشه

سعید کنگرانی پس از 14 سال دوری از بازیگری، مرداد 1397 در مجموعه شبکه نمایش خانگی «رقص روی شیشه» مقابل دوربین رفت که متاسفانه با درگذشتش آخرین کار او شد . «رقص روی شیشه» با یک نگاه اجتماعی خاص و براساس طرحی از ابوالفضل کاهانی و به قلم طلا معتضدی در 26 قسمت به نگارش درآمده است. تهیه کننده و کارگردان این سریال مهدی گلستانه است.

saeed-kangarani
saeed-kangarani

فیلم های سینمایی سعید کنگرانی

1383 - ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی) 1361 - گرداب (حسین دوانی) 1359 - فصل خون (حبیب کاوش) 1357 - پرواز در قفس (حبیب کاوش) 1356 - در امتداد شب (پرویز صیاد) 1355 - سرایدار (خسرو هریتاش) 1353 - دایره مینا (داریوش مهرجویی) 1349 - رضا موتوری (مسعود کیمیایی)

سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
سعید کنگرانی

سریال های سعید کنگرانی

1355 - دائی‌جان ناپلئون

saeed-kangarani

سعید کنگرانی در فیلم ازدواج به سبک ایرانی

سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
سعید کنگرانی در کنار عمار تفتی

 

saeed-kangarani
سعید کنگرانی در کنار حسن فتحی و همسرش

 

سعید کنگرانی ، بازیگر فیلم در امتداد شب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
سعید کنگرانی و لادن طباطبایی در فیلم ازدواج به سبک ایرانی

 

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی سعید کنگرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سعید کنگرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.